Hei,

Olen juuri asentanut kasetin tulisijaani. Samalla poistettiin veto/läppi tiiliseinästä yläpuolelta, mikä johti siihen, että laasti siinä on vaaleampaa ja erottuu muusta seinästä. Sain vinkin sekoittaa saumausainetta veteen ja harjata sitä saumaan tasoittaakseni värineroja, mutta valitettavasti tulos ei ollut kovin hyvä. Nyt etsin parempia menetelmiä värjätä saumaus niin, että se sulautuu ja vastaa alkuperäistä seinää.

Tiiliseinä on peräisin 1960-luvulta ja on tulisijan yläpuolelta muuttunut vaaleammilla läikillä. Oletan, että se johtuu tulisijan lämpövaihteluista, jotka ovat vaikuttaneet kiven värisävyyn. Tavoitteena on raikastaa koko seinä ja saada aikaan yhtenäisempi ulkonäkö. Tällä hetkellä vasen puoli seinää on huomattavasti raikkaampi kuin oikea.

Olen myös kokeillut puhdistaa laimealla suolahapolla yrittäen tuoda esiin punaisen värin ja poistaa valkoisia värimuutoksia, mutta se näyttää pikemminkin vaalentaneen kiveä entisestään. Nyt en ole varma, miten edetä ilman, että pahennan tilannetta.

Kaksi kysymystä oikeastaan:

1. Miten raikastan itse tiilen/kiven värin?
2. Miten sovitan saumauksen parhaiten?

Joten onko kellään täällä vinkkejä tai neuvoja kuinka parhaiten edetä tiilen ja saumojen värisävyn palauttamiseksi tai tasoittamiseksi? Kaikki ideat ja kokemukset otetaan kiitollisena vastaan!

• Tiiliseinä, jossa käsitelty eri osia: lähtötilanne mieluisampi, happopesu, tasoittaminen saumaseoksella, esineitä edessä.
Hei taas! Onko jollain hyvä idea, miten saisin tasaisemman pinnan koko tiiliseinälle? Haluaisin siis säilyttää tiililookin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.