Talomme 50-luvulta on kaksi kellari-ikkunaa valokaivolla. Molemmissa on lyhyt putki pohjassa, ja luulin niiden olevan tarkoitettu veden poisjohtamiseen sateella. Kun totesin, ettei se näytä toimivan käytännössä, kaivoin esiin yhden valokaivon ulkopuolelta/alapuolelta nähdäkseni miltä se näyttää. Johtopäätökseni oli, että putket eivät johda minnekään eikä ne siis vie vettä pois. Valokaivon valetun betonipohjan alla oli vain ylimääräinen betonimöhkäle, mutta ei mitään aukkoa.

Mielestäni tämä vaikuttaa hyvin kummalliselta rakenteelta. Onko joku muu törmännyt tähän?

• Kellari-ikkuna, betoninen valokaivo putkella ja sen vieressä kaivettu kuoppa 50-luvun talon pihalla.
Reikä on todennäköisesti ollut yhdistettynä kivikammioon, joka on nykyään kokonaan tukossa. Eikö valokuilun alla ollut paljon kiviä?

Ei ainakaan mitä olen löytänyt. Sen sijaan betonipalas suoraan siinä alla, missä luulin putken tulevan ulos. Ja ei tipu pisaraakaan vettä, vaikka putkessa on vettä koko matkan ylös asti. Alapuolella on kuivaa.

• Tykkään
Cnilss
  • Laddar…
Oletko kokeillut huuhdella putkessa?

Putki on perusteellisesti puhdistettu ylhäältä, ja näkee selvästi, että putkessa ei ole avausta alaspäin.

Minulla on suunnitelma, miten korjata asia, mutta olen hyvin hämmentynyt siitä, kuinka rakenne oli ajateltu... Tai sitten se on tietysti vain virhe rakenteessa - voiko olla, että valamisen aikana ei ollut riittävän tiivis ja betoni on valunut ulos ja tukkinut putken?

L
Poraa uusi reikä tai kaksi, jos mahdollista viistoon ulospäin, muuten kaiva, laita letku/putki syöksytorviin, jos haluat poistaa sen kokonaan talosta.

Aivan. En priorisoi putkien asettamista - rakenne on "toiminut" 60 vuotta pelkästään haihtumisen ja betonin sisään imemisen avulla - joten yksi reikä pitäisi riittää pitkälle. Mutta aion kyllä yrittää heittää vähän kiviä kuoppaan parantaakseni vedenpoistoa, nyt kun olen joka tapauksessa kaivanut. :)

• Tykkään
Liteavvarje
  • Laddar…
se on juomakaivo kaikille sammakoille, jotka rakastavat asua valokaivoissa.
Meillä oli sama lapsuudenkodissa ja se oli aina tukossa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.