U
Hei, olen juuri asentanut lattiarungon kylpyhuoneessa. Minulla on 2,4 m vapaapituus, joten tarkistin mitä ruotsalaisen puun mitoitusopas sanoi mitaksi 300cc. Se päätyi 45x145 C24 300cc pitkittäisillä tuilla 600cc, siirretty 300mm palkkiväleissä.

Nyt sain mahassani möykyn, että otin liian heppoisen, koska kun luen turvallisista kylpyhuoneista, bkr ja gvk mainitsevat vain 45x190 tai suurempia mittoja, vaikka vapaapituudeksi on annettu 3,2 m (c14).

Tarvitseeko minun tehdä kaikki uudelleen?

U Utsliten och utdömd sanoi:
Hei, olen juuri asentanut lattian tukipuut kylpyhuoneeseen. Vapaa jänneväli on 2,4 m, joten tarkistin Ruotsin puun mitoitusoppaan mitä mitoitusta se suosittelee 300cc. Se ehdotti 45x145 C24 300cc poikkipuita 600cc, siirretty 300 mm lattiajako.

Nyt minua ahdistaa, että olen valinnut liian heikon mitoituksen, koska kun luen rakennus turvata kylpyhuoneet, bkr ja gvk, he eivät mainitse mitään heikompaa mitoitusta kuin 45x190, vaikka he antavat vapaa jännevälin 3,2 m (c14).

Tarvitseeko minun tehdä kaikki uudestaan?
Onko sinulla mahdollisuus vaihtaa 45x195 korkeudeltaan? Ajattelen, että onko mahdollista liimaruuvata 45x45 olemassa olevan runkotyön päälle.

• Tykkään
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
P Pumabjörnen sanoi:
Onko sinulla mahdollisuus vaihtaa 45x195 korkeussuunnassa?
Ajattelin jos olisi mahdollisuus liimata ja ruuvata 45x45 olemassa olevan rakenteen päälle.
ei päälle, silloin rakennuskorkeus kasvaa liikaa, mutta alaspäin on tilaa

ei yläpuolella, koska rakennuskorkeus olisi liian suuri, mutta alaspäin on tilaa
Onko sinulla kuvia?

U
P Pumabjörnen sanoi:
Onko sinulla kuvia?
kuvissa en ollut vielä valmis albumoinnissa enkä laittanut kaikkia koolauksia paikoilleen alittaakseni. Joten jotku ovat kiinni 600cc Rakenteilla oleva lattia, jossa puupalkkeja ja oransseja muoviputkia, jotka kulkevat kivisen ja soraisen pohjan läpi. Putkisto ja puupalkit keskeneräisessä rakennusprojektissa, joissa osa reglista ei ole vielä asennettu paikalleen.

Viimeksi muokattu:

Paras vastaus

45x145 C 24 on täysin riittävä sekä taipuman että kuormituksen kannalta. 45x195 C 14 on vain hieman parempi kuormituksen suhteen. Jättäisin 145:et paikoilleen ja satsaisin jäykempään levymateriaaliin päälle. Esim. 21 mm lattiavaneri, jonka liimat ja ruuvaat. Lopputulos on huomattavasti parempi kuin 45x195 C 14 + lastulevy.

• Tykkään
Pumabjörnen ja 1 muu
  • Laddar…
Voit aina liimata ruuvata 45x45 alapuolelle, jos se tuntuu paremmalta.

• Tykkään
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Ajatuksena on, että käytetään uritettu 22mm lastulevy vesikiertoiseen lattialämmitykseen, ruuviliimattu. Sen päälle 13mm liimattu levygipsi, kelluva/tasasoitto (vähintään 12mm + kaato) sähköisellä lattialämmityksellä, sitten vesieristys ja klinkkeri.

Viimeksi muokattu:
Onko sinulla sekä vesikiertoinen lattialämmitys että sähkölämmitys? Molemmat asettavat lattialämmityksen vaikeaan tilanteeseen. On syytä olla tietoinen siitä, että se ei ole pitkällä aikavälillä erityisen kestävä ratkaisu. Jyrsitty 22 mm lastulevy ei tuo paljon jäykkyyttä, joten on tärkeää, että alustan lattia on jäykkä. Erilaisten kerrosten välinen liimaus on kuitenkin hyvä.

U
J justusandersson sanoi:
Aiotko asentaa sekä vesikiertoisen lattialämmityksen että sähköisen lämmityksen? Kumpi tahansa voi aiheuttaa ongelmia lattialämmityksen kanssa. Tämä ei ole pitkäjänteisesti erityisen kestävä ratkaisu. 22 mm:n uritettu lastulevy ei tuo juurikaan jäykkyyttä, joten on tärkeää, että lattia alla on jäykkä. Kerrosten välinen liimaus on kuitenkin hyvä.
Kyllä, se on 10 neliömetriä, joten on aika suuri pinta-ala tässä vanhassa talossa lämmittää sähköllä.
Sitten asennamme sähköisen lämmityksen, koska kustannukset eivät paljon nouse, kun joka tapauksessa remontoidaan, ja syksyllä ja keväällä ennen kuin vesikiertoinen järjestelmä on toiminnassa, saadaan lämmin lattia kylpyhuoneeseen.

