Viktor.J Viktor.J sanoi:
Jos on avotakka, sillä ei ole väliä, polttaako pellettejä vai polttopuita.
Victor, lue mielellään TS:n ensimmäinen viesti ennen kuin olet hieman kuivahko.

Jos on takka, jonka aikoo purkaa uuden rakentamista varten, niin voiko suunnitella ilman ongelmia sisäosan, vai?
 
L lat sanoi:
Victor, lue mielellään TS:n ensimmäinen viesti ennen kuin alat olla hieman tyly.

Jos sinulla on liesi, jonka aiot purkaa rakentaaksesi uuden, voitko ongelmitta suunnitella sisustuksen, vai?
Se oli juuri sitä, mitä TS kirjoitti, ettei hän aio tehdä!
 
  • Tykkään
Jonatan79
  • Laddar…
L lat sanoi:
Victor, lue mielellään TS:n ensimmäinen viesti ennen kuin alat olla vähän yrmy.

Jos on hella, joka aiotaan purkaa uuden rakentamiseksi, voiko ilman ongelmia suunnitella asennusta, vai?
Ts kirjoittaa, että halutaan purkaa avotuli, jotta se sopisi paremmin talon aikakauteen. En usko, että kyse on siitä, että vuosisadan vaihteen taloon olisi muurattu avotakka vuonna 2010. Vaan päinvastoin, siellä on alun perin ollut vanha avotuli, mutta vuosien varrella sitä on muutettu. Nyt halutaan muuttaa se niin, että se sopii aikakauteen.

Edelleen TS kirjoittaa, että halutaan tunnelmallinen vesikiertoinen takka, mutta ei asennusta.

Kuvaile mielellään, miten saat yhtälön toimimaan ja suosituksesi.
 
On tietenkin mahdollista lämmittää vettä takan kuoren avulla. Mutta on hyvä, jos odotukset tuloksista ovat realistisia. Suurin osa takassa tuotetusta lämmöstä menee suoraan savupiipun kautta ulos tulematta talon hyödyksi. Huoneeseen päätyvästä lämmöstä suurin osa tulee suoraan säteilylämpönä. Pienempi osa lämmittää takan muurattuja seiniä ja vapautuu hitaasti huoneeseen myös tulen sammumisen jälkeen. Vesivaipan kanssa yhtä paljon lämpöä häviää edelleen savupiipun kautta. Ja yhtä paljon lämpöä säteilee huoneeseen. Se pieni osa lämmöstä, joka tavallisessa takassa varastoituu tiiliin, voidaan ottaa talteen vesivaipan avulla ja kuljettaa taloon. Jos tällainen tulos tyydyttää, ei ole enempää ongelmia. Arvatenkin se on harvinainen ratkaisu, koska useimmat eivät pidä voittoa rahansa arvoisena sen toteuttamiseksi.
 
  • Tykkään
Klaugust
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.