Mietin, miten voisin suunnitella irrotettavan "seinän" kalliita varten, joka on maanpinnan alapuolella olevan kellariseinän osaa vasten. Lyhyesti sanottuna ajatuksena on käyttää metallikoolauksia, joihin kiinnitettäisiin valinnainen puu. Rakennelma pitäisi sitten kiinnittää pariin kiinnikkeeseen seinässä tai johonkin muuhun, en ole vielä ihan selvittänyt sitä osaa... Mietin nyt, onko olemassa jotain, mitä voisi käyttää, josta seinä tulisi vähemmän ulos kuin 45 mm, joka on metallikoolauksien pienin koko (ainakin mitä olen löytänyt)? Noin 30 mm olisi luultavasti ihanteellinen. Vinkkejä otetaan kiitollisina vastaan!

Ja jos jotakuta kiinnostaa, tarkoitus on seuraava. Maanpinnan yläpuolella oleva seinä on maalattu. Alapuoli taas ei ole maalattavissa, koska meidän pitäisi salaojittaa taloa = seinät ovat liian kosteita. Emme aio salaojittaa lähimpään puoleen vuoteen tai edes vuoteen, ja kosteus tietysti aiheuttaa sen, että maali irtoaa ja rappaus murenee. Tämä puolestaan tarkoittaa, että mitään ei voi laittaa seisomaan seinää vasten. Tällaisella ratkaisulla, kuten yllä kuvailin, voisimme ripustaa "suojaseinän" ja laittaa sängyn sitä vasten niitä kertoja varten, kun meidän kotoa muuttaneet lapsemme tulevat kotiin ja tarvitsevat yöpaikan muutamaksi yöksi.

Peltiseppä varaa sen mukaan, mitkä mitat haluat, yleensä se ei maksa kovin paljon, olettaen, että ajattelet salaojittaa jossain vaiheessa vuoden sisällä.

• Tykkään
vetgirig_
  • Laddar…
Käytä hängsskena ja bärlist kuten Elfa sparringsystem. Rakentaa alle 25mm. Kiinnitä levy skenan läpi skenaan ruuveilla. Lopeta listalla peittääksesi bärlisten. (Jos haluat lisää millimetrejä, aseta vain vastaava list distansiksi) http://elfa.com/sv-se/forvaring/produkter/system/wall-hang

Viimeksi muokattu:
Toisaalta, jos seinä on kostea, on varmasti hyvä pitää kunnon välimatka, jotta se tuulettuu.

• Tykkään
vetgirig_
  • Laddar…
Mazen Mazen sanoi:
Käytä ripustuskiskoja ja kantokiskoja, kuten Elfa-sparrijärjestelmä. Rakentaa vajaat 25 mm.
S smurfen72 sanoi:
Toisaalta, jos seinä on kostea, on varmaan hyvä pitää kunnon etäisyys, jotta ilma pääsee kiertämään.
Olen myös ajatellut Elfa-kiskoja, mutta luulen, että seinästä tulee hieman liian pieni etäisyys (se on myös kalliimpaa kuin tavallinen metallirakenne). Mutta ajattelen, että voi olla hieman pienempi ilmarako kuin pysyvän seinän kanssa, koska tämä on niin sanotusti siirrettävä. Se tulee todennäköisesti olemaan siellä korkeintaan pari viikkoa kerrallaan, useimmiten alle yhden (1) viikon. Sen ei myöskään pitäisi ulottua aivan lattiaan asti, osittain siksi, että lattia koostuu paljaasta betonilaatasta (taas kosteutta) ja osittain jotta saadaan kunnon ilmanvaihto seinän taakse.

Kuinka suuri pinta-ala on kyseessä? Jos tarkoitus on vain olla seinä tarvittaessa, miksi ei tehdä sitä yksinkertaisesti ja ripustaa levyt katosta roikkuviin silmukoihin ruuvatuilla etäisyyksillä taakse.

