Hei!

Kumppanini on jo jonkin aikaa yrittänyt käsitellä ja suostutella minua "räjäyttämään" seinän keittiön ja olohuoneen välillä, jotta voimme muuttaa hieman pohjapiirrosta ja saada taloon paremman virtauksen.

Nyt alan antaa periksi… öhöhö.

MUTTA, seinä, jonka hän haluaa "smackata", on tietenkin kantava kiviseinä, jossa sekä vesi että sähkö kulkevat niin hienosti. Tämä on yksi syy siihen, miksi olen ollut sitä vastaan alusta alkaen.

Haluan kuitenkin tutkia asiaa, onko edes mahdollista purkaa seinää ja siirtää se niin kuin haluan.

Voimme aloittaa kuvalla pohjapiirroksesta, jotta näkyy, mistä seinästä on kyse.
Pohjapiirros, jossa näkyy keittiö, olohuone ja halli. Seinät keittiön ja olohuoneen välissä ovat merkitty purettavaksi.
Seinä on siis se, joka kulkee keittiön ja olohuoneen välillä. Tämä ei kuitenkaan ole minun pohjapiirrokseni, vaan yhden naapurin, joten se ei ole täysin identtinen. Meillä ei esimerkiksi ole olohuoneen nurkan seinäpätkiä jäljellä.

Rakennuksen leikkauspiirustus, jossa näkyy kerrokset, katon rakenne ja mittasuhteet; kuva liittyy seinän purkamissuunnitelmaan.

Mikä sitten on visioni? Haluan, että vaihtuva palkki kulkee suoraan yläkerran "kantavan seinän" alla (se ei ole täysin kantava, jos haluatte tietää lisää, voin tarkentaa).
Eli näin:
Pohjapiirros, jossa näkyy keittiön ja olohuoneen välinen seinä. Vihreä viiva osoittaa poistettavan seinän ja punainen osoittaa uuden palkin sijoituksen.

Onko huolia siitä, että siirretään avustusta kantavan seinän alkuperäisestä sijainnista?

Tarkoituksena on, että työn jälkeen se näyttää tältä:
Moderni avoin tila, jossa olohuone yhdistyy ruokailutilaan. Vasemmalla sohva ja nojatuoli, oikealla portaat ja takka, taustalla keittiö ja ruokapöytä.

Spontaanisti mielestäni on kaksi asiaa, jotka täytyy tarkistaa ja jotka eivät käy ilmi osiosta. 1) Miten palkit välikerroksen välissä on liitetty toisiinsa, jos ne ovat liitetty (mikä uskon olevan totta)? Jos ne on liitetty olemassa olevan seinän yläpuolelle, ei ole kovin järkevää siirtää tätä. 2) Onko mitään väli- tai alapohjan alla, joka voi ottaa vastaan tukipylväskuormat (sijainnista riippumatta), jotka ovat seurausta kantavien rakenteiden muutoksesta? Alapohjan rakenne on vain vihjattu. Parhaassa tapauksessa on olemassa K-piirustus.

• Tykkään
Björn Melander ja 2 muuta
  • Laddar…
Että ne ovat liitettyjä, uskon myös, ne jotka ovat pannuhuoneen yläpuolella ovat liitetty ja melko hyvin.

Mutta ehkä niitä voisi vielä vahvistaa? Estetiikan kannalta olisi kauneinta saada palkki seinän kanssa samalle tasolle :)

Alapohjassa on sileä kangas. Olohuoneen lattia on tällä hetkellä korotettu ja jos siitä tulisi keittiö, siihen valettaisiin uusi lattia lattialämmityksellä, joten se voidaan mukauttaa kuormitusten mukaan (y).

Toivon, että minulla olisi piirustukset lattiarakenteesta, mutta luulen että hyviä vinkkejä siitä, miten voisi saada tuntemusta siitä ilman koko katon avaamista, ei ole? Kuinka todennäköistä on, että sama liitos jatkuu läpi koko talon? Koska osa on avoinna pannuhuoneessa ja keittiön vieressä olevassa huoneessa tällä hetkellä :surprised:

Jos talo on 60-luvulta, voi olettaa, että välipohja on rakennettu tietyllä systematiikalla. Tuskinpa siitä on olemassa joitakin piirustuksia. Ehkäpä pohjapohjastosta. Etkö voi käyttää tavallista runkoetsintälaitetta ja piirtää palkkien sijainti piirustukseen? Mittaamalla yläkerran huoneissa molemmin puolin sydänseinää, pitäisi pystyä saamaan hyvä kuva.

Näe justus, tämä on juuri miksi sinut merkitty.

Nyt aivot lähtivät käyntiin ja olet aivan oikeassa, palkin asettaminen siihen suhteellisen yksinkertaisella tavalla ei onnistu hyvin. Huomasin, että liitoksen pitäisi näkyä ylhäältä päin kuvissa, kun remontoimme kylpyhuonetta, ja aivan oikein, niin ne tekivät.

