4 090 lukukertaa ·
20 vastausta
4k lukukertaa
20 vastausta
välipohja
Sivu 1 / 2
Hei
Minulla on talo, joka on peräisin myöhäiseltä 1800-luvulta ja siinä on hirrestä tehty runko. Aion nyt jäykistää välipohjan, jotta voin remontoida kylpyhuoneen, joka sijaitsee toisessa kerroksessa välikatolla. Kysymykseni teille on, miten minun pitäisi ratkaista lattian vahvistaminen, kun vanhat lattiapalkit ovat 80–90 cm:n keskellä, ja jänneväli on noin 5,2 m kantavaan seinään alakerrassa. Lisäksi siellä on seinä, joka jakaa välikaton toisesta huoneesta ja jonka laskelmieni mukaan lepää sekä ulko- että sisäseinän sekä lattiapalkkien varassa alakerrassa. Miten minun pitäisi edetä?
Kirjoitus saattaa vaikuttaa vaikeaselkoiselta, mutta toivon saavani keskusteluketjun, jotta voin selvittää asiat niin hyvin kuin mahdollista.
Minulla on talo, joka on peräisin myöhäiseltä 1800-luvulta ja siinä on hirrestä tehty runko. Aion nyt jäykistää välipohjan, jotta voin remontoida kylpyhuoneen, joka sijaitsee toisessa kerroksessa välikatolla. Kysymykseni teille on, miten minun pitäisi ratkaista lattian vahvistaminen, kun vanhat lattiapalkit ovat 80–90 cm:n keskellä, ja jänneväli on noin 5,2 m kantavaan seinään alakerrassa. Lisäksi siellä on seinä, joka jakaa välikaton toisesta huoneesta ja jonka laskelmieni mukaan lepää sekä ulko- että sisäseinän sekä lattiapalkkien varassa alakerrassa. Miten minun pitäisi edetä?
Kirjoitus saattaa vaikuttaa vaikeaselkoiselta, mutta toivon saavani keskusteluketjun, jotta voin selvittää asiat niin hyvin kuin mahdollista.
Onko joku, joka tietää tai voi neuvoa minua tässä asiassa?
Voisiko joku, ole kiltti, auttaa minua...
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Onko lattia huojuva? Siinä tapauksessa he voivat ehkä lisätä uusia koolauksia olemassa olevien lattianiskojen väliin.
pari neuvoa ohimennen, ilman erityisen paljon tietoa.
1. Heitä kylpyamme pois ja tyydy suihkuun, niin säästät 400–500 kiloa kuormaa välipohjassa.
2. Unohda ajatus kaakeleista ja laatasta. Muovimatot ovat joustavia ja sopivat paremmin vanhoihin puurakenteisiin.
pari neuvoa ohimennen, ilman erityisen paljon tietoa.
1. Heitä kylpyamme pois ja tyydy suihkuun, niin säästät 400–500 kiloa kuormaa välipohjassa.
2. Unohda ajatus kaakeleista ja laatasta. Muovimatot ovat joustavia ja sopivat paremmin vanhoihin puurakenteisiin.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Hei
Anteeksi, että olen niin innokas, mutta olen juuri nyt vasara kädessä ja ajattelin lyödä naulan noin kahden viikon kuluttua.
Haluan kiittää neuvoista, jotka ovat tulleet. Koska olen luonnostani kärsimätön (kuten olette ehkä huomanneet), soitin rakennusinsinöörille kuullakseni, mitä minun pitäisi tehdä, joten se osa on kai ratkaistu. Hän sanoi, että minun pitäisi pienentää cc 400-450:een, ja sitten ristikoolata kaikki noin 1500 mm välein per rivi.
Tämä kuulostaa vakaalta, kun on ruuviliimattu 22mm lastulevy päälle, vai mitä mieltä olette?
