2 592 lukukertaa ·
12 vastausta
3k lukukertaa
12 vastausta
Varastosta "verstaaksi", osa kolmen vuoden suunnitelmaa
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Hei kaikille!
Pitkällä aikavälillä nykyinen harrastetilani on muutettava tulevan teinin makuuhuoneeksi, ja olen ajatellut muuttaa nykyisen 12-15 neliömetrin varaston (joka on lisäksi liitetty autotalliin) "työtilaksi."
Tällä hetkellä se on lämmittämätön, mutta seinissä on noin 75 mm eristys ja muovi kipsilevyn sisällä. Rakennettu 70-luvun puolivälissä. Tasakatto, en usko, että katossa on kovinkaan paljon enemmän eristystä kuin seinissä.
Ajatus on pitää tila lämmitettynä, ehkä 10-12 astetta.
Koska harrastan jonkin verran metallityötä, huoleni on, että kulmahiomakoneen kipinät saattavat levitä jonnekin, ja olen miettinyt, miten seinät voisi suojata parhaan mukaan siltä, ehkä rakentamalla kaksi kerrosta ohuita leca-harkkoja alas seinien viereen...
Kysymys on, kannattaako kiinnittää lisää eristystä seiniin, vai tuleeko se kalliimmaksi kuin mitä säästää?
Kuinka palonarkoja ovat tavalliset kipsilevyt? Vai pitäisikö harkita jonkinlaista sementtipohjaista märkätilalevyä?
Pitkällä aikavälillä nykyinen harrastetilani on muutettava tulevan teinin makuuhuoneeksi, ja olen ajatellut muuttaa nykyisen 12-15 neliömetrin varaston (joka on lisäksi liitetty autotalliin) "työtilaksi."
Tällä hetkellä se on lämmittämätön, mutta seinissä on noin 75 mm eristys ja muovi kipsilevyn sisällä. Rakennettu 70-luvun puolivälissä. Tasakatto, en usko, että katossa on kovinkaan paljon enemmän eristystä kuin seinissä.
Ajatus on pitää tila lämmitettynä, ehkä 10-12 astetta.
Koska harrastan jonkin verran metallityötä, huoleni on, että kulmahiomakoneen kipinät saattavat levitä jonnekin, ja olen miettinyt, miten seinät voisi suojata parhaan mukaan siltä, ehkä rakentamalla kaksi kerrosta ohuita leca-harkkoja alas seinien viereen...
Kysymys on, kannattaako kiinnittää lisää eristystä seiniin, vai tuleeko se kalliimmaksi kuin mitä säästää?
Kuinka palonarkoja ovat tavalliset kipsilevyt? Vai pitäisikö harkita jonkinlaista sementtipohjaista märkätilalevyä?
Elektroniikkahullu
· 2 457 viestiä
sanoisin, että kipsi kelpaa aivan loistavasti... Minulla on itsekin kaksoiskipsi omassa muokatussa autotallissani, jossa puolet, noin 30m2, on omistettu metallityölle.
En usko, että minulla on syytä huoleen.
En usko, että minulla on syytä huoleen.
Ajattelen, että palon leviämisen estämiseksi joudutaan laittamaan kaksoiskipsilevy kerrostalohuoneistojen väliin ja varmistamaan, että saumat eivät osu päällekkäin. Täten kaksoiskipsilevy toimii erinomaisesti!
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Ajattelen, että paperi voisi mahdollisesti olla hyvä paikka kipinän kytemiselle, mutta ehkä se on liioiteltua?
Elektroniikkahullu
· 2 457 viestiä
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 433 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 433 viestiä
En pidä kipsiä hyvänä pintakerroksena työpajassa. Se kelpaa auton pysäköintiin tarkoitetussa autotallissa, mutta on aivan liian herkkä työpajassa. Minimivaatimus on heittää lasikuitukangas + väri päälle, jotta se kestäisi paremmin lämpöä ja veden roiskeita.
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Olet oikeassa, siitä tulee varmaan jonkinlainen pintakerros, joten ehkä on parempi vain laittaa toinen kerros kipsiä ja unohtaa eristys... Säästyn napertamasta rajallista lattiapinta-alaa... Jos lämpimänä pitäminen on liian kallista, ehkä on parempi hankkia halpa LLVP?Rickard.ag sanoi:
Jäsen
· Stockholm
· 4 637 viestiä
Minulla on yksinkertainen kipsiseinä autotallissani ja pienessä verstaassani, 57+18 m².
Aukko niiden välillä on noin 2x2,20 ja siinä minulla on liukoverho, joka sulkeutuu vastapainolla, joten kun vapautan verhon, se liukuu itsestään sivuun.
Tänään olin asentanut kaksinkertaiset kipsilevyt ja tiivistänyt kaikki aukot.
18 m² verstaassa asensin Panasonic-lämmittimen, joka lämmittää pientä huonetta, kun ulkona on nolla astetta, on isossa verstaassa noin 10 astetta.
Näin asiat ovat.
Vinkkini on laittaa kaksinkertaiset kipsilevyt, tasoittaa, tapetoida ja maalata.
Ulkoinen sähkötyö asennettu korien avulla kattoon ja johdot vedetty alaspäin.
Kompressori ullakolle.
Aukko niiden välillä on noin 2x2,20 ja siinä minulla on liukoverho, joka sulkeutuu vastapainolla, joten kun vapautan verhon, se liukuu itsestään sivuun.
Tänään olin asentanut kaksinkertaiset kipsilevyt ja tiivistänyt kaikki aukot.
18 m² verstaassa asensin Panasonic-lämmittimen, joka lämmittää pientä huonetta, kun ulkona on nolla astetta, on isossa verstaassa noin 10 astetta.
