Onko olemassa käytännön eroa lockpanelin ja vaaka-asentoisen faspanelin välillä? Paitsi kosmeettinen.

Jokin, joka suojaa paremmin kuin toinen tai jolla on muita etuja/haittoja?

Tämä koskee talon panelointia.

Joihinkin valtaviin eroihin ei ole kyse, mutta yksi etu, jonka näen vaakasuoralla paneelilla, on se, että voi käyttää ohuempia kiinnityslistoja, koska ne voidaan kiinnittää suoraan jokaiseen pystysuoraan koolaukseen. Tämä koskee kuitenkin vain silloin, kun koolaus ei ole ristikkäin, kuten se voi olla uudemmissa taloissa ylimääräisen eristyksen mahtumiseksi.

Toinen etu on se, että kiinnityslistat ovat pystysuorassa ja eivät estä lainkaan kosteuden valumista paneelin takana. Tämä ei kuitenkaan ole suuri ongelma pystysuoralla paneelilla paitsi erittäin säälle alttiilla paikoilla!

Lisäetu vaakasuuntaisessa paneelissa on se, että se on helpompi asentaa, ei tarvitse laskea lautojen välistä etäisyyttä kulmien, ikkunoiden ja ovien pielien ja vastaavien osalta.

Vectreksin viisaan näkemyksen lisäksi ( :thumbup: ) minusta on vielä kaksi etua:

• Vaakaurainen viistetty tai pontattu paneeli on paljon tiiviimpi rankkasateelta kuin pystysuoraan asennettu peitelista- tai peittauspaneeli. Ei synny rakoja, joihin vesi pääsee valumaan.
  • On helppo tarvittaessa vaihtaa yksi tai kaksi alareunan lautaa, jos alkaa esiintyä lahoamisvaurioita (jotka aina alkavat alhaalta). Pystypaneelissa koko lauta on vaihdettava ylös asti tai joudutaan tekemään rumia ja teknisesti huonoja jatkoskohtia.

Eivätkö vaakasuoran paneelin liitokset ole erityisen alttiita?

MUSS sanoi:
Eikö makaavan paneelin saumat ole erityisen alttiita?
No, eivät pahemmat kuin pystypaneelin saumat.

Ja saumoja ei tarvitse olla kovin paljon. Julkisivu katkeaa ikkuna- ja oviaukoilla.

KnockOnWood sanoi:
No, ei pahempi kuin pystylaudoituksen saumat.

Ja saumaa ei tarvitse olla paljon. Julkisivu katkeaa ikkuna- ja oviaukoilla.
Käytän vain yksikerroksista taloani viitteenä, siinä valitsen itse, haluanko saumat pystylaudoitukseen, minun tapauksessani tietenkin täysin ilman. Jos minulla olisi vaakasuuntaista laudoitusta, minun olisi pitänyt olla muutama sauma. Minulla ei ole kokemusta vaakasuorasta laudoituksesta, mutta se tuntuu heikolta kohdalta saumojen osalta.

Olen nähnyt pari taloa, joissa ikkunalistat ovat vaakasuuntaisen laudoituksen päällä, joka ulottuu maasta ylös sauman peitämiseksi, mutta se ei ollut erityisen kaunista.

MUSS sanoi:
...
Olen nähnyt pari taloa, joissa ikkunoiden listat ovat paneelin päällä, joka kulkee maasta kattoon saakka peittämään sauman, mutta se oli todella vähän siistiä.
Eikö tuo ole tyypillistä tehdasrakennetuille taloille.
Heidän on pakko jakaa paneeli moduulien saumoissa, joten voi olla pari ylimääräistä "listaa" paneelissa.
Mutta he eivät tee sitä ikkunoiden kohdalla tietenkään.
Olen samaa mieltä, että se ei ole siistiä.

Mutta on selvää, että jokainen sauma on heikko kohta.
Jos sinulla on aikaa odottaa seitsemän vuotta, voin raportoida, miten paneelisaumani ovat pärjänneet.
Silloin talo on kymmenen vuotta :)

Pidän vaakatasoisesta paneelista enemmän kuin pystypaneelista. Vaakatasoinen oli kuitenkin lisävalinta, joka maksoi minulle 27 000 kr. Mukavaa, että voin perustella sen sillä, että sillä on itse asiassa myös joitakin käytännön etuja :-)

Anna1984 sanoi:
Pidän vaakapaneelista enemmän kuin pystypaneelista. Vaakapaneeli oli kuitenkin lisävalinta, joka maksoi minulle 27.000 kr. On kivaa voida perustella se sillä, että sillä on itse asiassa myös joitakin käytännön etuja :-)
Ulkonäkö on tärkeää, ja se on varmasti tyylikäs!

Tältä se näyttää minulla (Kesää odotellessa)
Kaksi harmaata rakennusta, joissa on punainen tiilikatto aurinkoisena päivänä; pihalla pöytä ja tuolit, vehreä metsikkö taustalla.

• Tykkään
Anna1984
  • Laddar…
Minun autotallissani täytyy myös olla vaakapaneeli, sen näen kyllä täällä :-)

KnockOnWood sanoi:
Ulkonäkö on tärkeä, ja totta kai se on tyylikäs!

Tältä se näyttää minulla (Kuinka kaipaan kesää)
[kuva]
Kaunis talo!

Minkä värinen se on, harmaa?

Se on itse asiassa kaksi harmaata sävyä.
Asuinrakennuksen väri on Jotuns Demidekk "Morgondis" värikoodi S1500-N
Talli (autotalli on melkein samanlainen mutta ei näy, se on kuvaajan takana) on Flüggers alkydöljymaalilla värikoodi S2500-N.

Pienet talot ovat siis hieman tummempia, mutta ero näkyy vain tarkkaan katsomalla.

Olemme joka tapauksessa erittäin tyytyväisiä lopputulokseen.

KnockOnWood sanoi:
Se on itse asiassa kaksi harmaan sävyä. Asuintalo on Jotuns Demidekk "Morgondis" värikoodi S1500-N Talli (autotalli on melkein samanlainen mutta ei näy, se on valokuvaajan takana) on Flüggerin alkydiöljymaali värikoodi S2500-N. Pienet talot ovat siis asteeltaan tummemmat, mutta ero näkyy vain tarkkaan katsomalla. Olemme itse tosi tyytyväisiä tulokseen.
Aha!

Olen istunut koko illan katsomassa erilaisia kuvia juuri demidekk morgondis ja demidekk kontur.

En osaa päättää...

hantverkare1 sanoi:
Aha!

Olen istunut koko illan ja katsellut erilaisia kuvia juuri demidekk morgondis ja demidekk kontur -sävyistä.

En osaa päättää...
Kontur on paljon tummempi, eikö?
Asiaa ei voi varmaan ratkaista muuten kuin kokeilemalla maalausta vähän.
Tai kävelemällä/ajamalla ympäriinsä ja katselemalla taloja, koputtamalla ovelle ja kysymällä mikä väri on kyseessä.
Niin olen itse asiassa tehnyt kerran :o

(Haluatko ajo-ohjeet ja osoitteen? Se on vain 500 km :) )

PS
Jotunin värinimet ovat johtavan kauniita.
Nyt olemme maalanneet Morgondis-värillä. Edellinen talomme maalattiin Grændegul-sävyllä. Eikö kuulosta mukavalta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.