10 683 lukukertaa ·
40 vastausta
11k lukukertaa
40 vastausta
Veranta valmikatolla. Mitat, kulmat kantavat palkit jne.
Kiitos paljon.
Yritän olla hieman parempi kuin tavallisesti ottamaan kuvia rakennusprojektin aikana ja yrittää antaa takaisin vähän foorumille, joka on aina ollut suureksi hyödyksi.
Nyt pohdin vaihtaa raakapontin helmiponttiin saadakseni siistimmän pinnan alapuolelle.
Onko joku tehnyt samanlaisia ratkaisuja? Onko tässä mitään sudenkuoppia vai voiko vain ryhtyä toimeen?
Yritän olla hieman parempi kuin tavallisesti ottamaan kuvia rakennusprojektin aikana ja yrittää antaa takaisin vähän foorumille, joka on aina ollut suureksi hyödyksi.
Nyt pohdin vaihtaa raakapontin helmiponttiin saadakseni siistimmän pinnan alapuolelle.
Onko joku tehnyt samanlaisia ratkaisuja? Onko tässä mitään sudenkuoppia vai voiko vain ryhtyä toimeen?
Kun otetaan huomioon "perinteisen" helmipaneelin paksuus, sinun tulee käyttää lyhyempiä ruuveja jatkossa kattosaumauksessa sekä tiivistää niitit kestävyyden varmistamiseksi. Tämä estää näkyvien ruuvien ilmestymisen muuten siistiin alapintaan. Lisäksi vahvistuksia tulisi tehdä alapintaan, jos sadevesikouruja aiotaan asentaa ylhäältä kaiverretulle puupohjalle.
Kiitos vinkistä. Helppo tehdä virhe ja porata liian pitkät ruuvit läpi.
Paneelikatto näyttää itse asiassa todella hienolta ja sai vaimon siunauksen, joten siihen suuntaan ollaan menossa. Paneelikaton valikoima vaikuttaa hieman rajalliselta, mutta Beijerilla näyttää olevan 27mm paneelia, tosin ilman ponttia päädyssä. Uskotteko, että pärjäisi "liitos" paneelissa, vai täytyykö se tässä tapauksessa jatkaa kattotuolien yli? Eihän siihen kohdistu juurikaan kuormitusta. Vaihtoehtona on ostaa pari jyrsintäterää ja lisätä pontit itse tai tehdä lamellijyrsintä. Itse uskoisin, että 27mm lauta, joka liitetään kattotuolien väliin, pärjäisi hyvin, kunhan pidetään hyvä etäisyys tekemästä jatkuvia liitoksia.
Paneelikatto näyttää itse asiassa todella hienolta ja sai vaimon siunauksen, joten siihen suuntaan ollaan menossa. Paneelikaton valikoima vaikuttaa hieman rajalliselta, mutta Beijerilla näyttää olevan 27mm paneelia, tosin ilman ponttia päädyssä. Uskotteko, että pärjäisi "liitos" paneelissa, vai täytyykö se tässä tapauksessa jatkaa kattotuolien yli? Eihän siihen kohdistu juurikaan kuormitusta. Vaihtoehtona on ostaa pari jyrsintäterää ja lisätä pontit itse tai tehdä lamellijyrsintä. Itse uskoisin, että 27mm lauta, joka liitetään kattotuolien väliin, pärjäisi hyvin, kunhan pidetään hyvä etäisyys tekemästä jatkuvia liitoksia.
Hei. Vähän aiheesta poiketen, mutta mikä väri on teidän julkisivussa?K knegolf sanoi:Rakennuslupa on hyväksytty ja rakentaminen on alkanut.
Aloitin rakentamalla itse terassin rungon kelluvalla rakenteella.
Mitä ei näy kuvissa on, että olen poistanut laatat ulkonurkista kaivaakseni noin 30cm syvän kuopan kantavaan kerrokseen nurkissa. Tässä olen voimakkaasti ja suurella vakaumuksella ajanut alas 4 kpl 12 mm harjaterästä noin 45 asteen kulmassa kuopan pohjaan toimimaan kuin puun juuret. Kuoppaan olen sitten valanut betonia palkkikenkään, joka on kiinnitetty jo tasattuun runkoon. Ajatuksena tässä on ankkuroida tuulikuormaa vastaan.
Olen ollut aika huono ottamaan kuvia rakennusajankohtana, mutta tässä on pari tältä päivältä.
Tolpat ovat paikoillaan. Kaikki päätypinnat on maalattu ennen asennusta tervalin linjaljefärillä.
On ollut paljon esivalmistusta sateisina päivinä. Olen jyrsijällä ja esiporannut 118 kpl
"Tolppia", jotka on tarkoitus sijoittaa koristeeksi kantavaan palkkiin. Nämä ovat 245 mm pitkiä ja tehty 43x43 mm mitallistetusta puutavarasta.
Piti rakentaa jyrsijäjigi saadakseni massatuotettua nämä. Ostin myös porausmallin Amazonista saadakseni kaikki reiät suoriksi päissä.