Näin asiat ovat.
Vinkkini on laittaa kaksinkertaiset kipsilevyt, tasoittaa, tapetoida ja maalata.
Ulkoinen sähkötyö asennettu korien avulla kattoon ja johdot vedetty alaspäin.
Kompressori ullakolle.
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Siellä on kerros kipsilevyä, mutta se on vain maalattu, joten se on melko kulunut joistain kohdista...Workingclasshero sanoi:
Minulla on yksinkertainen kipsilevy autotallissani ja pienessä verstaassani 57+18 m².
Aukko niiden välillä on noin 2x2,20, ja siellä on verhopainolla varustettu verho, joten kun vapautan verhon, se liukuu itsestään sivuun.
Tänään olisin asentanut kaksinkertaisen kipsilevyn ja tiivistänyt kaikki paikat.
18 m² verstaani olen asentanut Panasonicin, joka lämmittää pienen huoneen, kun ulkona on 0 astetta, niin on noin 10 isossa verstaassa.
Näin minulla on.
Vinkkini on asentaa kaksinkertainen kipsilevy, paklata, tapetoida ja maalata.
Ulkoinen sähkö laitettu katossa oleviin koreihin ja viedä alas pistorasioita.
Kompressori ylös ullakolle.
Vaihtoehtona voisi olla käyttää OSB/vaneria ja laittaa kangasta sen päälle?
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 433 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 433 viestiä
Henkilökohtaisesti en näe mitään etua kahdessa kerroksessa kipsilevyä, ellei laitat kipsiin pitkän aikaa lämpöä, jolloin sinun pitäisi miettiä mitä hitto* oikeastaan teet 
Osb tai plyfa, kipsi ja kangas eivät syty hitsauksesta/hiomisesta, jos ne ovat tiiviisti niin ettei kipinät pääse koskettamaan puuta.
Eristeen suhteen voi miettiä edestakaisin, mutta riippuen siitä missä asut, se voi olla riittävä. Se on kuitenkin melko pieni pinta-ala lämmitettäväksi. Olisin varmaankin nähnyt vaivaa saadakseni sen tuulenpitäväksi ulkopuolelta ja elänyt muutaman hieman kalliimman kuukauden kanssa.
Osb tai plyfa, kipsi ja kangas eivät syty hitsauksesta/hiomisesta, jos ne ovat tiiviisti niin ettei kipinät pääse koskettamaan puuta.
Eristeen suhteen voi miettiä edestakaisin, mutta riippuen siitä missä asut, se voi olla riittävä. Se on kuitenkin melko pieni pinta-ala lämmitettäväksi. Olisin varmaankin nähnyt vaivaa saadakseni sen tuulenpitäväksi ulkopuolelta ja elänyt muutaman hieman kalliimman kuukauden kanssa.
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Asunhan länsirannikolla, lähellä Ruotsin suurinta vesisäiliötä, joten harvoin on kovin kylmä pitkiä aikoja ...Rickard.ag sanoi:
Henkilökohtaisesti en näe mitään hyötyä kahdesta kerroksesta kipsiä, ellet pitkän ajan kuluessa lisää lämpöä kipsiin, jolloin sinun kannattaa miettiä, mitä ihmettä oikein teet
Osb tai vaneri, kipsi ja kangas eivät syty hitsauksesta/hionnasta, jos ne ovat tiiviit, niin kipinät eivät pääse puuhun.
Mitä tulee eristykseen, voi pohtia edestakaisin, mutta riippuen siitä, missä asut, se voi riittää, se on kuitenkin melko pieni pinta-ala lämmitettäväksi. Olisin varmaan nähnyt vaivaa saadakseni sen tiiviiksi ulkopuolelta ja elänyt muutaman hieman kalliimman kuukauden kanssa.
Minulla on ollut "Heta arbeten" 20 vuotta sitten, toivottavasti järki ei ole huonontunut siitä lähtien ...
Oletan, että osittain pintarakenteen muuttaminen (ja jonkin materiaalilevyn lisääminen) olisi sekä uuden tunteen saamiseksi että tavaroiden kiinnittämisen helpottamiseksi ..
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 433 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 433 viestiä
Silloin lisäeristys tuntuu naurettavalta 15 neliömetrillä, jos se on 75 mm tai vastaava.
Huomasin, että se oli jo "valmis", kuvittelin sen olevan auki. Minä olisin silti ottanut alas kipsilevyt ja laittanut sitten ylös sen, mitä kirjoitin yllä. Olen juuri tehnyt sen työpajassani/ajoittain autotallissani, 50 m2, ja siinä samalla vedin vähän sähköjä uudelleen. Ei vie paljoa aikaa vetää alas yksinkertainen kipsilevy ja säästin noin 1/4 neliötä lattiaa
Lisäys= 2x kipsilevy ei tietenkään ole huono seinä. Se on vain henkilökohtainen häiriöni, että inhoan sekä mollykoukkuja, että koolaukset ovat aina väärässä paikassa.
Huomasin, että se oli jo "valmis", kuvittelin sen olevan auki. Minä olisin silti ottanut alas kipsilevyt ja laittanut sitten ylös sen, mitä kirjoitin yllä. Olen juuri tehnyt sen työpajassani/ajoittain autotallissani, 50 m2, ja siinä samalla vedin vähän sähköjä uudelleen. Ei vie paljoa aikaa vetää alas yksinkertainen kipsilevy ja säästin noin 1/4 neliötä lattiaa
Lisäys= 2x kipsilevy ei tietenkään ole huono seinä. Se on vain henkilökohtainen häiriöni, että inhoan sekä mollykoukkuja, että koolaukset ovat aina väärässä paikassa.
Klikkaa tästä vastataksesi