Keittiön tiskialtaan takana on kaksi vanhaa kipsilevyä, noin 40 cm leveitä.
Ne ovat täysin avoimia ja näkyviä tiskialtaan ja ikkunalaudan välillä.
Eivät siis ole piilossa minkään muun materiaalin, kuten seinälevyn takana.
Olen vasta nyt huomannut nämä, koska olen huolissani asbestista.

En tarvitse keskustelua asbestista ja huolestani, sillä olen jo käsitellyt niitä kysymyksilläni muissa ketjuissa, vaan haluaisin yksinkertaisesti vain kysyä:

Tietääkö kukaan, voiko vanhoissa kipsilevyissä olla asbestia?
Taloni on 1800-luvun lopulta ja sitä on remontoitu monta kertaa vuosien aikana.
Eli minulla ei ole aavistustakaan levyn iästä.

Kipsilevy näyttää kummaltakin puolelta olevan peitetty jonkinlaisella vaalealla beigellä ohuella "pahvilla".

Kuva on epätarkka ja valitettavasti siinä on paljon pölyä, vanhoja kärpäsiä, kukkien lehtiä ja muuta mukavaa päällä, mitä en pysty poistamaan.. :)

Tietääkö joku?

• Vanha, pölyinen ja likainen kipsilevy näkyy metallin ja puun välissä. Päällä on pölyä, lehdenpalasia ja kuolleita hyönteisiä.
Ei voi nähdä, sisältääkö se asbestia, koputa irti pala ja lähetä analysoitavaksi, niin saat oikean vastauksen.

Nyt en tiedä, kuinka kauan kipsilevyjä on valmistettu Ruotsissa, mutta niitä ei ainakaan tehty 1800-luvulla. Kipsilevyjä alettiin käyttää täällä 1950-luvulla, joten se, mikä on liesisi takana, on tullut jonkin remontin yhteydessä. Sitä on varmaankin uudistettu silloin tällöin, esim. kun ruostumaton tiskipöytä asennettiin.

Mutta kipsilevyt eivät sisällä lainkaan kuituja, eivät asbestia, lasikuitua tai mitään muuta. (Siksi ne ovat niin hauraita ja helposti murtuvia) Paitsi joissain erikoistapauksissa, jolloin kipsi on vahvistettu. Joten voit olla täysin rauhallinen mitä tulee kipsilevyihisi tiskipöydän takana.

Hieman kipsilevyhistoriaa: http://www.gyproc.se/om+gyproc/aktuellt/news+(cdf)/show+news?id=22538

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kiitos!

KnockOnWood, missä yhteyksissä käytettiin asbestia sisältäviä vahvistettuja kipsilevyjä?
Näyttävätkö nämä johonkin erityiseen tapaan?

Ja kun olen taas vauhdissa, miten on asbestin laita lastulevyissä, masoniittilevyissä, muissa puukuitulevyissä, Tretex jne?
Olen lukenut ja kuullut, että asbestia voi löytyä esimerkiksi katto- ja seinälevyissä, mutta missään ei ole kuvausta siitä, mitä tarkoitetaan katto-/seinälevyillä. Tietääkö joku?
Tämä tuntuu todella "epämääräiseltä".
Mihin pitäisi kiinnittää huomiota?
Mihin levyihin pitäisi reagoida/olla varovainen katossa ja seinissä?
Onko kyseessä pintalauta vai useimmiten jokin eristävä levy seinän sisällä?

Asbestipituiset seinälevyt ovat ennen kaikkea Eternit, harmaa asbestisementtilevy ulkoiseen seinäverhoukseen. Vaihtoehtona kehitettiin 1960-luvulla Malmex, vaaleampi asbestisementtilevy, jonka asbestipitoisuus on pienempi kuin Eternitissä. Sitä sai pastelliväreissä. Runkoseinien ulkopuolella, paneelin alla, käytettiin Internit, asbesti-selluloosalevy, joka on yleensä vaalean kellertävän harmaa. Asbestia on käytetty vain, kun on haluttu saada lämmönkestävää suojamateriaalia. Sitä esiintyy harvoin tai ei koskaan sisäpinnoilla, ainakaan asunnoissa. Kuitulevyjä, joissa on asbestia, en ole koskaan kohdannut.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Sinun huolesi asbestista ajaa sinut hulluuteen.........lopeta ajattelemasta niin negatiivisesti ja ala elää sen sijaan.

Muuten voit alkaa miettiä kaikkea muuta, kuten että:
Lastulevyt voivat sisältää formaldehydiä
Maa, jossa talosi seisoo Radon
Erilainen betoni Radon
Sepeli ja murskattu kivi sisältävät kvartssipölyä, joka on yhtä vaarallista kuin asbesti syövän suhteen
Vanha öljymaali sisältää lyijyä ja sinkkiä
Vanha vuotava jääkaappi/pakastin freoni
Vanha painekyllästetty puu kreosootti
Tiivisteet PCB
jne jne jne
kaikki on vaarallista liian suurissa määrissä, mutta se koskee yleensä vain niitä, jotka altistuvat sille siten, että annokset ovat korkeita. Eli ihmisiä, jotka työskentelevät sen kanssa päivittäin.

Asu, kunnosta ja elä sen sijaan, että vetäytyisit keksittyyn asbestisuohon

Eivät lastulevyt, tretex eikä masoniitti sisällä asbestia. Lastulevyt voivat kuitenkin sisältää formaldehydiä.

• Tykkään
b8q ja 4 muuta
  • Laddar…
Stina71 sanoi:
Kiitos!

KnockOnWood, missä yhteyksissä käytettiin asfaltilla varustetut kipsilevyt sisältäen asbestia? Näyttävätkö ne jollain erityisellä tavalla? ...
Vahvistettu, mutta ei todellakaan asbestilla, vaan lasikuidulla.
http://www.norgips.se/produkter/gipsskivor/hard-13/index1,67.htm

Aivan kuten kaikki lasikuituvahvistetusta muovista rakennetut veneet :)

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Ok! Kiitos taas!
Luin sen niin, että kirjoitit niiden olevan vahvistettu asbestilla.
Olen myös lukenut jostain, missä rakennusmiehet keskustelivat asbestista, ja siellä mainittiin, että tietyt kipsilevyt voivat sisältää sitä. Siksi kysyin alun perin.
Mutta nyt olen oppinut, että kipsi ei koskaan sisällä asbestia. Kiitos!

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Mielestäni oli hyvä, että otit esille kysymyksen näistä vanhemmista kipsilevyistä! Minulla on juuri sellaisia siellä täällä talossani ja sain nyt nopeasti iloisen uutisen. Sinun asbestihuolet osoittautuvat näin hyödyllisiksi meille muille, joten olen erittäin kiitollinen. Oman itsesi vuoksi voit yrittää ajatella, että suurin osa, jotka ovat työskennelleet tämän hankaluuden parissa, ovat itse asiassa selvinneet korkeaan ikään asti. Jos yksityishenkilönä ottaa asianmukaiset suojatoimet ainoalla kertaa kun altistuu, riskien pitäisi olla olemattomia. Mutta jälleen kerran, erittäin hyvä, että haluat esittää kysymyksiäsi, sillä jos kukaan ei tekisi sitä, monet meistä olisivat epätietoisuudessa.

• Tykkään
SvartÅsa61
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.