Badrum under renovering, avskalade väggar och golv, synliga rör och isolering. Träreglar och verktyg runt området.

Siinä näkyy selkeästi, missä liitos loppuu. Seinän, joka näkyy, on se pannuhuoneen ja olohuoneen välillä.

Kun katson kattoa kodinhoitohuoneessa, liitos menee noin 90 cm siihen huoneeseen. Lyhyesti sanottuna, koko tuo seinä on kantava (y) Nyt on opittu jotain.

Ratkaisu saadakseen esteettisyyttä kuntoon? Vai onko helpompaa vain tyytyä siihen, että palkki silloin asettuu sinne, minne se asettuu?

J Jarlsgård sanoi:
Vai onko helpompaa vain tyytyä siihen, että palkki osuu sinne minne sattuu?
Joo. Ainakin minä en mene koko ajan kattoon vilkuilemaan (saattaa olla muitakin syitä...).

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Kyllä. Ainakin minä en jatkuvasti katso kattoon (voi olla muitakin syitä...).
No niin! Itse asiassa olen sitä mieltä, että toiminnallisuus menee ulkonäön edelle monissa asioissa, mutta juuri tässä asiassa siitä tulee sitten jatkokertomus... Kun/jos teemme tämän, myös takka oli suunnitelmissa, kuten kuvaan laittamani, joten savupiippua ajateltiin rakentaa mahdollisimman lähelle yläkerran ""kantavaa"" seinää, jotta vaikutukset makuuhuoneisiin olisivat mahdollisimman vähäiset, mutta silloin se epäonnistuu ;)

Mutta se, joka elää, saa nähdä! Kumppani muuttaa mieltään jatkuvasti siitä, haluaako jäädä asumaan vai ei :crysmile:

On vaikeaa laatia sääntöjä, jotka pitävät paikkansa kaikissa tilanteissa. Mielestäni toiminnallisuus on yleensä tärkeintä. En epäröi siirtää ovea tai ikkunaa muutamalla senttimetrillä saadakseni paremman valon virtauksen tai kalustettavuuden.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
On vaikea muotoilla sääntöjä, jotka pitävät paikkansa aina. Mielestäni toiminnallisuus on usein tärkeintä. En epäröi siirtää ovea tai ikkunaa muutaman senttimetrin parempaa valonsisäänvirtausta tai kalustettavuutta varten.
Minkälaista palkkia voisi tarvita? Aukosta olisi tullut noin 340 cm leveä, joten oletan, että hea olisi suositeltava rakennuskorkeuden pitämiseksi alhaalla? :thinking::D

Se tulee olemaan jonkin verran kattokuormia, jotka täytyy hoitaa ja laskea, mutta palkin mitat ovat suuruusluokkaa HEA 160 tai liimapuuta 90x315. Ei kovin rajua.

J justusandersson sanoi:
Siitä tulee jonkin verran kattokuormia, jotka täytyy ottaa huomioon ja laskea, mutta palkkikoko on suuruusluokkaa HEA 160 tai liimapuupalkki 90x315. Ei kovin rajua.
Kun sanot kattokuormia, tarkoitatko juuri kattoa etkä välipohjaa?

Entä jos sanon, että se seinä ei kannata kattoa ollenkaan, miten sitten reagoit? :crysmile:

Silloin sanon, että olet väärässä. Osasto näyttää selvästi, kuinka yläkerran seinä, joka laskeutuu välipohjalle, toimii kattotuolin tukijalkana.

J justusandersson sanoi:
Sitten sanon, että olet väärässä. Osa näyttää selvästi, kuinka yläkerran seinä, joka laskeutuu välipohjaan, toimii kattotuolin tukijalkana.
Ja tiedätkö mitä? Sanot aivan oikein. Olen nyt käynyt ullakolla ja mitannut ja yritän nyt laatia välipohjapiirustuksen, joka on mahdollisimman lähellä todellisuutta sen perusteella, mitä olen voinut nähdä.

Sen sijaan kantavan osan osalta onkin hieman hämäävää, sillä yläkerrassa ei ole kantavaa seinää. Sen sijaan siellä on 2 kantavaa pilaria, koska talossa on vain 2 kattotuolia... aika erikoinen rakenne! Mutta ajattelin väärin lausuntoani annettaessa, kun olin nähnyt välipohjan, se on edelleen se, joka ottaa kuormat vastaan (hyvä minulle!)

Laitan luonnokseni/piirustukseni tänne heti, kun se on valmis (y)

Tämä on mihin päädyn Justus, edellyttäen että jatkoskohdat ovat vakioita, mitä itse uskoisin.

Rakennussuunnitelma seinähahmotelmasta, sisältäen kantavat seinät ja pilarit sekä merkinnät mittojen kanssa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.