Hei,
olen kiinnostunut huonekalupuusepäntyöstä, mutta lompakkoni koko rajoittaa materiaalivalintaani todella paljon.

Tämä johtaa minut erilaisiin viiluihin. Onko kenelläkään kokemusta eri pintojen (sekä suurten että pienten, hyllyistä vaatekaapin oviin) päällystämisestä viilulla.
Miten se tehdään?
Mitä tulisi ottaa huomioon?
Onko lopputulos hyvä aloittelevalle harrastajalle?
Onko suurten pintojen peittäminen erityisen vaikeaa?

Kiitos etukäteen!

Oletko löytänyt paikan, jossa myydään faner?

Ainoa, mitä olen nähnyt, on 4mm vaneria jalopuusta.
/CC

Olen juuri asentanut tammenviilua mäntyporraskäytävään (2.5 mm viilu). Käytin mattolakkaa ja se menee hyvin, mutta jotta se olisi hyvä, sen on oltava puristuksessa vähintään 10-15 tuntia.

Viiluja ostin (ostin ennen) Fredrikssonin puusta Malmössa, heillä on hangaareja täynnä erilaisia materiaaleja. Ennen heillä oli avoinna yksityishenkilöille perjantaisin, mutta en tiedä, miten se on nykyään.

Yleensä liimaat tavallisella valkoliimalla. Jotta materiaali ei vääntyisi, liimataan myös niin sanottu vastaviilu vastakkaiselle puolelle. On olemassa puulajeja, jotka soveltuvat erityisesti tähän, esim. gabon.

Jos viilu on sileä, sen voi vain liimata. Jos se on kuoppainen, kuten koivusyöppö, kostutetaan sitä ensin, jotta se voidaan laittaa puristukseen ilman halkeamista.

Ongelma on juuri, miten saada se puristukseen. Pieniä paloja voi asettaa kahden levyn väliin ja kiristää tavallisilla ruuvipuristimilla. Hiukan suuremmat kappaleet on kuitenkin asetettava oikeaan liimapuristukseen.

Jos ei ole prässiä, voi käyttää kontaktiliimaa. Levitetään liimaa molemmille puolille ja annetaan kuivua, peitä viilutettava pinta suurella paperilla, aseta viilu paikalleen ja säädä se oikealle paikalle, vedä sitten paperi sivulle. Paina viilu kiinni kaulimella. Ei tule aivan yhtä hyvä kuin prässiä käytettäessä, mutta jos ei ole prässiä, se on ratkaisu.

Kungsbackassa on paikka, joka myy eri tyyppisiä faner, en kuitenkaan muista nimeä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.