1 996 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Vanha "kiviporras"
Annoin rikkoa vanhan kiviportaan. Talon sisäänkäynnin portaat. Portaat koostuivat useista eri materiaaleista. En ole mikään asiantuntija, mutta ajattele vanhaa kiviportaa, joka on alkanut rappeutua. Joissakin kohdissa materiaali oli hyvin huokoista, melkein kuin rappauslaastia. Mahdollisesti portaat oli valettu muottiin. Sisäpuolella oli jonkinlaista laastia, johon oli sekoitettu melko suuria kiviä. Materiaali oli osittain erittäin kovaa ja vaikea rikkoa, joten portaiden jäännöksiä on yhä jäljellä hajotettuna sen puuportaan alla, jonka olen rakennuttanut päälle. Tein kovasti työtä, jotta voisin bilauksen jälkeen ajaa pois hajotetun materiaalin, kivet jotka olivat laastissa jne. Se pölysi valtavasti.
Olen tehnyt itseni tunnetuksi asbestista hermostuneena täällä foorumilla. Minulla on yhä kysymyksiä aiheesta, mutta en ole hysteerinen. Haluan kuitenkin kertoa, että en ollut minä, joka kirjoitti ketjun asbestista vähän aikaa sitten. Se oli henkilö, joka kuvaili itseään erittäin huonona henkisessä kunnossa, koska pelkäsi asbestia. Hän oli hakenut apua lääkäriltä, lääkkeitä jne. Se en ollut minä!! Joku ketjussa kirjoitti nimittäin, että se saattaisi olla minä. Mutta EI! En ole siinä tilanteessa. Pahoitin kuitenkin mieleni, kun minut mainittiin siinä yhteydessä.
Nyt kysymykseeni:
Onko kenelläkään tietoa, onko riskinä, että asbestia ennen sekoitettiin tämän tyyppisten portaiden valamiseen/tekemiseen? Tiedän, että asbestia joskus sekoitettiin laastiin, mutta millaiseen laastiin ja mihin tarkoitukseen? Tiedän myös, että asbestia joskus lisättiin laastiin, vahvikkeena.
Jos näissä portaissa oli asbestia, olen taatusti hengittänyt sitä paljon..
Mutta mutta, tehty mikä tehty. Nyt kysymys on, mitä minun pitäisi tehdä portaan materiaalin kanssa, joka on yhä jäljellä sen puuportaan alla, jonka olen rakennuttanut päälle? Puuportaassa on suuria rakoja ja jos alapuolinen materiaali sisältää asbestia, se voi varmasti nousta ilmaan. Ehkä materiaaliin voisi suihkuttaa/maalata jotain, joka sitoo kuidut? Tai mitä minun olisi paras tehdä? Jäännökset ovat liian raskaita ja kömpelöitä poistaa kokonaan. Enkä halua nyt olla tekemisissä materiaalin kanssa enempää kuin tarpeen. Olen jo viettänyt aivan liian paljon tunteja tämän kanssa, jos siinä on asbestia. Myös hieman löysää materiaalia on yhä jäljellä.
Kuinka suuri todennäköisyys mielestänne on, että näissä portaissa oli asbestia?
Pitäisikö minun aloittaa lähettämällä näyte analysoitavaksi?
Vai yksinkertaisesti jättää se siihen tai suihkuttaa/maalata jäännösten yli?
Miten te ajattelisitte ja toimisitte?
Kiitän hyvistä neuvoista!
Olen tehnyt itseni tunnetuksi asbestista hermostuneena täällä foorumilla. Minulla on yhä kysymyksiä aiheesta, mutta en ole hysteerinen. Haluan kuitenkin kertoa, että en ollut minä, joka kirjoitti ketjun asbestista vähän aikaa sitten. Se oli henkilö, joka kuvaili itseään erittäin huonona henkisessä kunnossa, koska pelkäsi asbestia. Hän oli hakenut apua lääkäriltä, lääkkeitä jne. Se en ollut minä!! Joku ketjussa kirjoitti nimittäin, että se saattaisi olla minä. Mutta EI! En ole siinä tilanteessa. Pahoitin kuitenkin mieleni, kun minut mainittiin siinä yhteydessä.
Nyt kysymykseeni:
Onko kenelläkään tietoa, onko riskinä, että asbestia ennen sekoitettiin tämän tyyppisten portaiden valamiseen/tekemiseen? Tiedän, että asbestia joskus sekoitettiin laastiin, mutta millaiseen laastiin ja mihin tarkoitukseen? Tiedän myös, että asbestia joskus lisättiin laastiin, vahvikkeena.
