7 733 lukukertaa ·
17 vastausta
8k lukukertaa
17 vastausta
Valmistelut välipohja klinkkeri
Hei, ajattelin asentaa laattoja kelluvasti koko alueelle. Puupalkkiosassa ajattelin laittaa 170x45 kk45 koolaukset + 22mm lattialastulevy, sitten lattia-kipsilevy ja valumassa. Betoni-palkkiosassa vain valumassaa lattialämmityksen päälle. Olen huolissani, että se halkeilee puu- ja betonipalkkion siirtymäkohdassa. Onko tämä riski suuri?
Uskon, että riski on minimaalinen. Valat uuden kerroksen sekä puu- että betonipalkkien päälle.O Olofolofolof sanoi:Hei ajattelin laittaa klinkkereitä vapaasti koko alueelle. Osalle puupalkeista ajattelin laittaa 170x45 koolaukset cc45 + 22mm lattialastulevy, sitten lattialevy, valu. Osalle betonipalkistosta vain valuttaa lattian ylle. Olen huolissani siitä, että se halkeaa puupalkkien ja valetun betonin siirtymäkohdassa. Onko tämä riski suuri?
Jättäisin lattialevyn pois, jos pidät 45cc.
Kiitos vastauksesta, otan mielelläni vastaan muiden mielipiteitä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mikä on 45x170 palkkien jänneväli?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
45x170 on aivan liian heikko mitoitus lattianiskoille sillä jännevälillä, jopa c/c 450:ssä. Jousto on liian suuri. Vaikka tasoitemassa tasoittaa joitakin pistemäisiä kuormia, on erityisen tärkeää, että alusta on jäykkä, kun asennetaan laattoja. Valitse 45x220 C24.
Ei ole tilaa paksummille palkeille kuin 45*170, jotta se ei nouse korkeammalle kuin viereinen huone. Joka toinen tukipuu ruuvataan kiinni alkuperäiseen välipohjaan, joka on paksumpaa mitoiltaan ja noin 900 mm keskeltä keskelle. Tämän jälkeen asennetaan 22 mm lattialastulevy ja lattialastulevy. Olen kuitenkin huolissani siitä, että se voi halkeilla siirtymäkohdassa betonilattian ja uuden välillä.
Rakennusveteraani
· Stockholm
· 340 viestiä
Näyttää siltä, että olet kiinnittänyt uuden palkiston vanhaan? Jos vanha on riittävän jäykkä, sen pitäisi toimia, mutta yksinään 45x170 on liian heikko.
Varmaankin olisin panostanut EPS:ään ja lujitettuun tasoitteeseen.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/lattfyllnadsmassa/
Varmaankin olisin panostanut EPS:ään ja lujitettuun tasoitteeseen.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/lattfyllnadsmassa/
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Vanhojen palkkien koko on arvatenkin 5x7 tuumaa ja siinä tapauksessa ne riittävät. On parempi, että liimaruuvit 2 kpl 45x170 ja asetat ne erikseen kuin että ruuvaat ne yhteen vanhojen kanssa.
Rakennusveteraani
· Stockholm
· 340 viestiä
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyse on taipuman vähentämisestä. Silloin palkin hitausmomentti (b*h^3/12) on ratkaiseva. Jos korkeutta ei voi lisätä, täytyy lisätä leveyttä. Vanhoja palkkeja ei tarvitse vahvistaa.
Rakennusveteraani
· Stockholm
· 340 viestiä
Mukana siinä, mutta jos oletamme, että vanhat selviävät itse ja uudet ovat vain kohdistamista varten?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se tulee olemaan harva palkkien välillä. Lattia-lastulevy ei voi olla c/c 900.
Rakennusveteraani
· Stockholm
· 340 viestiä
Kyllä, osittain siksi ehdotin eps:ää.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Uskon yhä, että 450 mm on sopiva c/c-etäisyys taipumaolosuhteet huomioon ottaen. On tietysti hyvä, että se, mikä on palkkien päällä, on mahdollisimman jäykkää.

