Hei!!

Olen aikeissa remontoida keittiön, jotta saisin mahdollisimman paljon tilaa, vaaditaan toimenpide yhdelle sisäseinälle. Kysymys on, onko se kantava vai ei.

Yritän antaa selventävän kuvan.

* Talo on 2-kerroksinen plus kellari.
* Keskellä on savupiippu.
* Talo on noin 8 x 8 metriä.
* Savupiipusta lähtee 4 kohtisuoraa väliseinää keskelle jokaiselle pitkäseinälle.
* Nämä väliseinät on suunniteltu eri tavoin ovilla ja aukkoilla.
* Se seinä, jonka haluan poistaa, on noin 3 metriä, jossa on oviaukko. Se ei ole runkorakenteinen, vaan koostuu noin 35–40 mm:n lattialankuista, jotka on pontattu ja koottu seinäksi.

Kysymys on, ovatko nämä laudat kantavia??

Ulos tarkemmin tutkimatta luulen, että kellarin sisäseinä kulkee suoraan tämän seinän yläpuolella. Kaikki sisäseinät eivät kuitenkaan ole kellarin seinän päällä.

Jos käy ilmi, että tämä seinä on kantava, onko minun oltava yhteydessä rakennesuunnittelijaan vai riittääkö perus korkeakoulutasoinen statiikka??
Eli onko minun saatava paperi jostakulta suojatakseni selkäni?

Ajattelin tässä tapauksessa teräspalkkia. Onko kiinnityksessä jotain erityistä, mihin tulisi kiinnittää huomiota??

KYSYMYSTEN YHTEENVETO:

Kysymys on, onko se kantava vai ei:

Jos käy ilmi, että tämä seinä on kantava, onko minun oltava yhteydessä rakennesuunnittelijaan vai riittääkö perus korkeakoulutasoinen statiikka:

Ajattelin teräspalkkia tässä tapauksessa. Onko kiinnityksessä jotain erityistä, mihin tulisi kiinnittää huomiota:

Terveisin Johan

Kuulostaa ehdottomasti siltä, että on suuri mahdollisuus, että se on kantava.

Jos teet muutoksia kantavaan rakenteeseen, sinun on tehtävä rakennusilmoitus (tai se saattaa jopa vaatia rakennusluvan, en muista). Rakennusilmoituksen yhteydessä sinun on nimettävä laadunvalvoja (KA), joka laatii ja hyväksyttää tarkastussuunnitelman. Yksinkertaisissa tapauksissa voi itse saada hyväksynnän KA:ksi. Oikeastaan pitäisi olla erikoisosaamista ja sertifikaatti, jotta voi toimia KA:na.

Tarkastussuunnitelmaan sisältyy asioita, kuten että KA:n tulee varmistaa, että kantavien rakenteiden suunnittelulaskelmat ovat olemassa. Usein laskelmia ei tarvitse toimitus viranomaiselle, riittää että KA todistaa nähneensä ne ja varmistaneensa laskelman tehneen insinöörin pätevyyden.

Sinun tapauksessasi yrittäisin löytää insinöörin, joka sekä voi tehdä rakennesuunnitelman että toimia KA:na. Rakennuslupaviranomaiset näyttävät olevan hyvin rentoja, jos asiantuntija on mukana kuvassa, ne jotka itse yrittävät olla KA, joutuvat usein perusteelliseen kuulusteluun todistaakseen, että tietävät mitä tekevät.

Kyse on sekä siitä, että saadaan sopiva palkkikoko, mutta myös siitä, että päättävät, että suunnittelemasi tukikohdat kestävät kuormituksen.

Rautapalkkien kanssa tulee usein joitain erikoisvaatimuksia, joita yksityishenkilö ei ehkä ajattele, esimerkiksi palosuojat (ei usein ongelma yksityisasunnoissa luulisin, mutta esimerkkinä). Myös kondenssieristys. Jos palkin pää tulee liian lähelle ulkoseinää, se johtaa kylmyyttä sisään, ja on riski, että palkkiin muodostuu kondenssia, mikä johtaa kosteusvaurioihin.

Hei,
kantavien rakenteiden muutoksille tarvitaan rakennuslupa. Pyydä kuitenkin joku rakennusinsinööri katsomaan, onko se kantava vai ei, useimmiten he voivat ratkaista sen katsomalla piirustuksia ja suullisten tietojen perusteella.
Olen purkanut kahden seinän kantavuuden sisääntulokerroksessa talossamme (kaksi kerrosta plus kellari, rakennettu -74). Toinen aukko on 330 cm, toinen 400. Asensin teräspalkin (IPE 240), joka nojautui kolmeen toisiinsa ruuvattuun seisovaan 120x45-regeliin kummassakin päässä, jotka puolestaan olivat lattian palkistolla. Se on toiminut erittäin hyvin täällä, teräspalkit ovat uskomattoman jäykkiä. Mietin liimapuuta hetken, mutta sitten mitat olisivat olleet 95x300 ja 115x400, eli erittäin suuret... Ei kuitenkaan tarkoita, että se sopisi juuri sinun taloosi, vaikea sanoa kun ei tiedä miten se on rakennettu :)

Terveisin Micke

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.