Hei
Asennan uutta lattiaa uudisrakennukseen ja viimeinen sauma/pala jäi valitettavasti 10 cm leveäksi nauhaksi. Miten voin/tulisiko minun toimia tämän kanssa? Seinälle rakennetaan myöhemmin myös 45 sääntö.

Vaihtoehto 1: leikkaa lattialevyt 10 cm ja kiinnitä ne viimeiseen täysleveyslevyyn.

Vaihtoehto 2: leikkaa viimeinen levy suoraan ja asenna sopiva pala, kuten 22x95 (lautapala), viimeiseksi.

Vaihtoehto 3: jätä se ja peitä eristys esimerkiksi pienellä pohjalevyn palalla, koska seinä rakentuu ulos 45, joten "reikä" on korkeintaan 5 cm ja parketti ja lista peittävät sen joka tapauksessa Vanerilevy varastossa, jossa on kenkien jäljet ja etiketti. Taustalla näkyy ruuveja ja puinen runko. Lattialevy asennettuna eristeen päälle, sivussa puurunko ja muita rakennusvälineitä.

Vaihtoehto 4: muu ratkaisu
 
Liimaa kaistale lattiakuitulevyä koko levyn päälle ennen kuin ruuvaat viimeisen koko levyn.
 
N NiBaBaD sanoi:
Hei
Laitan uutta lattiaa uudisrakennukseen ja viimeinen sauma/osa jäi valitettavasti kapeaksi 10 cm kaistaleeksi. Miten minun pitäisi/kannattaisi käsitellä tämä. Myöhemmin seinään rakennetaan vielä 45 runko.

Vaihtoehto 1: leikkaa lattiavanerilevyistä 10 cm ja kiinnitä viimeiseen täyskokoiseen levyyn.

Vaihtoehto 2: leikkaa viimeinen levy suoraan ja laita palapalan, kuten 22x95 (lautapalan) viimeiseksi palaksi.

Vaihtoehto 3: jätä se ja peitä eristys esimerkiksi pienellä aluslattialevyllä, kun seinä laajenee 45, joten "aukko tulee olemaan maksimissaan 5 cm ja parketti ja lista peittää sen kuitenkin.[kuva] [kuva]

Vaihtoehto 4: muu ratkaisu
Olisin varmaankin lisännyt puukoolauksia jokaisen alle ja asentanut jäljelle jääneen kapean palan. Silloin ei ole riskiä, että tulee joustoa, ja samalla saat vaneria koko lattialle.
Riippuen lattiasta, ehkä lisäkoolauksia ei edes tarvita.
 
P Per Ingemansson sanoi:
Olisin varmaan laittanut lisätukia jokaisen alle ja laittanut sen jäljelle jääneen kapean palan. Ei ole mitään riskiä, että tulisi jousto, samalla kun saat lastulevyä koko lattialle.
Lattian tyypistä riippuen saattaa olla jopa tarpeetonta lisätä tukea.
Miksi lisätä tukea? Ajattelin, että jos liimaat sen ennen asennusta, niin siitä tulee yhtenäinen yksikkö.

Riippumatta siitä, miten teen sen, saan raon olemassa olevaan sääntöön, koska tarvitaan tilaa "nokan" työntämiseen sisään. Mutta sitten 45 sääntö peittää sen.
 
Sinulla tulee olla lyhyempiä tukipuita kaikilla levyn reunoilla. Joten jonkinlainen kortlingar pitäisi olla.
 
  • Tykkään
Tjrex ja 1 muu
  • Laddar…
N NiBaBaD sanoi:
Miksi kortla? Ajattelin, jos sen liimaa ennen asennusta, niin siitä tulee yksi kokonaisuus.

Riippumatta siitä, miten teen, saan raon olemassa olevaan sääntöön, koska "nokalle" tarvitaan tilaa sisään työntämistä varten. Mutta sittenhän tulee 45 sääntö ja peittää sen.
Ajattelin, jos raskas kaappi on seinän vieressä. Silloin on riski, että jalat aiheuttavat parketin notkahduksen, koska kapea lastulevykaista ei ole kovin kestävä.
Mitä tulee rakoihin, voit joko liimata sen etukäteen, kuten joku toinen kirjoitti. Vaihtoehtoisesti voit painaa sen paikoilleen sorkkaraudalla. 10 mm ulkoreunassa on kai kohtuullista olla.
 
