7 919 lukukertaa ·
8 vastausta
8k lukukertaa
8 vastausta
valmistaa oma kaakeliuuni
On vahvoja ajatuksia rakentaa oma kaakeliuuni/takka sandugenns sandugnen -periaatteen mukaan. http://www.sk-ab.com/nyugnar/sandugnen/sandindex.htm
Ajattelin muurata seinät ja asentaa sisäosan, sitten vetää ruostumatonta terästä kahdessa mutkassa kuten sandugnenissa. Täyttää hiekalla ja laatoittaa. Onko joku tehnyt jotain vastaavaa tai jolla on sandugn ja voi kertoa vähän siitä, miten se toimii?
Ajattelin muurata seinät ja asentaa sisäosan, sitten vetää ruostumatonta terästä kahdessa mutkassa kuten sandugnenissa. Täyttää hiekalla ja laatoittaa. Onko joku tehnyt jotain vastaavaa tai jolla on sandugn ja voi kertoa vähän siitä, miten se toimii?
Minulla oli etuoikeus nähdä, kuinka kaakeliuunimuurari työskentelee ja mitä materiaaleja hän käyttää. Itse muuraus koostui sopivasti tasapainotetusta laastista, joka sisälsi savea, hiekkaa ja vettä. Kuivumisaika oli melko pitkä ja muuraus tehtiin vaiheittain viikon aikana - voin kuvitella, että sama pätee myös sinun tapauksessasi! Malmön kaupunginkirjastossa oli kirja kaakeliuuneista ja niiden historiasta. Kirjan lopussa on kuvaus kaakeliuunin rakentamisesta - ehkä tästä voi olla apua!
Onnea!
Zaremba
Onnea!
Zaremba
Tietenkin kaakeliuuni on muurattu. Kuitenkin se on vähän monimutkaisempaa kuin niin. Kaakelit eivät ole pieniä kaakelilaattoja, joilla uuni päällystetään, kun se on muurattu. Ymmärtääksesi ja saadaksesi käsityksen, lue tämä linkki: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/123144-tillverka-egen-kakelugn.html
Olen opiskellut vähän ja vaikuttaa siltä, että useimmat, jotka valmistavat moderneja kaakeliuuneja, jotka voi päällystää valinnaisilla kaakeleilla jälkikäteen, käyttävät oliviinikiveä runkomateriaalina. En ole löytänyt paikkaa, mistä sitä voisi ostaa, joten varmaan käytän tiiltä. Onko jollain vinkkiä, mitä laastia pitäisi käyttää, jotta sen voi päällystää kaakeleilla? Olen harkinnut kevytbetonia ja Leca-soraa, mutta ne eristävät, joten en tiedä, onko ne hyvä käyttää. Tässä on esikuvani:
Klikkaa tästä vastataksesi
