304 870 lukukertaa ·
348 vastausta
305k lukukertaa
348 vastausta
Miksi kaikki käyttävät OSB:tä kipsilevyn takana?
Jos lukee foorumia, näyttää siltä, että käytännössä kaikki täällä laittavat OSB-levyt kipsilevyjen taakse seinissä ja dissavat katalogiyritysten seiniä. Se tuntuu tietysti hieman "vankemmalta" OSB:llä ja ymmärrän, että hyllyjen kiinnittäminen on helpompaa. Mutta kun itse ajattelen nykyistä asuntoani (yksinkertaisia kipsilevyjä kaikkialla - suuri rakennusyritys on tietysti rakentanut talon), en ole kuitenkaan kärsinyt siitä, mitä voin muistaa.
Onko olemassa muita rakennusteknisiä syitä laittaa kerros OSB:tä? Se näyttää olevan aika paljon lisätyötä ja suuri kustannus, jota haluaa mielellään minimoida talonrakennuksessa. Samalla ei tietenkään halua, että se tuntuu jonkinlaiselta fuskarakentamiselta.
Onko olemassa muita rakennusteknisiä syitä laittaa kerros OSB:tä? Se näyttää olevan aika paljon lisätyötä ja suuri kustannus, jota haluaa mielellään minimoida talonrakennuksessa. Samalla ei tietenkään halua, että se tuntuu jonkinlaiselta fuskarakentamiselta.
Koko seinästä tulee vakaampi.
Sinun ei tarvitse koskaan huolehtia siitä, mihin ja miten kiinnität jotain.
Vasta viimeisellä rivillä voi olla hyvä olla laittamatta OSB:tä ja laittaa vain kipsiä.
Jos rakennat itsellesi, tee itsellesi palvelus ja laita OSB.
Sinun ei tarvitse koskaan huolehtia siitä, mihin ja miten kiinnität jotain.
Vasta viimeisellä rivillä voi olla hyvä olla laittamatta OSB:tä ja laittaa vain kipsiä.
Jos rakennat itsellesi, tee itsellesi palvelus ja laita OSB.
Yksi syy, miksi sinun täytyy olla ylimääräinen levymateriaali takana, on se, että seinä ei muuten ole riittävän jäykkä kestämään mahdollisia kuormituksia. Lisäksi, jos sinulla on kovempi levy kipsin takana, seinä kestää paremmin iskuja, esimerkiksi vihainen teini-ikäinen, joka lyö nyrkkinsä seinään......tiedän, se ei luultavasti ole hyvä esimerkki
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Voiko syynä olla se, että nyt "täytyy" ripustaa iso ja painava litteä TV joka huoneen seinällebjolo360 sanoi:
Ennen TV seisoi tukevasti lattialla, ja seinälle laitettiin Mallorcan julisteita ja lasten kuvia.
Jokainen sisustaa omalla tavallaan, joten ainoa varma asia on vahvistaa kaikki seinät
Kyllä se on. Teinini seinässä oli kaksi suurta nyrkinrei'itä, jotka minun piti korjata ennen kuin muutimme.Ola78 sanoi:
Tai kuten kun eräs tuttu kompastui koiraansa ja kaatui seinään.Ola78 sanoi:Yksi syy siihen, että sinun täytyy olla ylimääräinen levymateriaali takana, on se, että seinä ei muuten ole riittävän kiertojäykkä kestämään mahdollisia kuormia. Lisäksi, jos sinulla on kovempi levy kipsin takana, kestää seinä iskun paremmin, esimerkiksi vihainen teini-ikäinen, joka lyö nyrkillään seinään...tiedän, se ei todennäköisesti ole hyvä esimerkki![]()
Kun silloin 130kg laskeutui seinää vasten, tuli siihen melkoinen reikä.
Hmmm, koska kaikki muutkin tekevät niin ???
Ei minulla ole omaa tahtoa ...
