P
Olen repimässä erilleen tiettyjä osia huoneesta. Kohtaan materiaalia, jota en oikein tunnista. Se on kiinnitetty lähes suoraan kiviseiniin (naulattu) lukuun ottamatta jonkinlaista paperia, veikkaan vanhaa tapettia kiveä vasten. Se on noin 2 cm paksu. Tämä levy löytyy vähän kaikkialta ja olen joutunut poistamaan sitä joillakin kohdilla.

Kysymykseni on, mitä voin korvata sillä nykyään eli samankaltaisia levyjä ja paperia? muuten minun täytyy repiä kaikki seinät ympäriltä, mikä tuntuu, että haluaisin välttää.

Tunnistaako joku sen ja onko hyvä ratkaisu asettaa se kiviseinää vasten?
 
  • Mies pitelee kädessään vanhaa, kerroksellista rakennuslevyä, jonka päällä näkyy pölyä ja hajoavia kappaleita. Taustalla on lisää materiaalia.
  • Vanha seinämateriaali, jossa kulunutta ruskeaa levyä ja vanhaa, kukkakuvioista tapettia, osittain repeytyneenä ja paljastamassa alla olevaa levyä.
  • Lähikuva seinästä, jossa on paljastunutta vaahtomuovin kaltaista materiaalia ja putki edustalla. Seinämateriaali irtoamassa paikoitellen.
Levyä kutsutaan nimellä tretex Ei ole hyvä asentaa mitään ilman tuuletusrakoa kellariin, jos sitä ei ole salaojitettu ja eristetty ulkopuolelta. Itse tekisin uuden runkorakenteen metallikehikolla, enemmän tuuletusta ylhäällä ja alhaalla. Levynä käyttäisin jotain, mikä ei homehdu ja mieluiten ei ime kosteutta niin paljon.

Ystävällisin terveisin, fremax
 
Viimeksi muokattu:
P
fremax sanoi:
Levyä kutsutaan huntonitiksi. Ei ole hyvä asentaa mitään ilman tuuletusrakoa kellariin, ellei ole salaojitettu ja eristetty ulkopuolelta. Itse olisin asentanut uuden metallikehyksen kanssa, enemmän tuuletusta ylhäällä ja alhaalla. Levynä käyttäisin jotain, joka ei homehdu, eikä mielellään ime kosteutta niin paljon..

Ystävällisin terveisin, fremax
Kiitos! Mutta tämä ei ole kellari vaan maanpinta ja salaojat ovat. Betonilaatta lattiana.
 
Voit käyttää 2x lastulevyä 10mm tai 2x kipsiä 15&6mm, vaihtoehtoisesti tretex taas, mutta se näyttää olevan yleisimmin 12mm paksuudessa..

Ystävällisin terveisin, fremax
 
  • Tykkään
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
P
Kanon Kiitos!!, ei suoraan kiveen ennen esim. folio tai jonkinlainen papp?
 
Ei, jätetään muovi pois. Pahvi ei täytä mitään tehtävää tässä tapauksessa.

Ystävällisin terveisin, fremax
 
  • Tykkään
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
P
Kiitos jälleen, teit päivästäni (ja viikonlopustani kun aion aloittaa! :D)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.