Jos näissä portaissa oli asbestia, olen taatusti hengittänyt sitä paljon..
Mutta mutta, tehty mikä tehty. Nyt kysymys on, mitä minun pitäisi tehdä portaan materiaalin kanssa, joka on yhä jäljellä sen puuportaan alla, jonka olen rakennuttanut päälle? Puuportaassa on suuria rakoja ja jos alapuolinen materiaali sisältää asbestia, se voi varmasti nousta ilmaan. Ehkä materiaaliin voisi suihkuttaa/maalata jotain, joka sitoo kuidut? Tai mitä minun olisi paras tehdä? Jäännökset ovat liian raskaita ja kömpelöitä poistaa kokonaan. Enkä halua nyt olla tekemisissä materiaalin kanssa enempää kuin tarpeen. Olen jo viettänyt aivan liian paljon tunteja tämän kanssa, jos siinä on asbestia. Myös hieman löysää materiaalia on yhä jäljellä.
Kuinka suuri todennäköisyys mielestänne on, että näissä portaissa oli asbestia?
Pitäisikö minun aloittaa lähettämällä näyte analysoitavaksi?
Vai yksinkertaisesti jättää se siihen tai suihkuttaa/maalata jäännösten yli?
Miten te ajattelisitte ja toimisitte?
Kiitän hyvistä neuvoista!
Onko tähän kysymykseen todella olemassa vastaus, joka saisi sinut tuntemaan olosi turvalliseksi?Stina71 sanoi:
Jos kyseessä olisin minä, ja oikeasti epäilisin, että materiaalissa on asbestia, tuntisin oloni turvalliseksi sen tosiasian ansiosta, että kaikki portaita pitkin virtaava vesi puhdistaa kivet löysästä materiaalista ja että se on ulkona.
Kuinka suuri todennäköisyys on, että nämä portaat sisältävät asbestia?
Hyvin pieni riski.
Pitäisikö minun ehkä lähettää se analysoitavaksi?
Jos se rauhoittaa sinua, tee se.
Tai yksinkertaisesti jättää se tai suihkuttaa/maalata jäänteet yli?
Jätä se rauhaan.
Miten ajattelisitte ja toimisitte?
Nämä portaat valettiin mahdollisimman edullisesti, miksi sekoittaa mukaan jotain, mikä maksaa rahaa ilman vaikutusta lopputulokseen.
Kiitollinen hyvistä neuvoista!
Ole hyvä.
Hyvin pieni riski.
Pitäisikö minun ehkä lähettää se analysoitavaksi?
Jos se rauhoittaa sinua, tee se.
Tai yksinkertaisesti jättää se tai suihkuttaa/maalata jäänteet yli?
Jätä se rauhaan.
Miten ajattelisitte ja toimisitte?
Nämä portaat valettiin mahdollisimman edullisesti, miksi sekoittaa mukaan jotain, mikä maksaa rahaa ilman vaikutusta lopputulokseen.
Kiitollinen hyvistä neuvoista!
Ole hyvä.
Kiitos vastauksesta! Erityisesti niistä rakentavista.
Vesiruiskun käyttäminen portailla ei kuitenkaan tuntunut ajankohtaiselta tai hauskalta.
StefanN, eikö asbestilla ollutkaan vaikutusta tulokseen tässä tapauksessa?
Luulin, että materiaalilla oli lujittava ominaisuus ja siksi sitä joskus sekoitettiin laastiin.
Siksi mietin, jos sekoitettiin sitä luomaan kestävämpi/vahvistettu porras, joka kestäisi pitkään.
Tietääkö kukaan, minkä tyyppisestä laastista puhutaan, kun puhutaan joskus asbestin sekoittamisesta siihen?
Minkä tyyppinen laasti ja tarkoitus?
Vesiruiskun käyttäminen portailla ei kuitenkaan tuntunut ajankohtaiselta tai hauskalta.
StefanN, eikö asbestilla ollutkaan vaikutusta tulokseen tässä tapauksessa?
Luulin, että materiaalilla oli lujittava ominaisuus ja siksi sitä joskus sekoitettiin laastiin.
Siksi mietin, jos sekoitettiin sitä luomaan kestävämpi/vahvistettu porras, joka kestäisi pitkään.
Tietääkö kukaan, minkä tyyppisestä laastista puhutaan, kun puhutaan joskus asbestin sekoittamisesta siihen?
Minkä tyyppinen laasti ja tarkoitus?
Klikkaa tästä vastataksesi