No niin:
* Parempi äänieristys huoneiden välillä (mutta silloin täytyy myös olla paremmat ovet kuin vakiomallin ovet sekä kumitiiviste, jotta voi oikeasti hyötyä paremmasta seinästä)
* Helppo kiinnittää mitä tahansa minne tahansa.
* Miellyttävämpi ja tukevampi "tuntu" seinässä, kuulostaa tukevalta ja massiiviselta kuin rumpu, jos siihen törmää.
* Tosi hauska saada paljon tikkuja sormiin, kun asennat sitä roskaa.
No, tuo viimeinen ei ollut hyvä argumentti.
Olen myös rakentanut 45x45mm koolauksella ja sitten OSB+kipsiä, ja siitä tulee edelleen tosi hyvää, en tiedä mitä 45x45 + pelkkä kipsi olisi tuloksena.
*asg* Mikä näky, itsellänikin on koira mutta painan vain 85 kg, eikä seinillä ole pelkkää kipsiä, joten ne kestävät luultavasti tärähdyksen. Olen kuitenkin enemmän huolissani kompastumisesta johonkin kissoista kuin koiraan, hänellä on kuitenkin järki siirtyä sivuunoobum sanoi:
Ohitin OSB:n ja käytin sen sijaan 22mm pontattua lattialastulevyä. Mielestäni siitä tuli melko vakaa, vaikka huijasin ja jätin liimaamatta pontista
Vakain seinä on rakennettu yhdestä huoneesta toiseen: 13mm lattiakipsi, 22mm lattialastulevy, 13mm lattiakipsi, alkuperäinen raakalaudoitus, alkuperäinen 3" runko 70mm eristyksellä, 22mm lattialastulevy, 22mm lattialastulevy ja 13mm lattiakipsi. Tämä saattaa vaikuttaa hieman liioitellulta sekä epätavalliselta järjestykseltä, mutta siellä oli aiemmin tretex ja savupiippu on vieressä, joten 13mm tarvitsi rakentaa. Lisäksi se on seinä tulevan tietokonehuoneen ja makuuhuoneen välillä, joka myös on parvekkeellinen ja voi varmasti tulla meluisaksi oikean/vääränlaisilla vierailla
. Olisin voinut tehdä seinän vielä paksummaksi vaikuttamatta makuuhuoneen käyttökelpoisuuteen, koska pohjaratkaisu on mitä on juuri tuolla seinällä, mutta mielestäni se riittää näin. Kaikki kompensoidaan kuitenkin ilmanvaihtojärjestelmällä ja halvoilla Byggmax-ovilla. Tein täysin uuden seinän myös toisessa paikassa ja se on tehty samalla tavalla. 13mm kipsi, 22mm lastulevy, 45x95 runko ja 95mm eristys, 22mm lastulevy, 13mm kipsi. Mielestäni siitä ei kuitenkaan tullut liioitellun vakaa, joten miten pelkästään kipsistä ja 45x45 rakennetusta seinästä tulee, en tiedä, enkä halua sellaista talooni. Ei tosin ole tarkoitus viettää päiviä hakaten seiniä ja katsoa mitä tapahtuu, mutta silti. Sitten se asia lattiamateriaalista seinissä ja katoissa liittyy kapeaan 180°:n portaisiin ja siihen, että minun on pakko kantaa kaikki ylös itse. Tosin en usko, että se olisi ollut helpompaa avullakaan. En todellakaan olisi saanut 1200x2500 levyä ylös siellä ilman talon katon pois ottamista.
Suuri raskas taulutelevisio ei ole sellainen, jota kipsilevy ei kestäisi. Yksi mollyn kiinnike kipsissä kestää helposti television, ja yleensä käytetään neljää ruuvia televisioon. Toisaalta kirjahylly, kuten Elfa kiskoilla, voi painaa huomattavasti. Keittiökaapit (mutta siinä yleensä suunnitellaan ja asetetaan tukirakenteet ennen kuin seinä päällystetään levyillä).
