Eikö ole vähän ylimielistä väittää, että tuotteet kestävät ikuisesti kuivassa varastoinnissa? - Tarkoitan, ovatko he tarkistaneet? - Jos säilyttää pakkausta, jossa on tämä teksti, heillähän olisi teoreettisesti rakennusvastuu 100 vuoden päästä?? - Usein valmistajat pyrkivät vastuuvapauslausekkeiden kautta vapautumaan kaikesta mahdollisesta vastuusta, tuntuu vähän vaaralliselta olla tuollainen teksti tuotteissaan.

Terveisin: Marcus

Ps. Käytin 2-3 vuotta vanhaa avattua Bostik-korjausmassapussia ja kyllä, kovettuminen kesti noin 3-4 kertaa kauemmin, mutta lopulta se oli kivenkovaa.. käytin sitä lattiakaivon kiinnittämiseen oikeaan asentoon ennen valua, joten se ei ollut niin kriittistä Ps.

avendere sanoi:
Eikö ole hieman ylimielistä väittää, että tuotteensa säilyvät ikuisesti kuivassa säilytyksessä? - Tarkoitan, ovatko he tarkistaneet?...
Kaikki valmistajat, jotka haluavat tietyn (pitkän) säilyvyysajan tuotteelleen, käyttävät Svante Arrheniuksen vanhaa kaavaa. Havainnoidaan ja mitataan lyhyemmän määrätyn ajan, ja sitten voidaan ekstrapoloida toivottu rajaarvo.

Vanha ketju, mutta miten kävi?

S Styx sanoi:
Ei, tulos vaikuttaa olevan hyvä, sikäli kuin voin arvioida..
Mutta onhan se pieni helvetti tasoittaa kaatoa, kun se ei kovetu tarpeeksi nopeasti....
Olen juuri tasoittanut itse vanhalla tasoitteella, eikä se ole vielä kuivunut. Mietin, voisinko raaputtaa sen pois ja kaataa uutta. Voiko niin tehdä?

Olin heittämässä pois muutamia säkkejä vanhentunutta tasoitetta luettuani keskusteluja tässä ketjussa. Sitten löysin tämän artikkelin: http://betong.se/2020/02/19/fraga-experten-anvanda-utgangen-combimix/

Kuten ketjussa on huomautettu, näyttää siltä, että pääasiallinen syy vanhenemispäivän lyhyyteen on nimenomaan kromin vähennys ja riski siitä, että vanha tasoite aiheuttaa allergisia reaktioita, eikä niinkään se, että tasoitteen ominaisuudet heikkenevät nopeasti jollakin muulla tavalla.

• Tykkään
Johan Gunverth
  • Laddar…
Tein juuri kokeen, jossa käytin vuoden yli vanhentunutta Finja-tasoitemassaa.
Voidaan todeta, että ei ole itsestään selvää, että se kovettuisi kuten pitäisi, vaikka se tapahtuukin paljon hitaammin. Samassa tahdissa kuin veden haihtuminen kestää.
Kokeessani vesi nousi tasoitteesta pintaan, missä se leijui massan päällä kuin kansi. Kun vesi vihdoin oli haihtunut, (kestää kauan, jos sekoitat 20 kg pussin 3,5 litraan vettä) oli massa yhä pehmeä ja kuoppainen. Ei ollenkaan se tasainen tulos, mitä vedenpinta näytti lupaavan. Se oli vain kauhottava lapiolla pois.
Annoin kuitenkin yhden möykyn kuivua kokonaan. Mutta sillä ei ollut tyydyttävää lujuutta ja se mureni huomattavasti. Joten käsi sydämellä, en tiedä uskallanko uskoa vain siihen, että lisätty sulfinsyra on pois suljettu allergisten reaktioiden estämiseksi. Näyttää siltä, että lujuuden ja kovettumisen kanssa tapahtuu jotain muuta.
Tein uuden yrityksen tuoreella itsetasaamismassalla ja sain sileän muodon, jota voitiin käyttää noin 1,5 tunnissa. Lisäksi se oli muokattavissa noin 15-20 minuuttia sekoittamisen jälkeen ilman, että siihen jäisi epätasaisia jälkiä.
Minulle tämä koe puhuu selkeää kieltä. Mutta on silti sääli heittää vanhat pussit pois. Tiedän, että esimerkiksi betoniin lisätään kovettimia samanaikaisesti, kun se pumpataan ulos, jotta betoni "palaisi".
Olisi toiveikasta, jos vanhan sementin voisi kierrättää valmistajalla tai ostopaikassa, mutta en ole varma, onko se mahdollista.

• Tykkään
Missionshuset Roslagen
  • Laddar…
Ostin Combimix CM920 tasoitteen viime vuonna Bauhausista. Sen säilyvyysaika on 6 kuukautta ja se oli 6 kuukautta vanhentunut, kun ostin sen ja tasoitin lattian. En tietenkään silloin tiennyt, että se oli vanhentunut. :mad:
Sen kuivuminen kesti pitkään ja se aiheutti suuria värivaihteluita, mikä ei ollut hyväksyttävää, koska siitä piti tulla kulutuspinta. Sain uutta tasoitetta Bauhausista, otin vanhan pois ja tein uudelleen ja siitä tuli tosi hyvä.

/Höghus
Vanha epätasainen lattia, joka on käsitelty kuluneella Combimix CM920 tasoitteella, aiheuttaen värivaihteluita ja palon ongelmia.

On mielenkiintoista kuulla teidän kokemuksianne. Luulen, että vien vanhat säkkini kaatopaikalle.

Jännittävä keskustelu
Mitä mieltä olette sättlim ja silikonista?
Minulla on sättlim-tuberoita, jotka eivät ole avattuina ja ovat muutaman vuoden ikäisiä. Liima ei ole kuivunut tuubissa.

huoneenlämmössä
kokeile liimata yhteen pari lankunpalaa hieman siirrettynä ja anna kovettua vuorokausi ja yritä sitten irrottaa palat
silikoni laita pieni nauha ja odota vuorokausi, jos se on edelleen tahmeaa, vie tuubi kierrätykseen

S
B byggeskafram sanoi:
Jännittävä keskustelu
Mitä mieltä olette asennusliimasta ja silikonista?
Minulla on asennusliimatupet, jotka ovat avaamattomia ja muutaman vuoden vanhoja. Liima ei ole kuivunut tuubissa.
Liima muuttuu yleensä jäykemmäksi puristaa ulos.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.