Mazen Mazen sanoi:
Kuinka suuresta alueesta puhumme? Jos ajatuksena on vain olla seinä tarvittaessa, miksi et tekisi sitä yksinkertaisesti ja kiinnittäisi levyjä renkaisiin katosta ruuvattujen välikeiden avulla takana.
Seinä on noin 5 m, mutta en tiedä, aionko tehdä sen koko pituudelta. Ainakin 3 m, jotta saisin "sängynurkkauksen". Ehdottamasi ratkaisu on juuri sen kaltainen, miten itse mietin, lukuun ottamatta kattoon kiinnitettäviä renkaita - kuvittelen sen sijaan jotain ulkoseinää, johon kiinnittää irrotettavan "seinän". Muutamia yksinkertaisia ruuveja esimerkiksi, jotka asetetaan sellaiseen reikään, joka näyttää ylösalaisin olevalta avaimenreiältä, tiedäthän. Tai jotain. En ole miettinyt loppuun asti. Vaihtoehtoisesti vapaasti seisova lattialla, mutta en ole pohtinut sitä sen tarkemmin, joten minulla ei ole selkeää ratkaisua siihen päässäni... Luulen kuitenkin, että paras ratkaisu olisi jonkinlainen ripustus ulkoseinään.

Mazen Mazen sanoi:
Kuinka suuresta pinta-alasta puhumme? Jos ajatus on vain saada seinä tarvittaessa, miksi ei tehdä sitä yksinkertaisesti ja ripustaa levyt kattoon silmukoilla, joilla on ruuvatut etäisyydet takana.
Noin 90 cm korkea.

Luulen, että helpointa on vain ohittaa kaikki, koska kosteuden piilottaminen ei oikeastaan ole järkevää, kaikki tietävät, että siellä on kosteutta ja jos aiot tehdä siistin ratkaisun, siitä tulee liikaa työtä tilapäiselle ratkaisulle. Ripusta kangaspala seinälle niiden päivien ajaksi, kun he ovat siellä, mutta muista poistaa se jälkeenpäin.

• Tykkään
Mazen
  • Laddar…
S smurfen72 sanoi:
Luulen, että helpointa on ohittaa kaikki, kosteuden piilottaminen ei ole mikään idea, kaikki tietävät, että siellä on kosteutta, ja jos haluat tehdä siistin ratkaisun, siitä tulee liian paljon työtä tilapäisratkaisua varten. Ripusta kangaspala seinälle niinä päivinä, kun he ovat siellä, mutta varmista, että poistat sen jälkeenpäin.
Ei ole puhetta piilottamisesta. Meillä on jo nyt vuodesohva siinä, mutta se ei ole niin hauskaa nukkua siinä niiden seinien kanssa ja koko ajan täytyy varmistaa, ettei sohva/sänky päädy seinää vasten. Jos satut työntämään sen seinää vasten, tulee siihen pieniä kiviä, kun kosket seinää, koska rappaus irtoaa kohdasta, jossa maali lohkeilee, ja huonekalu kostuu suhteellisen nopeasti. Joten irrotettava "seinä" tekisi siitä paljon mukavamman nukkumispaikan, yksinkertaisesti kodikkaamman ja kauniimman (voidaan myös kutsua optiseksi harhaksi ;) ), ja voisimme työntää sohvan - joka aiomme vaihtaa jalkapatjaan, mutta sillä ei ole niin väliä - seinää vasten. Yksinkertaisempi, hienompi, parempi kuin mitä se on nyt. Kangas ei olisi samalla tavalla vaikuttava/toimiva.

JOS kuitenkin aiot tehdä kaiken uudelleen alusta alkaen, aseta vinoon leikkaama lista vastaavan levyn kanssa.. ei täysin oikea kosteus huomioon ottaen, mutta pitäisi toimia, kunnes teette uudelleen.....
(anteeksi huolimaton piirros)
Sotkuinen piirustus, joka näyttää viistoon leikatun listan kiinnityksen.

Muoviset etäisyysmittarit, kuten viivaimet raudoitusverkolle laatassa, saattaisivat toimia? Niitä on saatavilla erilaisissa kokoluokissa. Ne ovat yleensä noin 1,2 m pitkiä.

"Underkantalinjal" on toinen nimi samalle tuotteelle.

Mazen Mazen sanoi:
JOS kuitenkin aiot tehdä kaiken alusta alkaen, laita viistoleikattu lista vastaavalla levyllä.. ei täysin oikein kosteuden kannalta, mutta sen pitäisi toimia, kunnes uusitte kaiken.....
(anteeksi huolimaton piirros)
[kuva]
Fiksu! :)

G Gukken sanoi:
Muovisäätimet, kuten viivaimet raudoitusverkkoille laatassa, voisivat ehkä toimia? Saatavilla eri kokoja. Tavallisesti noin 1,2m pitkiä.

Alemman kannan viivain on toinen nimi samalle tuotteelle
Kiitos sanoistasi, ne antoivat minulle uusia ideoita ja olen nyt alkanut etsiä muovi/kumipuslilla. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.