Kun olin rakentamassa taloani, olin myös täysin päättänyt laittaa OSB- tai lastulevyn kipsin taakse "koska se on hyvä." Rakennuskonsulttini kysyi, mitä tarkalleen olit ajatellut ripustaa, mikä sitä vaatisi. En keksinyt mitään esimerkkiä. Rakennuksessani käytettiin sekoitusta, jossa lastulevy oli kantavien seinien takana tai sellaisten, jotka ottaisivat voimia vastaan. Seinät, jotka korkeintaan kantavat taulun, ovat pelkkää kipsiä. Mielestäni tämä on ollut hyvä kompromissi ilman, että tuntisin olleeni saita.
Tietääkö kukaan, mikä seinä kestää suurimman kuorman: 45-kannatin ja OSB+kipsi vai 70-kannatin ja kipsi? (en tiedä vastausta).
Kun olin rakentamassa taloani, olin myös täysin päättänyt laittaa OSB- tai lastulevyn kipsin taakse "koska se on hyvä." Rakennuskonsulttini kysyi, mitä tarkalleen olit ajatellut ripustaa, mikä sitä vaatisi. En keksinyt mitään esimerkkiä. Rakennuksessani käytettiin sekoitusta, jossa lastulevy oli kantavien seinien takana tai sellaisten, jotka ottaisivat voimia vastaan. Seinät, jotka korkeintaan kantavat taulun, ovat pelkkää kipsiä. Mielestäni tämä on ollut hyvä kompromissi ilman, että tuntisin olleeni saita.
Tietääkö kukaan, mikä seinä kestää suurimman kuorman: 45-kannatin ja OSB+kipsi vai 70-kannatin ja kipsi? (en tiedä vastausta).
Minun käsitykseni amatöörinä on, että OSB: tä käytetään vakuuttamaan ostajia, että koko talon laatu on korkealla tasolla. Jos myyjä voi vain sanoa, että ulkokatossa on raakapontti ja seinissä OSB, ostaja uskoo automaattisesti, että koko talo on korkealaatuinen 
Itse aion myös rakentaa OSB: llä, mutta vain siksi, että talon myynti olisi helpompaa jonain päivänä. Tämä siitä huolimatta, että itse en pidä siitä, että ylimääräinen kustannus / ylimääräinen työ on sen arvoista vain siksi, että raskaita esineitä voi helposti ripustaa seinille. Onhan parempi suunnitella seinät ylimääräisillä tukirakenteilla siellä, missä niitä tarvitaan.
Mikael_L - rakennatko todella seinät 45*45mm? Silloin voin ymmärtää, että tarvitsee OSB:n.
/Krister
Itse aion myös rakentaa OSB: llä, mutta vain siksi, että talon myynti olisi helpompaa jonain päivänä. Tämä siitä huolimatta, että itse en pidä siitä, että ylimääräinen kustannus / ylimääräinen työ on sen arvoista vain siksi, että raskaita esineitä voi helposti ripustaa seinille. Onhan parempi suunnitella seinät ylimääräisillä tukirakenteilla siellä, missä niitä tarvitaan.
Mikael_L - rakennatko todella seinät 45*45mm? Silloin voin ymmärtää, että tarvitsee OSB:n.
/Krister
En asenna OSB:ta voidakseni ripustaa painavia esineitä, vaan jotta voisin kokonaan välttää typerät hemmetinperkele-Molly:t .... 
Minulla on muutamia seiniä, jotka ovat 45x45, mutta seinän portaikkoa vasten halusin vakaammaksi, koska se mahdollisesti auttaa tukemaan ja estämään narinaa portaissa, joten siitä tuli 45x70. Kaikki kylpyhuoneen ympärillä olevat väliseinät ja sitten kaksi kantavaa väliseinää ovat myös 45x70.
Joten oikeastaan ei tullut niin paljon seiniä 45x45.
Mutta en epäröi lainkaan tehdä kaikkia seiniä yläkerrassa kylpyhuonetta lukuun ottamatta 45x45.

