Hei
Minulla on kysymys vanhasta kosteusvahingosta. Olen tekemässä remonttia vanhalla tilalla, jossa asuintalo on 1700-luvulta. Kun purimme 70-luvulla asennetun huopakaton, löysimme vanhan kosteusvahingon. Se oli peitetty muovilla, ja sitten päälle oli laitettu huopa.
Nyt pohdin, pitäisikö kaikki vanhat vaurioituneet kattolaudat poistaa tai riittääkö, että peittää ne jonkinlaisella pahvilla ja asentaa uusi katto siihen päälle. Rakennusmieheni sanoo, että sen voi peittää ja vain asentaa uuden, mutta hänellä on kiire ja en oikein luota siihen, mitä hän sanoo.
Minusta ei tunnu kovin hyvältä, että (vanhoja) homeitiöitä on makuuhuoneen katossa.
Onko joku, joka voi rauhoittaa minua tai antaa minulle oikean neuvon?:)
Kiitos etukäteen.

Hei!

Tuo voi olla hieman hankalaa. Jos raakapontti/kattolevyt ovat vain hieman kosteita, ne kuivuvat itse asiassa alapuolelta (mikäli ilmanvaihto on riittävä). Mutta jos ne ovat olleet kosteina pitkään ja huonossa kunnossa, ehkä lahonneet ja homeiset, ne tulisi ehdottomasti vaihtaa! Mielestäni kaikki vahingoittunut tulisi vaihtaa! Se ei vie kauan aikaa eikä maksa paljon, jos kyseessä on vain muutama lauta. On myös riski, että home (ja kosteus) on levinnyt kattotuoleihin/muihin rakennuksen osiin, ja silloin suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin, joka voi tarkistaa sienikasvuston ja tehdä tarkastuksen! Tarkista myös, kattaako vakuutus tämän. Saattaa myös olla hyvä idea tarkistaa ullakkotilan ilmanvaihto!

Päällisin puolin pieni homevaurio voi olla levinnyt laajalle osalle rakennetta. Itse olen ammattitaitoinen rakennuspuuseppä, ja olen ollut mukana projekteissa, joissa pieni kosteus/homevaurio, joka pitäisi korjata talossa (esim. kattoliittymä), on nopeasti kasvanut paljon suuremmaksi projektiksi, kun on käynyt ilmi, että seinät/lattiat jne. ympärillä ovat myös olleet homekasvun kohteena. Silloin on vaihdettava kaikki! Joten jos olet epävarma, älä pelkää vastustaa käsityöläistä ja halua tarkistaa ja olla täysin varma. Kaikki käsityöläiset eivät välitä, ei ole aikaa tai eivät aina tiedä, mitä tekevät.

Tässä on hieman tietoa homeesta ja kosteusvaurioista verkossa.

* http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5285

On tietysti vaikeaa antaa neuvoja näkemättä vauriota itse. Mutta jos olet epävarma rakentajastasi, voit aina ottaa yhteyttä toiseen käsityöläiseen, joka voi tulla katsomaan vauriota. Tämä pitäisi voida tehdä maksutta, osana tarjousta. He katsovat vahinkoa ja laajuutta, ja antavat hintaehdotuksen, jos he korjaisivat sen.

Ps. Vaikka kosteus kuivuisi, home jää! Home ei koskaan häviä itsestään.

Terveisin

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.