2 315 lukukertaa ·
13 vastausta
2k lukukertaa
13 vastausta
Välipohja
Hei!
aion sisustaa ullakkoa vanhassa talossa, nykyinen välipohjan palkit ovat 135*135 mm ja keskituki on 800-1140 mm c/c. Aion säilyttää vanhan välipohjan, mutta lisätä uusia väliin, jotta voin suoristaa lattian. Jänneväli on noin 7600 mm. Voinko käyttää 2 kpl 145*45 mm ja 3800 mm pitkää palkkia spikplåtin välissä, vai onko 145 liian heikko? En halua rakentaa lattiaa paljon korkeammaksi, sillä se vie paljon tilaa.
aion sisustaa ullakkoa vanhassa talossa, nykyinen välipohjan palkit ovat 135*135 mm ja keskituki on 800-1140 mm c/c. Aion säilyttää vanhan välipohjan, mutta lisätä uusia väliin, jotta voin suoristaa lattian. Jänneväli on noin 7600 mm. Voinko käyttää 2 kpl 145*45 mm ja 3800 mm pitkää palkkia spikplåtin välissä, vai onko 145 liian heikko? En halua rakentaa lattiaa paljon korkeammaksi, sillä se vie paljon tilaa.
En ihan ymmärrä, haluatko liittää yhteen kaksi palkkia päädystä päätyyn naulalevyn avulla ilman tukea liitoksen alla? Se ei ole hyvä idea. Onko se todella lähes kahdeksan metrin jänneväli ilman mitään tukea matkalla?
Ei, kaikki 7600 mm eivätkä tue ollenkaan. Mutta eikö voisi naulata 600 mm laskar spikplåt:in päälle? Jänneväli on 7600 mm ulkoseinien välillä ja 145:et, joita aion käyttää, ovat 3800 mm.
Eikö voisi yhdistää 4 kpl 145:ia 3800 mm epätasaisin liitoksin, tosin niistä tulee 45+45= 90 mm mutta eikö se voisi toimia?
Eikö voisi yhdistää 4 kpl 145:ia 3800 mm epätasaisin liitoksin, tosin niistä tulee 45+45= 90 mm mutta eikö se voisi toimia?
Kyllä, riittävän siirretyillä saumoilla se onnistuu. Mutta 600 millimetriä ei riitä pitkälle, saumaan kohdistuu valtavia voimia, jos haluat, että palkit kantavat kuormaa. Jätä naulalevy pois ja liitä päistä päähän ehkä kahden metrin pituisella koolingilla (tai enemmän) kummaltakin puolelta saumaa. Vaikea selittää tekstissä, mutta tarvitset siis kaksi kappaletta 45x145x3800 ja kaksi kappaletta 45x145x2000 per palkki.
Mutta 145 on melko vähän niin suurelle jänneväliä joka tapauksessa. Eivätkö ne palkit, jotka sijaitsevat siellä tänään, notku?
Mutta 145 on melko vähän niin suurelle jänneväliä joka tapauksessa. Eivätkö ne palkit, jotka sijaitsevat siellä tänään, notku?
Tarkoitatko, että jos seisot keskellä olemassa olevia palkkeja ja hyppäät tai keinut vähän, ne eivät jousta? Vaikka leveys onkin 140, on korkeus silti ratkaisevampi. Mutta toisaalta, niin kauan kuin et aio laittaa keramiikkaa lattialle, se on vain viihtyvyyskysymys.
Edit: Mietin vähän. Melkein kahdeksan metriä on todella pitkä jänneväli. Luulen, että saat kunnollisen joustamisen riippumatta siitä, mitä teet 45x145:llä, ja minun on vaikea uskoa, ettei nykyinen palkistosi jousta. On luultavasti parasta, että joku muu, jolla on kokemusta tämän jännevälin palkistosta, ottaa kantaa tähän, joten unohda suurin osa siitä mitä sanoin..
Edit: Mietin vähän. Melkein kahdeksan metriä on todella pitkä jänneväli. Luulen, että saat kunnollisen joustamisen riippumatta siitä, mitä teet 45x145:llä, ja minun on vaikea uskoa, ettei nykyinen palkistosi jousta. On luultavasti parasta, että joku muu, jolla on kokemusta tämän jännevälin palkistosta, ottaa kantaa tähän, joten unohda suurin osa siitä mitä sanoin..
Minulla on suunnilleen sama koko välipohjassa, mutta 5,3 m jänneväli. Se notkuu aika paljon, jos hypitään oikeassa tahdissa lattia keinuu kunnolla. 7,6 m jännevälin kanssa tarvitaan kyllä teräspalkkeja, jos haluaa välttää huomattavan notkumisen ilman korkeampia palkkeja.
Hans
Hans
Olen myös miettinyt sitä, mutta koska vanha välipohja on kaikilta osin 600 mm:stä 1400 mm:iin c/c-mitoilla, ei lattialastulevyjen asentaminen ole helppoa.. Fan! vaikuttaa mahdottomalta tapaukselta asentaa koolaukset 145-kokoisilla. Jos vain olisi voinut tehdä leikkauksen uuden välipohjan ja vanhan välipohjan välille jotenkin ja saanut tukikohdan.
Voit myös yhdistää molemmat menetelmät. Suuntaa ylös naulaamalla sekä lisää välihirsiä sinne missä tarvitaan. Se on tarpeeksi vahva, jos pääosa kantavuudesta kulkee vanhojen hirsien kautta - mainitsithan, että se oli jo tarpeeksi vahva, intesant. Jos haluat lisävarmuutta, että kuormat jakautuvat hyvin, voit laittaa plywood:ia golvspån:n sijaan.
Siis, takaan että saat sen kestämään 45x145, mutta siitä tulee heiluvainen. Täsmälleen kuten nykyinenkin palkkisi, jos todella tunnet sen. Joten kestävyys ei ole niin suuri ongelma, että lattia heilahtelee, kun joku kävelee siinä, on suurempi. Voiko alemmassa kerroksessa tehdä avväxling kattoon..? Voitko elää sen kanssa, että se heiluu?lillenp sanoi:Olen myös miettinyt sitä, mutta koska vanhassa palkistossa on kaikkea 600 mm:stä 1400 mm:iin c/c-mitassa, on vaikeaa saada lattialastulevyjä sopimaan... Hitto! se vaikuttaa olevan mahdoton tehtävä tehdä tukipalkit 145 normeilla. Jos vaan olisi voinut tehdä avväxling uuden palkiston ja vanhan välillä jotenkin ja sitten saanut tuen.
Klikkaa tästä vastataksesi