Mutta nyt tulee seuraava kysymys keskustelun jälkeen laatoittajan kanssa, 500 kg tasoitemassa 9m² kylpyhuoneessa, jonka aion rakentaa, kestävätkö 8-9 tuuman palkit sen plus ne ylimääräiset 45*170 palkit, jotka laitan lisänä?
Anteeksi, että olen niin innokas, mutta olen juuri nyt vasara kädessä ja ajattelin lyödä naulan noin kahden viikon kuluttua.
Haluan kiittää neuvoista, jotka ovat tulleet. Koska olen luonnostani kärsimätön (kuten olette ehkä huomanneet), soitin rakennusinsinöörille kuullakseni, mitä minun pitäisi tehdä, joten se osa on kai ratkaistu. Hän sanoi, että minun pitäisi pienentää cc 400-450:een, ja sitten ristikoolata kaikki noin 1500 mm välein per rivi.
Tämä kuulostaa vakaalta, kun on ruuviliimattu 22mm lastulevy päälle, vai mitä mieltä olette?
Mutta nyt tulee seuraava kysymys keskustelun jälkeen laatoittajan kanssa, 500 kg tasoitemassa 9m² kylpyhuoneessa, jonka aion rakentaa, kestävätkö 8-9 tuuman palkit sen plus ne ylimääräiset 45*170 palkit, jotka laitan lisänä?
Kaikkitietävä
· Stockholm
· 1 831 viestiä
500 kg on noin 55 kg per neliö. Sen ei pitäisi olla mikään ongelma.
Kun ajatellaan tarkemmin, niin eihän se ole niin paljon.. Niin, sitten vain ryhdytään toimeen.. Onko joku, joka tietää, pitäisikö kylpyhuoneen lämpimälle puolelle laittaa muovia vai ei, olen lukenut Säker Vatten ja BKR mutta en löydä tästä mitään...
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Ei muovia höyrysulkuna kylpyhuoneen seinässä.
Sinulla on jo vedeneristys kaakelin alla.
Mutta haluan toistaa, kirotuksi asti:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...02-mellanbjalklag.html?perpage=15#post2172040
Sinulla on jo vedeneristys kaakelin alla.
Mutta haluan toistaa, kirotuksi asti:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...02-mellanbjalklag.html?perpage=15#post2172040
Ymmärrän, että laatat ja klinkkerit eivät ole jotain, mistä pidät vanhoissa puutaloissa, mutta niin kauan kuin lattia on vahva ja jäykkä, ei asioiden pitäisi halkeilla.. Ja mitä tulee seiniin, ne ovat yli 120-130 vuotta vanhaa kuivaa hirttä, joten liikkumista pitäisi olla vähemmän kuin uudessa talossa. En sano, että aion laittaa laattoja tai klinkkereitä, mutta on hyvä saada Input..
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Olen myös asunut hirsitalossa, todennäköisesti vuosilta 1820–1840. Kun tuuli ja myrskypuuskat pyyhkäisivät kylän läpi, talo tärisi niin, että melkein kaaduimme.
Joten kyllä, vanhat hirsitalot liikkuvat varmasti aika lailla.
Mutta mutta, jokainen tulee onnelliseksi uskossaan
Joten kyllä, vanhat hirsitalot liikkuvat varmasti aika lailla.
Mutta mutta, jokainen tulee onnelliseksi uskossaan
Joo en sanoa, että osaan kaiken tai niin, mutta näkemykseni asioista tässä elämässä on, että jos haluaa jotain, se pitäisi pystyä järjestämään jollain tavalla. Mutta jos suunnittelee mattoa lattiaan ja laattoja seiniin, kuinka sitten rakentaa seinä, johon laatoitetaan. Riittääkö 45*45 hirttä vasten, jossa kiilataan niissä kohdissa, missä hirsi pullistuu, ja sitten ruuvataan 15mm vaneri+vesikipsi?
Vai pitäisikö käyttää muun kokoisia rankat jäykistämään koko rakennetta?
Vai pitäisikö käyttää muun kokoisia rankat jäykistämään koko rakennetta?
Joku?