Olen ostanut kesämökin Roslagenista, johon sisältyi aloitettu vierasmajan rakentaminen. Vierasmaja on vanha sauna, noin 10m2, pilareilla, jossa edellinen omistaja on eristänyt katon ja lattian sekä asentanut paneelit sisäkatoksi.
Nyt mietintäni aihe. Vierasmajaa käytetään pääasiassa kesäisin, mutta haluan myös mahdollisuuden majoittaa jonkun muinakin vuodenaikoina. Vierasmajan pitäisi olla ilman lämmitystä silloin, kun sitä ei käytetä. Voisiko olohuoneen seinien eristämättömyys toimia näillä edellytyksillä? Ajatukseni on laittaa tuulensuojalevy suoraan koolauksiin ja sen jälkeen jokin karkeampi paneeli. Vaihtoehto, jos eristän, on käyttää eristystä, jossa on tuulensuojalevy valmiina toisella puolella (sillä en ole innostunut purkamaan ulkopaneelia), ja sen jälkeen paneeli. Olen ymmärtänyt, että muovia tulisi välttää.
Tietysti tajuan, että talon lämpimänä pitäminen on kalliimpaa (ajattelin asentaa joitain sähkölämmittimiä), mutta olettaisin, että sen voisi lämmittää melko monena päivänä eristyksen asentamisen kustannuksella. Mutta tietenkin haluan, että lämpötila saadaan mukavaksi. Ajatukseni olla eristämättä perustuu myös siihen, etten halua aiheuttaa mahdollisia kosteusongelmia.
Hmm, lämpöä en ole tietysti ajatellut. Ei ole kovin hauskaa nukkua, jos siitä tulee liian kuuma, mutta onko se todella ongelma. Ajattelen, että pieni mökki 10m2 ehtii lämmetä aurinkoisena päivänä eristyksestä huolimatta tai ei?
Perheelläni on kesämökki, jossa pikkumökki on eristämätön. Koska suuren talon eristys ei myöskään ole paras, ilmenee välillä tehon ongelmia, kun on kylmä. Kun kaikki pitää pitää lämpimänä ja ulkona on kylmä, tulee ongelmia pääsulakkeiden kanssa, jotka menevät. Erityisesti kun käytetään myös liettä, sähköistä vedenkeitintä ja astianpesukonetta samanaikaisesti.
Jos mökki normaalisti on täysin lämmittämätön ja lämmitetään vain yksittäisinä päivinä talvella, ei energiankulutus ole suuri ongelma, mutta mahdollisesti teho. Kuten sanottu, eristämiseen ei myöskään ole paljon rahaa. Kosteusongelmaa ei myöskään tarvitse tulla, ellei eristys ole kovin paksu.
Lämmintä kuin helvetissä suunnilleen! Siellä voitte majoittaa vihollisenne. Onneksi siellä on joitakin venttiilejä. Rakennusalalla ei ole oikoteitä, jos haluaa viihtyisyyttä, valitettavasti eristäkää kaikki.
Näyttää siltä, että yksimielisyys on eristää Niinpä tehdään!
Sitten mietin, miten parhaiten ryhtyisin siihen? Senhän pitäisi olla Paneeli/ilmarako/tuulipaperi/eristys, jos olen ymmärtänyt oikein. Onko mitään vinkkejä, miten voisin toteuttaa sen helpoimmalla tavalla? Mietin hieman eristystä, jossa on valmiiksi paperi, vai pitäisikö minun yrittää kiristää paperia koolausten takaosaan jotenkin?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.