7 605 lukukertaa ·
40 vastausta
8k lukukertaa
40 vastausta
kannattaako valita vaneri kipsilevyn taakse sisäseiniin?
Olisiko mahdollista saada rakentajat käyttämään OSB:ta tai seinälevyä kipsin sijaan?
Sitten onkin melko helppoa jälkikäteen päällystää tämä kipsikerroksella.
Mutta äänen eristyksen puute seinissä tuntuu silti hyvin häiritsevältä.
Sitten onkin melko helppoa jälkikäteen päällystää tämä kipsikerroksella.
Mutta äänen eristyksen puute seinissä tuntuu silti hyvin häiritsevältä.
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 399 viestiä
Blindnit sanoi:Puhuttaessa äänieristyksestä muistin meidän seinän yläkerrassa "aldrig bli färdigt"
Huoneesta toiseen:
13mm golvgips
22 mm golvspån
22 mm golvspån toisella suunnalla
80mm vanhat 70mm eristeellä olevat koolaukset.
Alkup. lankkuseinä 22mm
22 mm golvspån
13 mm golvgips
13 mm golvgips
Tuntuu vähän ahdistavalta että rakensin seinän liian heikoksi![]()
Björn - Kiitos selostuksesta. Vaihtoehtoja on erittäin vähän, kun kyse on seinistä. Joko yksinkertainen kipsilevy teräsrankarakenteella tai Plyfa+ yksinkertainen kipsilevy teräsrankarakenteella.
Näytät olevan perillä äänenvaimennusominaisuuksista. Mikä on ero yksinkertaisen kipsilevyn ja plyfa+ yksinkertaisen kipsilevyn välillä äänenvaimennuksessa? Olen tietoinen siitä, että ääni pääsee ovien kautta yms. Kuitenkin se on erilaista ääntä kuin, jos kuulee viereisessä huoneessa olevan henkilön pieraisun seinän läpi...
Blindnit - Uskoisin, että seinä selviää. Ehkä se vuotaa jonkin verran ääntä, mutta korvatulppia on aina olemassa!
Kukaan ei näytä olevan suoraan mieltä hinnasta. Ainakaan, ettei se ole HYSTERISEN korkea. Se tuntuu ainakin positiiviselta
Näytät olevan perillä äänenvaimennusominaisuuksista. Mikä on ero yksinkertaisen kipsilevyn ja plyfa+ yksinkertaisen kipsilevyn välillä äänenvaimennuksessa? Olen tietoinen siitä, että ääni pääsee ovien kautta yms. Kuitenkin se on erilaista ääntä kuin, jos kuulee viereisessä huoneessa olevan henkilön pieraisun seinän läpi...
Blindnit - Uskoisin, että seinä selviää. Ehkä se vuotaa jonkin verran ääntä, mutta korvatulppia on aina olemassa!
Kukaan ei näytä olevan suoraan mieltä hinnasta. Ainakaan, ettei se ole HYSTERISEN korkea. Se tuntuu ainakin positiiviselta
Gabbe - Ei, nolla joustavuutta. Mikä on ymmärrettävää, koska he ovat rakentamassa suuren osan taloista. Jos kaikilla on erilaisia toiveita, niiden hallinnasta tulee hallinnollisesti mahdotonta. (puhumattakaan kustannuksista...
Minulla on vain kokemusta talon rakentamisesta itse, joten en ole perillä mitä yleensä maksaa tehdä tällaisia lisävalintoja.Felde sanoi:
Mutta jos lasken hieman karkeasti, että he käyttävät 100 levyä, niin joko niiden asentaminen kestää heiltä todella kauan tai heidän tuntipalkkansa on todella korkea.
luulen vaihtoehto kaksi...Gabbe1 sanoi:Minulla on vain kokemusta talon rakentamisesta itse, joten minulla ei ole aavistustakaan, mitä tällaisten lisävalintojen tekeminen yleensä maksaa.
Mutta jos lasken suurin piirtein, että niitä menee 100 kpl, niin niiden asentaminen vie joko erittäin kauan tai sitten niiden tuntihinta on erittäin korkea.
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 399 viestiä
Eri rakennetytypit antavat erilaisia vaimennusarvoja eri taajuusalueilla. Yleisesti saatat kokea pienen heikentymisen äänieristyksessä, kun käytät vaneria kipsin sisäpuolella (vielä huonompi, jos asennat vaneria molemmille puolille).
Mielestäni on huono säästö jättää eristämättä liitokset uudisrakentamisessa, koska tämä on huomattavasti vaikeampi korjata jälkeenpäin. Jos laskemme alhaisen lisäkustannuksen ajan myötä ja otamme samalla huomioon paremman äänimaiseman rakennuksen koko elinkaaren aikana, mielestäni on kaikki syyt miettiä uudelleen.
Mielestäni on huono säästö jättää eristämättä liitokset uudisrakentamisessa, koska tämä on huomattavasti vaikeampi korjata jälkeenpäin. Jos laskemme alhaisen lisäkustannuksen ajan myötä ja otamme samalla huomioon paremman äänimaiseman rakennuksen koko elinkaaren aikana, mielestäni on kaikki syyt miettiä uudelleen.
