Onko joku, joka haluaa antaa minulle hieman näkemyksiä tästä kysymyksestä: Aukon tekeminen kantavaan tiiliseinään olohuoneen ja keittiön väliin. Aukon tulee olla 1300 mm leveä ja 2170 mm korkea, jotta se mahtuu standardikarmiin. Aukon yläpuolelle jää 530 mm kattoon.

Nyt kysymys: Yritys ehdottaa liimapuupalkkia, joka lepää liimapuupylväiden päällä. Ok, mutta tarvitseeko työtä varten käyttää tunkkeja? Ja miksi pylväitä tarvitaan? 25 cm tiiltä on varmaan hyvä alusta, jota vasten palkki voi tukeutua?

Vaihtoehtoisesti L-profiilien upotus voisi olla hyvä ratkaisu? Mutta mikä näyttää parhaalta? Mikä on taloudellisin vaihtoehto?

Lähetin rakennusilmoituksen, mutta kunta haluaa lujuuslaskelman palkin mitoituksesta riippumatta siitä, mitä käytetään, eli toisin sanoen kuormituslaskelman. Monimutkaista?

Asun muuten kerrostalossa vuodelta 1920.

Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon?
 
  • Piirustus esittää suunnitelman kantavan tiiliseinän aukon leikkaamisesta. Mukana mitat ja ehdotuksia liimapuupalkin käytöstä.
Tiiilirakenteet ovat kuorirakenteita ja tiilisidokset, jotka jäävät aukon yläpuolelle, omaavat tietyn kantavuuden. Vaikeus on laskea se oikealla tavalla, kun ei tiedetä tiilen laatua tai käytettyä laastia. Silloin on helpompaa pitää sitä sovitusongelmana ikään kuin materiaali aukon yläpuolella ei olisi olemassa muualla kuin painona. Jotta ongelma voitaisiin laskea, on nähtävä sekä pohjapiirustukset (nykyinen taso ja yläpuolella oleva taso) että leikkauspiirustus. Kerrostalojen välipohjat vuodelta 1920 voivat olla toteutettu useilla eri tavoilla: raudoitettu betoni, tavallinen puurakenne tai puurakenne teräspalkkien avulla. Tehtävä vaatii sekä rakennesuunnittelijan ammattitaitoa että hyviä tietoja vanhasta rakennustekniikasta.
 
  • Tykkään
erikgöteborg
  • Laddar…
Kiitos Justus. Sinä tiivistit ongelmani. Minulla on pääsy pohjapiirustuksiin kaikista kerroksista ja rakennusteknisiin kuvauksiin, mutta leikkauspiirustuksia ei ole saatavilla asunto-osakeyhtiön hallinnoijalla eikä kaupungin piirustusarkistossa. Herää kysymys, voisiko tarvittavat tiedot löytyä rakennusteknisestä kuvauksesta?
 
Ehkä, vähän onneakin.
 
  • Tykkään
Kalle Bortvägg
  • Laddar…
Julkaise hieman materiaalia, niin voit ehkä saada enemmän apua matkalla.
 
  • Tykkään
freter
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Laita vähän materiaalia, niin saat ehkä enemmän apua matkalla.
J justusandersson sanoi:
Ehkä, vähän onnea mukana.
Kiitos, että mietit. Tässä on tekninen kuvaus ja pohjapiirros. En osaa selvittää, onko seinä kantava vai ei. Ja onko mahdollista laskea, miten kevennys pitäisi mitoittaa. Kuinka monimutkaista se on? Tekninen asiakirja, joka sisältää rakennuksen tekniset tiedot ja suunnitelmat; tarkistus taulukoista ja piirroksista rakennusprojektissa. Vanha pohjapiirros, jossa merkitty oviaukon paikka ja tekniset mittatiedot. Sisältää mitat vanhan seinän muuttamisesta.
 
Uskon, että on äärimmäisen epätodennäköistä, että tuo seinä on kantava. Lattian palkit lepäävät luultavasti ulkoseinillä ja kantavalla sisäseinällä. Tämä pitäisi pystyä selvittämään säännöittämällä. Siinä tapauksessa vain aukon yläpuolella oleva tiili tarvitsee varmistuksen, mieluiten kahdella teräsprofiililla, kuten VKR, jotka sijoitetaan siten, että ne ovat keskellä kunkin tiilikerroksen alla. Oletan, että piirustuksen teksti viittaa aiempaan muutokseen.
 
Kiitos nopeasta arvioinnistasi. Nyt minun täytyy löytää rakentaja, joka de facto voi selvittää, onko seinä kantava vai ei. Jos se ei ole, minulla on käsitys, että rakennuslupaa ei tarvita. Mitä tulee umpeen muurattuun oveen, minulle tulee vaikutelma, että siellä ei ole koskaan ollut mitään, ja jos on ollutkin, se vaikuttaa umpeen muurautuneelta tiilillä tai vastaavalla. Ei eroa äänessä seinässä. Onko sinulla lisää vinkkejä minulle? Muuten, uskotko, että liimapuupalkki on ok?
 
Joskus kestää hetken ennen kuin koliko tippuu. Sinun piirustuksessasi on käytetty liimapuuta aukon kehystämiseen. Palkki on luonnollisesti asennettu reunastaan. Mielestäni se on parempi ratkaisu. Silloin saat lisäksi puuta, johon voi ruuvata. Koska otetaan huomioon vain tiilen oma paino, pitäisi sinun tapauksessasi riittää 42x270 mm sekä palkille että sivutuelle. Luulen, että helpoin vaihtoehto on palkata betonisahaaja. Silloin saat hyvän leikkauksen seinään. Pölyistä siitä joka tapauksessa tulee.
 
  • Tykkään
Kalle Bortvägg
  • Laddar…
Vaihtoehtoinen tapa selvittää yläpuolella olevan lattian palkkien suunta on katsoa lattialautojen suunta naapurin yhden kerroksen ylempänä.
 
Etsin paikallista yritystä, joka voi tarkistaa koolaukset, kantavuuden jne. Minulla on yksi, joka voi tehdä työn 800 kr/tunti x noin 10 tuntia, mutta se kestää muutaman kuukauden.
Kantavuudesta puheen ollen, naapurilla yläkerrassa ei ole tiiltä, vaan 60cc koolaukset kipsilevyillä. Tämäkin oletettavasti viittaa siihen, ettei seinä ole kantava?
Lattialautojen suunta on vaikea seurata, parketti.
 
Olisin äärimmäisen yllättynyt, jos seinä on kantava, mutta vanhat talot on rakennettu epäjärjestelmällisesti. On aina parasta olla huolellinen.
 
  • Tykkään
Kalle Bortvägg
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.