Asun 70-luvun puolivälin rinneremonttitalossa. Olen ajatellut rakentaa viinivaraston yhdessä kellarikerroksen varastotilan kulmassa, joka sijaitsee melkein kokonaan maan alla. (Viinikellari kuulostaa niin suurelta ja mahtipontiselta, kun sisäpinta-ala on vain 140x200 cm). Ulkoseinä on Lecablockista (tai vastaavasta) ja sisäseinät ovat yksinkertaista kipsilevyä puukehyksellä. Lattialla on klinkkeri suoraan betonilaatan päällä.
Ajatuksena paikan suhteen oli hyödyntää alueen suhteellisen vakaa lämpötila ja viileys. Tällä hetkellä yritän selvitä ilman jäähdytysaggregaatin ostamista, mutta jos kesälämpötila nousee liian korkeaksi, huone on valmisteltava aggregaattia varten.
Nyt mietin muutamia asioita. Ottaessani yhteyttä jäähdytysaggregaatin toimittajaan hän sanoi, että pitäisi rakentaa huone huoneen sisään kondenssin estämiseksi. En halua tehdä niin, sillä silloin menetän ulkoseinien viilentävän vaikutuksen ja minun on ostettava jäähdytysaggregaatin. Voinko vain rakentaa kaksi seinää ja käyttää olemassa olevia sisäseiniä, vai tarvitsenko jonkinlaisen tiivistekerroksen? Vai pitäisikö minun jopa poistaa nykyinen sisäseinä ja rappata Lecablockit? Onko jotain muuta, mitä minun pitäisi ottaa huomioon?