Oldboy - Se kuulostaa todella hyvältä idealta! 
Olen ajatellut sitä myös, mutta en tiedä ketään tuttavapiirissäni, jolla olisi enkelgips (en tosin ole kysynyt kaikilta
)
Björn - EHDOTTOMASTI olisin eristänyt seinät. Se ei kuitenkaan ole vaihtoehto rakennusyrityksen mukaan.
Kun sanot pienen heikennyksen äänieristyksessä plyfalla, vertaatko sitä silloin enkelgipsiin ja eristeeseen?
Askel enkelgipsistä enkelgips/plyfaan pitäisi kai tuoda huomattavan parannuksen ääneneristysnäkökulmasta?
Olen ajatellut sitä myös, mutta en tiedä ketään tuttavapiirissäni, jolla olisi enkelgips (en tosin ole kysynyt kaikilta
Björn - EHDOTTOMASTI olisin eristänyt seinät. Se ei kuitenkaan ole vaihtoehto rakennusyrityksen mukaan.
Kun sanot pienen heikennyksen äänieristyksessä plyfalla, vertaatko sitä silloin enkelgipsiin ja eristeeseen?
Askel enkelgipsistä enkelgips/plyfaan pitäisi kai tuoda huomattavan parannuksen ääneneristysnäkökulmasta?
Hei, olen juuri purkanut kaikkien yksinkertaisten kipsiseinien talostani ja korvannut ne OSB:llä, kipsillä ja eristyksellä. Joissakin huoneissa asennan lisäksi ylimääräisen kipsilevyn saadakseni vielä paremman vaimennuksen. Se on tarpeen kolmen lapsen kanssa
Talossa, jossa on yksinkertainen kipsi ilman eristystä, voi asua, jos arvostaa sekavaa äänimaisemaa. Lisäksi talon tunne on täysin muuttunut vakaiden seinien ansiosta. Jos aiot asua talossa pitkään, ehdottomasti korjaisin tämän.
Voit nähdä esimerkkejä tästä täällä www.byggaombloggen.com
Voit nähdä esimerkkejä tästä täällä www.byggaombloggen.com
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 399 viestiä
Suuri etu on myös se, miltä seinät tuntuvat/koetaan, jos siis jätetään ääni huomiotta. Vaikka minulla on 3 metriä korkea sisäseinä yläkerrassa, se koetaan erittäin vakaaksi ja melko jämäkäksi. Se koostuu siis kipsistä, seinähiukkalevystä, 70x45 rankarakenteista c-c60, seinähiukkalevystä ja kipsistä. Äänieristykseksi valitsin 45 mm kivivillalevyt.
Kiitos selvennyksestä Oceanis 
Joo, pelkään yksinkertaisen gyprocin asentamista, jos olen rehellinen. Ei tunnu ollenkaan hyvältä. Mutta melkein 80 tuhatta....huh.
Jälkeenpäin purkaminen, eristyksen asentaminen ja niin edelleen ei ole ajankohtaista. Muutamme rivitaloon välttyäksemme remontoinnilta. Pitäisi olla uusi ja huoltovapaa x määrä vuosia.
Hitto, täytyy varmaan suostutella puoliso kotona....
Yhteenvetona:
Olenko ymmärtänyt oikein, jos luokittelen tämän alla olevan mukaan? huomioida akustisia ominaisuuksia?
Paras: gyproc + eristys
Toiseksi paras: tuplagyproc
Kolmanneksi paras: Vaneri/gyproc
Huonoin: yksittäinen gyproc
Joo, pelkään yksinkertaisen gyprocin asentamista, jos olen rehellinen. Ei tunnu ollenkaan hyvältä. Mutta melkein 80 tuhatta....huh.
Jälkeenpäin purkaminen, eristyksen asentaminen ja niin edelleen ei ole ajankohtaista. Muutamme rivitaloon välttyäksemme remontoinnilta. Pitäisi olla uusi ja huoltovapaa x määrä vuosia.
Hitto, täytyy varmaan suostutella puoliso kotona....
Yhteenvetona:
Olenko ymmärtänyt oikein, jos luokittelen tämän alla olevan mukaan? huomioida akustisia ominaisuuksia?
Paras: gyproc + eristys
Toiseksi paras: tuplagyproc
Kolmanneksi paras: Vaneri/gyproc
Huonoin: yksittäinen gyproc
Luulen pikemminkin, että se on:
Paras dubbelgips
Toiseksi paras enkelgips/isolering
Kolmanneksi paras Plyfa/gips
Huonoin by far enkelgips
Mutta järjestys voi ehkä vaihdella hieman mittausten ja toteutuksen mukaan, mutta selvästi huonoin ja yksinkertaisesti "paljon huonoin" on enkelgips.
Paras dubbelgips
Toiseksi paras enkelgips/isolering
Kolmanneksi paras Plyfa/gips
Huonoin by far enkelgips
Mutta järjestys voi ehkä vaihdella hieman mittausten ja toteutuksen mukaan, mutta selvästi huonoin ja yksinkertaisesti "paljon huonoin" on enkelgips.