Hei!
Olemme aikeissa remontoida kylpyhuonetta, mikä on johtanut laajaan putkiremonttiin talossamme. Talo on 2 kerroksinen + kellari ja nyt periaatteessa suuri seinä tullaan purkamaan kaikissa kerroksissa keskellä taloa. Kysymykseni on siis, millä tavoin voisin olla vähän ennakoivampi ja suunnitella tulevia tarpeita varten? Mitä on järkevää tehdä samalla, kun avataan 3 kerroksen väli?

Kaksi asiaa, jotka olen tullut ajatelleeksi ovat:

1. Vetää ylimääräinen putki mahdollisen tulevan keskusimurin varalle?

2. Vetää yksi (tai useampi?) VPutki mahdolliselle tietokoneen/tv:n verkkokaapelille?

Lisää vinkkejä ja hyvä ottaa huomioon otetaan vastaan lämpimästi!

Miten on ilmanvaihtokanavien laita? Onko sellaisia jo olemassa? Voisiko tarvitaan en imkanal? Muuten on erittäin viisasta miettiä, kun on tällainen tilaisuus.

On varmasti hyvä vetää putkia sellaisiin paikkoihin, joissa voisi haluta langattomia accesspisteitä, sensoreita, hälyttimiä jne.

Keskussiivousjärjestelmän putket ovat saatavilla vähintään kahdessa eri koossa riippuen siitä, mikä valmistaja/merkki on kyseessä.

Mattiasp: Ilmanvaihtokanavia on runsaasti talossa, mutta mitä tarkoitat imukanavalla? Ihanaa, että joku on samaa mieltä siitä, että voi olla järkevää miettiä tarkasti. Kumppanini mielestä nämä ovat enimmäkseen "turhia" juttuja ;)

Kabanja: Olen ajatellut langatonta tukiasemaa, koska minulla on modeemi internetille kellarissa. Hälytys oli hyvä vinkki, mietin sitä. Muita antureita?

Demmpa: Sepä harmillista.. Oletan, että minun täytyy päättää mahdollisesta tulevasta merkistä imurin suhteen :/... Tiedätkö, onko joku merkki eniten käytetty tai sopii useimpiin tyyppeihin?

Mitä tiedän on, että CanVac ja Electrolux eivät ole yhteensopivia keskenään. En tiedä onko olemassa siirtymiä eri kokojen välillä.

Imukanava on se, jota käytetään liesituulettimille. Niiden tulee olla paloturvallisia vähintään luokassa E15, mikä vastaa 30 mm palosuojausmattoa. Niitä ei ole hauskaa asentaa jälkikäteen. Ne eivät muutenkaan ole koskaan erityisen mukavia asentaa.

• Tykkään
Steffo1980
  • Laddar…
Demmpa: Sitten tarkistan, voiko tehdä täysosumia. Esimerkiksi onko siirtymät yhdeltä toiselle tai päinvastoin, kuten sanoit.. Oletan, että molemmat toimivat jollakin pienjännitevirralla myös. Ehkä jotain ajateltavaa.

Mattiasp: Ah, nyt ymmärrän. Se oli itse asiassa erittäin hyvä vinkki, jos haluaa todella suunnitella huolellisesti. Se voi ehkä helpottaa joillekin muuttaa pohjaratkaisua uuden talokanavan avulla jne.. Vältä asentamasta aktiivihiilisuodatinta esimerkiksi. Ajattelen sitä hieman...

Kun rakennimme uutta kylpyhuonettamme (kokonaan uusi osa taloa), asensimme perinteisen vesivessan. Jälkeenpäin olen usein ajatellut, että olisi ollut hyvä olla hieman ennakoivampi ja jättää tilaa ryömintätilaan mahdollisille muille ratkaisuille tulevaisuudessa - esimerkiksi kompostoiva wc, virtsan erottelu tai mitä ikinä se sitten voisikaan olla. Toinen asia, jonka unohdin, oli verkoston kanavien asennus, mahdollisesti kaiuttimet (saunaan) jne. Ulkoseinälle olisi myös ollut hyvä olla vesihanan ulostulo... Kun kosteussuoja on laitettu ja laatoitettu lattiasta kattoon, on jälkikäteen hankala muuttaa mitään. Olisi ollut fiksua miettiä etukäteen. (Ja valmistelu maksaa niin vähän.)

Olin vetänyt useita sähköputkia (VP-putkia) ihan varmuuden vuoksi. Et tarvitse tietää tänään, mihin niitä tarvitaan, mutta jonain kauniina päivänä ilmaantuu jotakin tarvetta ja silloin on kultaakin arvokkaampaa, että on valmiiksi vedetyt putket, joiden avulla voi liikkua kerrosten välillä.

Olin mukana suunnittelemassa taloa kauan sitten. Silloin tuplasimme sähkörasiat ja VP-putket niin, että jokainen seinä jokaisessa huoneessa sai ylimääräisen rasian. Vuosien varrella näitä putkia on käytetty puhelinjohtoja, pienjännitejohtoja, kaiutinjohtoja, antennikaapeleita, verkkokaapeleita ja laajakaistaverkkoa varten. Se on ollut suureksi avuksi 40 vuoden aikana.

Olen täysin samaa mieltä VP-putkien suhteen. Ne ovat edullisia, joten asenna useampia. Itse olen lisännyt ylimääräisiä kanavia, kun olen remontoitu taloa, ja useissa tapauksissa niistä on ollut hyötyä myöhemmin.

Vaimoni piti minua myös aluksi kummallisena, mutta nyt muutaman vuoden jälkeen hän on nähnyt, että siitä on tosiaan etua, eikä hän enää protestoi, jos remontoimme jotakin ja haluan vetää ylimääräisiä putkia :)

Karkeampi putki HDMI-kaapelille TV:hen?

Yleisesti ottaen on parempi vetää 20mm putkea/letkua kuin 16mm.

Skogsbullen sanoi:
Paksu putki HDMI-kaapelille TV:hen?

Yleisesti ottaen on parempi vetää 20mm putki/letku kuin 16mm.
Aivan oikein! Sitten voi myös harkita erillisten putkien vetämistä virtaa ja signaalia varten, jotta välttyy tason alhaisten kaapeleiden häiriöiltä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.