Ostin tasoitusmassan (LIP 226), laastin (LIP multi) ja saumausaineen (Kiilto klinker samt kakelfog) viime vuoden maaliskuussa kylpyhuoneremonttia varten. Tämä on nyt venynyt ja nyt kun olen aikeissa tasoittaa, kuulen että tuotteilla on ilmeisesti rajoitettu säilyvyysaika...
Väsyttää.
Tasoitusmassa on valmistettu helmikuussa 07 ja sen säilyvyysaika on 6 kuukautta, laasti on valmistettu lokakuussa 06 ja sen säilyvyysaika on 1 vuosi, saumausaine on valmistettu joulukuussa 06 ja sen säilyvyysaika on 1 vuosi. Voiko näitä silti käyttää vai pitääkö vain ostaa uutta? En halua, että lattia menettää kantavuuttaan, laatat irtoavat seinistä tai saumat muuttuvat laikukkaiksi.

Yleisesti ottaen, "säilyvyys" kiinnityksessä ja saumauksessa tarkoittaa vain sitä aikaa, jolloin ei ole riskiä saada allergisia reaktioita käsittelyn yhteydessä. En muista juuri nyt, mutta siihen on lisätty rautayhdiste, joka pitää kromiyhdisteet kurissa. Yleensä riittää 12-18 kuukautta. Kun tämä aika on kulunut umpeen, herkälle iholle tai helposti ekseemaa saavalle henkilölle on suositeltavaa käyttää suojakäsineitä. Käytettävyys sinänsä on yhtä hyvä kuin silloin, kun se oli uudistettu.

Mitä tulee tasoitteeseen, en ole varma.

• Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
Vanha saniteettisilikoni avatussa tuubissa, vai?
Se kuulostaa ehkä hieman riskialttiilta..?

Silikoni, joka on avoimessa vanhassa tuubissa, ei yleensä kuivu ohjeiden mukaisessa ajassa, vaan saattaa tarvita useita päiviä tai viikkoja ennen kuin se kuivuu.

Puhuin juuri erään myyjän kanssa lattiayrityksessä, ja hän sanoi, että se ei olisi mikään ongelma. Hän kertoi, että ainoastaan kuivuminen voi kestää hieman kauemmin, mutta se on siinä kaikki. Tuotteen ominaisuudet eivät hänen mukaansa muutu. Mitä tulee silikoniin, se ei ole aivan yhtä merkityksellistä, koska se ei vaikuta tiheyteen tai rakenteeseen samalla tavalla.

Tasoitemassa tiedän kokemuksesta, on ikävää kun se on vanhentunut. Se kestää ikuisuuden kuivua. Minä ja laatoittajaystävä olimme remontoimassa kylpyhuonetta kotona ja minulla ei ollut tarpeeksi tuoretta tasoitetta, joten jouduimme käyttämään säkin, joka oli noin vuoden vanha. Kaikki kuivui normaalisti - paitsi juuri alue, jossa käytimme tuota säkkiä.. :(

• Tykkään
MattiasBjorn
  • Laddar…
Farzan sanoi:
Vanhentunut saniteettisilikoni avatussa putkessa, entä sitten?
Se kuulostaa ehkä hieman riskialttiilta..?
Silikoni, vaikka avaamaton, sillä on myös paras ennen -päivämäärä. Tein itse virheen käyttämällä Höganäs-silikonia, joka oli puoli vuotta vanhaa (avaamaton). Se ei kuivunut edes kolmessa viikossa, vaan oli edelleen tahmeaa. Piti raaputtaa pois se paska, eikä se ollut helppoa työtä. Onneksi asetoni hoiti suurimman osan, kun se ei ollut kovettunut.

Styx, miten tulos oli? Huomasitteko eroa? Aikaa minulla on, mutta ei rahaa:)

Ei, tulos vaikuttaa olevan hyvä, niin pitkälti kuin voin arvioida..
Mutta onhan se pieni helvetti tasoittaa kaatoja, kun se ei kovetu tarpeeksi nopeasti....

K
Johan Gunverth sanoi:
Yleisesti ottaen "kesto" kiinnityslaastille ja saumalaastille tarkoittaa aikaa, jolloin ne eivät aiheuta allergisia reaktioita käsiteltäessä. En muista juuri nyt, mutta on lisätty rautayhdistettä, joka vähentää kromiyhdisteiden riskiä. Yleensä riittää 12-18 kuukautta. Kun tämä aika on kulunut, kannattaa käyttää suojakäsineitä, jos ihosi on herkkä tai saat helposti ekseemaa. Käyttö itsessään on yhtä hyvä kuin silloin, kun se oli juuri valmistettu.

