Minulla on vuonna 1972 rakennettu talo, tiiliverhoilu, 20mm ilmarako ja sisäseinätyyppinä siporex-lohkot. Minulla on muun muassa 2,7 metrin pituinen ikkuna, johon olen huomannut vedenpääsyä yläreunasta karmiruuvien kautta. Tämä tapahtuu, kun sataa pitkään ja tuuli puhaltaa seinää vasten. Olen avannut rakenteen ja nähnyt, että vesi tulee alas ilmarakoa pitkin. Karmi sijaitsee juuri ilmarakon alla. Puhuin vanhan muurarin kanssa ja hän selitti, että kun tiili kastuu kyllästetysti, sisäpuolelle tulee kosteutta, ja saumojen kautta pääsee kosteutta läpi. Onko kenelläkään tietoa tästä ja mitä voisin tehdä?

surris
T Tomhans sanoi:
Minulla on talo, joka on rakennettu 1972, tiiliverhoilu, 20 mm ilmarako ja sisäseinä tyyppiä siporex-lohko. Minulla on muun muassa 2,7 m pitkä ikkuna, jossa olen huomannut veden tunkeutumista karmin ruuvien kautta yläreunasta. Tämä tapahtuu kun sataa pitkään ja tuuli puhaltaa seinää vasten. Olen avannut ylös ja nähnyt, että vettä tulee alas ilmarakon kautta. Karmi on juuri ilmarakon alapuolella. Puhui vanhan muuraajan kanssa ja hän selitti, että kun tiili kyllästyy, sisäpuolelle tulee kosteutta sekä saumat päästävät kosteuden läpi. Onko joku, joka tietää enemmän tästä ja mitä voin tehdä?
Voitko tiivistää karmin ruuvien kohdalla? Se mitä kirjoitat on vähän kuin ilmarakon tarkoitus, siksi ei pitäisi asentaa ikkunaa ilmarakoon. Mutta nyt se on jo niin.

surris surris sanoi:
Voitko tiivistää karmiruuveilla? Se mitä kirjoitat on vähän ilmanraon tarkoitus, siksi ikkunoita ei pitäisi asentaa ilmanrakoihin. Mutta nyt tilanne on kuitenkin jo sellainen.
Kyllä voin, mutta vesi jää paikalleen ja se ei voi olla hyvä. Ajattelin laittaa alumiinilevyn päälle hieman kallistus ulospäin, niin se valuu pois. Mutta millä tiivistetään sitten, sen ei saa estää veden poisvalumista eikä imeä sitä itseensä.

Jääkö vesi seisomaan alhaalla sokkelin ja tiilimuurauksen välissä? Ehkä ymmärrän väärin, mutta joka kolmas tiilisauma alhaalla tulisi olla auki jotta vesi, joka tulee tiilien taakse, pääsee ulos.

B Betongapa sanoi:
Jääkö vettä alaosaan sokkelin, tiilen ja seinän väliin? Ehkä ymmärrän väärin, mutta joka kolmannen tiilisauman alhaalla pitäisi olla avoin päästääkseen ulos tiilen taakse tullut vesi
En tiedä onko siellä vettä, mutta avoimia saumoja ei ole. Avaan ne heti!

surris
T Tomhans sanoi:
Kyllä voin, mutta vesi pysyy ja se ei voi olla hyvä asia. Ajattelin laittaa alum.levyn päälle vähän kaltevuutta ulospäin, jotta se valuu pois. Mutta millä tiivistetään, ei saa estää veden valumista ulos eikä imeä itseensä.
Kuulostaa järkevältä. Joku ulkokäyttöön tarkoitettu tiivistemassa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.