Hei!
Aion remontoida keittiön, eteisen ja lastenhuoneen joululoman aikana meidän asunto-osakkeessa.
Olen aika uusi remonttialalla, olen enemmänkin puuhastellut ajoneuvojen parissa.

Minulla on vähän pohdittavaa ja tarvitsen apua:
Mitä maalia minun tulisi käyttää, jos haluan maalata sekä katon että seinät "tavallisella" valkoisella maalilla? En halua halvinta, vaan sopivan laadukasta.

Aion myös asentaa parketin koko asuntoon, 70 neliömetriä. Olemme mieltyneet vaaleaan/valkoiseen tammeen.
Onko jollakin vinkkejä hyvästä parketista?
Olemme katsoneet hintaluokassa 400-600 €/m2.

Sitten aiomme asentaa lattialämmityksen eteiseen ja kaipaamme sielläkin vinkkejä hyvistä merkeistä ja helpoista asennuksista?
Eteinen on 5 m2.

S
Beckers matta valkoinen seinämaali on minun ehdoton suosikkini: https://www.k-rauta.se/produkt/vaggfarg-beckers-matt-vit-10l/7311230503616 hyvä hinta mutta hyvä peittävyys - ei tarvitse maalata 7 kerrosta, ja väri on ollut heidän valikoimassaan pitkään, joten jos tarvitsen paikkamaalata jossain, voin ostaa uuden.

Katto maalin suhteen osta sellainen, joka on hieman vastustuskykyinen lialle keittiössä.

• Tykkään
XLpatte
  • Laddar…
BirgitS
Tervetuloa foorumiin!

Usein on parempi esittää vain yksi kysymystyyppi kussakin keskustelussa, koska silloin voit esittää kysymyksiä maalauksen alafoorumissa, lattioista Lattia-foorumissa jne. Tämä tekee kysymyksestäsi näkyvän juuri niille, jotka tuntevat esimerkiksi maalauksen hyvin.

Katoille käytetään kattomaalia ja seinille seinämaalia. Testfakta teki testin seinämaaleista muutama vuosi sitten: https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/billig-vaggfarg-lika-bra
Ja GDS aikaisemmin tänä vuonna: https://gds.se/material/farg/stort-test-gor-det-sjalv-korar-sveriges-basta-vaggfarg

Parkettilattioiden osalta monet ovat sitä mieltä, että parhaat tulevat Kährsiltä ja sitten Tarkettilta.

Osta tunnettuja merkkejä niin yleensä asiat ratkeavat. Seinävärin seinälle ja kattovärin katolle. Keittiön kattoon jotkut ajattelevat, että pitäisi olla korkeampi kiilto, esimerkiksi 20 kiilto, jotta katto on pyyhittävä.
Jos kysyy ihmisiltä kuinka usein olette pyyhkineet keittiönne kattoa? Kukaan ei ole koskaan tehnyt sitä. Maalasin omani mataksi, ja maalaan uudelleen jos se näyttää pahalta muutaman vuoden päästä :D

• Tykkään
LenaSuzanna
  • Laddar…
Suuret kiitokset!
Tuntuu olevan paljon hyviä kokemuksia täällä!

Minä ostan seinä- ja kattomaalin erikseen.

Onko teillä vinkkejä sävystä? Millä kannattaisi maalata omistusasunto?

/XLpatte

BirgitS
Sävy on makuasia, joten sen täytyy olla jotain, mistä pidät. Katso, millä värillä tuntemasi ihmiset ovat maalanneet ja mitä mieltä olet tuloksesta. Et voi luottaa internet-sivujen valokuviin, koska sekä kamerat että näytöt vääristävät värejä.

Henkilökohtaisesti pidän S 0502-Y:sta, mutta jotkut suosivat S 0500-N:ää. Kyse on tunteesta ja siitä, millaisen vaikutelman värin pitäisi antaa. Jos et aio maalata puuosia, kuten ovenkarmit ja jalkalistat (puumaalilla), sinun täytyy valita väri, joka sopii niihin. Jos ne on maalattu (tai ostettu valmiina) yli 10 vuotta sitten, ne ovat todennäköisesti S 0502-Y, ja silloin näyttää oudolta, jos valitset S 0500-N:n seinille.

Muista, että valkoinen näyttää hyvin erilaiselta riippuen siitä, onko sinulla huoneessa kylmä vai lämmin valo. Mitä ilmansuuntia vasten ikkunasi ovat? Osta muutama koepurkki joitakin valkoisia sävyjä, joista pidät, ja maalaa ne huoneeseen. Mielellään nurkkiin, ikkunoiden viereen ja keskelle seinää, jotta voit tuntea, vastaako sävy juuri siinä huoneessa sitä mitä haluat. Väri muuttuu paljon valon mukaan.

Kerran maalasin länteen suuntautuvan käytävän samalla värillä, jolla olin maalannut itään suuntautuvan makuuhuoneen. Käytävässä tuntui kuin seisoisi kevytmaitopaketissa. Muutin värin sävyä kolme kertaa ennen kuin saatiin sama vaikutelma kuin makuuhuoneessa. Maalipurkissa valkoinen väri näytti lopulta aprikoosilta, mutta seinällä se oli ”samaa” kuin makuuhuoneessa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.