Mitä tulee tasoitteeseen, olen epävarma.
Siinä sinun täytyy sanoa, että olet väärässä.
Sementti, lajista riippumatta, on tuoretuote. Tietyn ajan kuluttua, (kuinka pitkä = riippuu lajista), se menettää vahvuutensa ja lopulta katoaa kokonaan, mikä myös tekee siitä, että vanha sementtipohjainen tuote kovettuu hitaammin (jos lainkaan). Jos ollaan tarkkoja, pitäisi sanoa: se kuivuu kuin se olisi tehnyt ilman sideainettaan, mutta se ei kovetu. Sideaine on menettänyt kokonaiskapasiteettinsa, mikä tarkoittaa myös sitä, että lujuus ei ole mitä sen pitäisi olla tai voi jopa puuttua kokonaan.
Vanhan tuotteen käytön riski ei ole vain se, että se aiheuttaa allergiaa. Kestävyys on suuri riski. Ei voi luottaa vanhaan, vanhentuneeseen tuotteeseen. Et voi koskaan vaatia tuotteen vikaa, jos jotain tapahtuu. Jos olet urakoitsija, reklamaatiot voivat tulla kalliiksi, koska sinulla ei ole "kukaan takanasi".

ktm250 sanoi:
Siinä täytyy sanoa, että olet väärässä. Sementti, riippumatta lajista, on tuoretuote. Tietyn ajan kuluttua, (kuinka pitkä = riippuu lajista), se menettää lujuuttaan ja lopulta lakkaa olemasta mitään, ja tämä on myös syy, miksi vanha sementtipohjainen tuote kovettuu hitaammin (jos lainkaan). Jos haluaa olla tarkka, pitäisi sanoa: se kuivuu kuten se olisi tehnyt ilman sideainetta, mutta se ei kovetu. Sideaineen kyky on heikentynyt, mikä tarkoittaa myös, että lujuus ei ole sellainen kuin pitäisi tai saattaa jopa puuttua kokonaan. Vanhentuneen tuotteen käytön riski ei ole vain, että se aiheuttaa allergioita. Lujuus on suuri riski. Vanhentuneeseen tuotteeseen ei voi luottaa. Tuotteessa ei voi vedota virheeseen, jos jotain tapahtuu. Jos olet urakoitsija, reklamaatiot voivat tulla kalliiksi, sillä sinulla ei ole tukea.
Tiedot ovat peräisin tapauksessani Höganäsilta. Olen itse käyttänyt 12 vuotta vanhaa ROT-fix:iä isän luona ja se oli yhtä vahvaa kuin uusi fix. Foorumilla on myös muita, jotka ovat saaneet saman vastauksen vanhasta fixistä/saumasta omilta valmistajiltaan. Et kai ajattele tasoitemassaa käyttäessäsi sanoja "kuivuu" ja "kovettuu"?

Sylttyilläkkeet ja lattialevy! Tulen kyllä hulluksi. Olen pähkäillyt ja murehtinut joutuessani heittämään pois fixiä, laastia ja saumausta 5-6000 kruunulla ja ostamaan uutta. Eilen olin K-raudassa muilla asioilla, kun löysin multifixin muovitettuna tuotetietolehtisen, ja siinä luki, että "kuivassa säilytettynä säilyvyys on rajaton". Heidän verkkosivujensa tuotetietolehtisessä lukee 1 vuosi. http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/multikakelfix.pdf Menin kellariin ja luin uudestaan pussista. Nyt löysin pienen tekstin sivulta, että "kuivassa säilytettynä säilyvyys on rajaton..." Vihainen kuin ranskalainen maanviljelijä katsoin myös tasoitetta ja pientä tekstiä sivulla; "kuivassa säilytettynä säilyvyys on rajaton" Lipsin tuotetietolehtisessä lukee 6 kuukautta... http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/226 fiberspackel.pdf Mikä valmistajilla on vikana? Jos olisin heittänyt kaiken pois ja sen jälkeen ostanut uutta turhaan, olisin todennäköisesti, nopean käynnin jälkeen Lipissä, joutunut viettämään loppuelämäni Kumlan turvabunkkerissa. Onko niin vaikeaa saada oikeaa tietoa? Lisäksi kukaan Lipsin tuesta ei tiennyt tästä mitään, ja mielestäni se on todella huonoa. Nyt tukiosasto sanoi jotain siihen tyyliin, että "me emme voi ottaa vastuuta, jos olet käyttänyt tuotetta, joka on vanhentunut liikaa". Nähtävästi se ei voi vanheta! Mur.

K
Kuivuminen ja kovettuminen ovat kaksi eri asiaa ja koskevat tietenkin kaikkia sementtipohjaisia tuotteita. Jos esimerkiksi rappauslaasti kuivuu ennen kuin se on kovettunut, se on vain lakaistava pois.

Jos Höganäs sanoo, että se on ok heidän tuotteilleen, niin sitten se on varmaan niin.

Sementtipohjaiset tuotteet eivät usein täytä säädöksiään ja ominaisuuksiaan, kun on kulunut 6 kuukautta tai enemmän eräpäivän jälkeen, materiaalin ainesosat ovat edelleen samat pussissa, mutta ominaisuudet sekoittamisen jälkeen ovat hieman erilaisia.

Esimerkiksi valuyljepinnoite ei ehkä leviä yhtä paljon, valuainesosa on paakkuuntunut/sitoutunut eikä anna yhtä suurta vaikutusta, toinen vaikutus voi olla viivästynyt kuivumisaika. Valmis tuote ei useimmiten ole huonompi lujuusominaisuuksien suhteen, mutta kuka haluaisi levittää tasoitetta, joka ei leviä, jos on ostanut tuotteen juuri sen ominaisuuden vuoksi?

Terveisin jawen

Ei kuulosta täysin kohtuuttomalta, mutta jos näin on, sen pitäisi luonnollisesti näkyä pakkauksessa. Rajoittamaton säilyvyys tarkoittaa omassa maailmassani, jossa asun, että minun pitäisi voida käyttää kittiä 20 vuoden jälkeen ja sen pitäisi toimia ilman ongelmia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.