Tolpat kiinnitetään 8 mm puutapeilla ja puuliimalla ylä- ja alapalkin väliin, joten reiän kuvion sietokyky on aika tiukka.
Yhdessä kuvassa näkyy tolppien koeasennus ennen porausta, jotta saadaan sopivat välimitat.
Lisää kuvia ja päivityksiä tulee vähitellen.
Pitäisi antaa lisäkiitokset Onshapelle, maailman parhaalle työkalulle 3D-piirtämiseen. Uskomattoman antelias ilmaisversio, joka voi tuottaa todella hyviä rakennuslupadokumentteja vain muutamassa minuutissa, puhumattakaan kaikista hienouksista, kuten mittojen ottaminen suoraan puhelimella rakentaessa.
Yst. terv.
Christian
Hei christian.
Se on tervavitrioli ausonilta.
Olemme maalanneet kahdesti vuoden välein. Paneeli oli perusöljytty toimitettaessa, mikä teki niin, ettei se imeytynyt paljon ensimmäisellä maalauksella, joten tulos oli hieman epätasainen. Toisena vuonna se imeytyi kunnolla.
Väri vaihtelee melko paljon valon mukaan, joten tässä on kuva toiselta puolelta suorassa auringonvalossa.
Olemme maalanneet kahdesti vuoden välein. Paneeli oli perusöljytty toimitettaessa, mikä teki niin, ettei se imeytynyt paljon ensimmäisellä maalauksella, joten tulos oli hieman epätasainen. Toisena vuonna se imeytyi kunnolla.
Väri vaihtelee melko paljon valon mukaan, joten tässä on kuva toiselta puolelta suorassa auringonvalossa.
Ok. Kiitos paljon vastauksestasi.K knegolf sanoi:Hei christian.
Olemme maalanneet kahdesti vuoden välein. Paneeli oli pohjaöljytty toimitettaessa, mikä teki sen, että se ei imeytynyt niin paljon ensimmäisellä maalauksella, joten tulos oli hieman epätasainen. Toisena vuonna se imeytyi kunnolla.
Väri vaihtelee melko paljon valaistusolosuhteista riippuen, joten tässä on kuva toiselta puolelta suorassa auringonvalossa.
Pieni edistys. Kantavan palkin koristelu on valmis ja asennettu. Päätin maalata kaikki pylväät kahdesti ennen asennusta, koska muuten on vaikea päästä käsiksi. Maalasin myös kantavan palkin alapuolen sekä kaikkien 95x95 koolausten yläpuolen varmistaakseni hyvän peiton. Käyttämäni maali on tjäralin, sekoitus puutervaa ja pellavaöljyä, joten se tarvitsee vähän enemmän aikaa kuivuakseen, mikä myös vaikuttaa siihen, että yritän maalata mahdollisimman paljon ennen asennusta. Viikolla tulee toimitus gaveldekorilta pylväitä, ylä- ja alaliepeitä, jotka myös tulee sipaista kahdesti ennen asennusta. Sen jälkeen on vuorossa kattotuolit ja kaikkien osien lopullinen maalaus saumojen peittämiseksi. Sitten seuraa ponttilaudoitus ja kattokate.
Aamupäivän työ. Kattotuolit valmistettiin esivalmisteina täysin Onshape-mallin mukaan. Isäni tuli auttamaan niiden nostamisessa paikoilleen, ja ne sopivat täydellisesti. Olen luultavasti kuluttanut kaiken tämän vuoden onnen.
Ensimmäisessä kuvassa näkyvä vaimo on todellisuudessa tyytyväisempi tulokseen kuin miltä kuvasta näyttää (hänen ei alun perin pitänyt olla mukana).
Ensimmäisessä kuvassa näkyvä vaimo on todellisuudessa tyytyväisempi tulokseen kuin miltä kuvasta näyttää (hänen ei alun perin pitänyt olla mukana).
Kiitos. Olen itse asiassa itsekin tyytyväinen. Nyt kaikki kattotuolit ovat paikallaan. Kaksi etummaista, jotka kohtaavat vinot kattotuolit, eivät olleet helppoja sahattavia. Ne on leikattu 67,5 asteen kulmassa yhteen suuntaan ja 7 asteen kulmassa toiseen, joten tämä vaati käsityötä puolikulumisen pokasahan kanssa, koska kap ja jiirisaha ei pystynyt leikkaukseen. Pieni hionta leikkuupinnalla jälkeenpäin antoi hyvän tuloksen.
Otan lisää kuvia huomenna. Taivas avasi itsensä pian sen jälkeen, kun sain viimeiset kattotuolit paikalleen, joten oli kiire kerätä sahat ja muut työkalut pois.
Otan lisää kuvia huomenna. Taivas avasi itsensä pian sen jälkeen, kun sain viimeiset kattotuolit paikalleen, joten oli kiire kerätä sahat ja muut työkalut pois.