P Per Ingemansson sanoi:
Ajattelin, jos raskas kaappi pitäisi sijoittaa seinän viereen. Silloin on riski, että jalat aiheuttavat parketin taipumista, koska kapea vanerikaistale ei ole kovin kestävä.
Mitä tulee välykseen, voit joko liimata etukäteen, kuten joku muu kirjoitti. Vaihtoehtoisesti voit painaa sen paikalleen sorkkaraudalla. 10 mm ulkopuolella on kohtuullista.
Ok, nyt ymmärrän. Ajattelin vähän, että tarvitsisi vahvistaa sauman takia. Kyllä, siihen upotetaan 70x45 lähelle seinän reunaa.

On vain vähän harmi, että täytyy leikata neljästä lattiapaneelista saadakseen nämä 10 cm palat.
 
N NiBaBaD sanoi:
Ok då är jag med. Ajattelin, että sen tarvitsi olla 'kottlas' liitoksen vuoksi. Kyllä, se asentuu 70x45 lähelle seinän loppua.

Harmi vain, että täytyy leikata 4 lattialevyä saadakseen nämä 10 cm palat
Jos olisit keskittänyt asennuksen, olisit selvinnyt ilman mitään nauhoja.....:D
 
  • Tykkään
Joak
  • Laddar…
LoweW
H hempularen sanoi:
Sinun tulee laittaa tukirimat kaikkien levyn reunojen alle. Joten jonkinlainen tukirima pitäisi olla.
Eivätkö käytännössä kaikki pontatut 22 mm lattialastulevyt ole OK laittaa juoksevasti? Sivulla 18 "Lattiakäsikirjasta", joka tulee TS lattialastulevyn valmistajalta, nähdään, että ne asetetaan juoksevasti.
 
K Kane sanoi:
Jos olisit keskittänyt asennuksen, olisit voinut selvitä ilman mitään kaistaleita.....:D
Totuus, jos olisin mitannut niin olisin voinut leikata ensimmäisen rivin ja saada enemmän homogeenisia saumoja seinien viereen. Mutta levyjen määrä olisi ollut sama.
 
Eikö sinulla pitäisi olla 45 reglar sivuilla? Silloin olisi riittänyt keskittää se, mitä olet laittanut ilman leikkaamista. Sitten pitäisi olla tuki ympäriinsä levyille.
 
J Joak sanoi:
Eikö sinulla olisi 45 koolauksia sivuilla? Silloin olisi riittänyt, että keskitetään ilman leikkausta. Sitten sen pitäisi tukea levyjä ympäriinsä.
Kyllä, seinissä tulee olla 45 koolaukset, joten voisi asettaa pysty 45x70 kuten kuva osoittaa, sitten tulee OSB + Kipsi. Kiinnitetään 28/45*70 viimeistä lastulevyä vasten, jolloin se on "tiivis". Toimisiko se?

Kuva näyttää puurunkoisen seinän, jossa on 45x70 puuparru ja OSB-levy. Taustalla on eristemateriaali.

Tuntuu vähän B, että leikkaa 4 lastulevyä vain 10 cm sen vuoksi...
 
Kyllä, ehdottomasti. Varmista, että eristys on kiinni kynnyksessä, jotta veto ei pääse sen alle ja lastulevyn alle. Kuvassa näyttää siltä, että se hieman irvistää.
 
Jotta saat siitä vahvan ja nopean työn, ota 28X 95 glespanel, sahaa paloiksi jotka mahtuvat lattian palkkien väliin, laita ne alas niin että puolet glespanelista on levyn alla, on tilaa nostaa se ylös 2 puristimella. Ruuvaa kiinni 5 lastulevyrungolla ja laita pieni pala ja ehkä vähän liimaa ja 5 ruuvia. Se on niin vahva, että sen päälle voi asettaa auton.
 
Sehän on vain 10 cm palan lisääminen samalla tavalla kuin kaikki muut levyt. Sinulla pitäisi olla 45 mm kehys, sitten 11 osb ja 12 kipsi, sitten 12 mm jalusta, oletan? Silloin sinulla on 80 mm paksuus. Ei tunnu todennäköiseltä, että kuormittaisit palan viimeisiä 20 mm niin paljon, että se notkahtaisi. Se kestää kyllä joka päivä (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.