Minulla on muutamia seiniä, jotka ovat 45x45, mutta seinän portaikkoa vasten halusin vakaammaksi, koska se mahdollisesti auttaa tukemaan ja estämään narinaa portaissa, joten siitä tuli 45x70. Kaikki kylpyhuoneen ympärillä olevat väliseinät ja sitten kaksi kantavaa väliseinää ovat myös 45x70.
Joten oikeastaan ei tullut niin paljon seiniä 45x45.
Mutta en epäröi lainkaan tehdä kaikkia seiniä yläkerrassa kylpyhuonetta lukuun ottamatta 45x45.
Tai sitten päinvastoin, OSB:n ansiosta voin tyytyä 45x45:een.Krille4 sanoi:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 viestiä
Klassinen keskustelunavaus tälle foorumille: millaista levyä laitetaan kipsilevyn taakse (jos sellainen tarvitaan)? Yhtä hauskaa joka kerta.
Råspont
Vaneri
Lastulevy
OSB
Minulla on OSB lattiansuojana ja yleisenä suojana rakennusvaiheen aikana. Sitten heitän ne kaatopaikalle. Vaikea polttaa takassa, kun materiaalissa on niin paljon liimaa ja vahaa.
Kipsilevyjen taakse olen ruuviliimannut 12 mm lastulevyn Byggelitiltä. Yhtä vahva kuin OSB, ja seinistä tulee vakaammat, kun ne liimataan kiinni, myös lyhyille sivuille. Vinoja koolauksia voi oikaista liimauksella. Lastulevyt ovat mittavakaita ja siksi ne voidaan liimata.
Kiinnityksen vahvuus on periaatteessa yhtä vahva kuin OSB, mutta vaatii osaavaa esiporausta. Ei ole yhtä helppoa saada siitä hyvää ja vahvaa. Vaneri ja råspont ovat tässä mielessä ylivoimaisia.
OSB on todennäköisesti ympäristöystävällisin, koska se valmistetaan kaikesta puuntuotannossa ylijäämästä, kuten juurista, pikkurisista oksista ja muusta. Sen lisäksi noin 5 % liimaa ja pintavahaa.
3...2...1...nyt tulevat vastalauseet
Råspont
Vaneri
Lastulevy
OSB
Minulla on OSB lattiansuojana ja yleisenä suojana rakennusvaiheen aikana. Sitten heitän ne kaatopaikalle. Vaikea polttaa takassa, kun materiaalissa on niin paljon liimaa ja vahaa.
Kipsilevyjen taakse olen ruuviliimannut 12 mm lastulevyn Byggelitiltä. Yhtä vahva kuin OSB, ja seinistä tulee vakaammat, kun ne liimataan kiinni, myös lyhyille sivuille. Vinoja koolauksia voi oikaista liimauksella. Lastulevyt ovat mittavakaita ja siksi ne voidaan liimata.
Kiinnityksen vahvuus on periaatteessa yhtä vahva kuin OSB, mutta vaatii osaavaa esiporausta. Ei ole yhtä helppoa saada siitä hyvää ja vahvaa. Vaneri ja råspont ovat tässä mielessä ylivoimaisia.
OSB on todennäköisesti ympäristöystävällisin, koska se valmistetaan kaikesta puuntuotannossa ylijäämästä, kuten juurista, pikkurisista oksista ja muusta. Sen lisäksi noin 5 % liimaa ja pintavahaa.
3...2...1...nyt tulevat vastalauseet
Harrastajasähköasentaja
· E
· 15 415 viestiä
OSB on halpa kertakäyttölevy, ei tarkoitettu pysyviin rakennelmiin vaan tilapäiseen käyttöön rakennusajaksi. Råspont välttää liimaa ja paskaa, joka voi päästää kaasuja. Muistan, miten lastulevyn liiman haju tuntui rivitalon yläkerrassa, jossa kasvoin 70-luvulla, lastulevyt seinissä ja katossa.