Vaihtoehtona voisi ehkä olla vaihtaa kipsilevy lattiafilmivaneriin ja muuttaa järjestystä.
1. Kattopalkit
2. Lattiafilmivaneri
3. Uritettu lastulevy
4. Lämmitysputki + metallilevy
5. Valu lattialämmityksellä ja raudoitus (min 12mm + kallistus)
6. Vesieristykset ja klinkkeri

Rakennuskorkeus on lopulta lähes sama.
Tai käyttää alkuperäistä järjestystä ja kerroksia, mutta liimata ruuvilla 45x45 alle 45x145 rakenteiden.

Mutta tuntuu olevan erilaisia ohjeita siitä, riittääkö valu lämmitysputken päälle vai tuleeko olla "kuollut" levy päällä.

Viimeksi muokattu:
U
J justusandersson sanoi:
Aiotko käyttää sekä vesikiertoista lattialämmitystä että sähköistä? Kumpi tahansa asettaa lattialämmityksen kohdalle haasteita. On hyvä olla tietoinen, ettei se ole pitkäaikainen erityisen kestävä ratkaisu. Jyrsitty 22 mm lastulevy ei lisää kovin paljon jäykkyyttä, joten lattian alla olevan rakenteen tulee olla jäykkä. Kerrosten välinen liimaus on kuitenkin hyvä.
Mitä tarkalleen tarkoitat sillä, että lattialämmitys ei ole pitkäaikainen kestävä ratkaisu? Tällä hetkellä meillä ei ole mitään lämmitysjärjestelmää paitsi puuhella ja muutama sähkölämmitin. Ymmärrän, että letkun käyttöikä on rajallinen jne., mutta samalla ei kylpyhuoneen tai sen vesieristeen käyttöikäkään ole rajaton.

Vaihtoehto saattaa olla vaihtaa kipsilevy lattianpyyffaksi ja muuttaa järjestystä.
Uskon, että se on parempi järjestys. Itsetasoittuva massa tekee kipsilevystä tarpeettoman.
Mitä tarkalleen tarkoitat, kun sanot, että lattialämmitys ei ole pitkäaikaisesti kestävä ratkaisu?
Vastaus siihen voi olla pitkä ja filosofinen. Uskon, että mitä suunnittelette, voi olla hyvä ratkaisu tapauksessanne. Jos on ollut rakennusalalla yhtä pitkään kuin minä, niin tulee hieman kyyniseksi. Periaatteessa ajattelen, että vedenkiertoinen lattialämmitys tai klinkkeriä ei yhdistetä puupalkkirakenteeseen. Se ei kestä 100 vuotta... Oikealla pohjalla klinkkeri kestää tuhansia vuosia.

• Tykkään
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Kiitos Justus
J justusandersson sanoi:
Luulen, että se on parempi järjestys. Itsestään tasoittuva massa tekee kipsilevyn tarpeettomaksi.

Vastaus voi olla pitkä ja filosofinen. Luulen, että se mitä ajattelette, voi olla hyvä ratkaisu teidän tapauksessanne. Jos on ollut rakennusalalla niin kauan kuin minä, sitä tulee vähän kyyniseksi. Periaatteellisesti olen sitä mieltä, että vedenpitävää lattialämmitystä tai laattoja ei yhdistetä puupalkistoon. Se ei tule kestämään 100 vuotta... Oikealla alustalla laatat kestävät tuhansia vuosia.
Sitten ymmärrän, laitamme ensin vaneria, jotta saamme kunnon palkiston ja aluslattian.

Tunsin pahaa mieltä, kun et sanonut, että meidän pitäisi olla lattialämmitys :( joten kiitos selvennyksestä, että se toimii, mutta että ehkä et pidä sitä parhaana ratkaisuna. Kun lukee vanhojen hirsitalojen kunnostamisesta, tällainen on, joten vaikuttaa siltä, että lattialämmitys yhdistettynä hasoporin kanssa on yleisin/trendikkäin ratkaisu.

Olen melko kätevä, mutta minulla on huono itseluottamus, joten heti kun luen, että joku muu on tehnyt toisin, ajatukset alkavat pyöriä ja saan ison kiven vatsaani. Kuten eilen, kun rakensin palkiston ja en sitten löytänyt 45x145 mitään säädöksistä tai säännöistä juuri kylpyhuoneeseen, joten en saanut montaa tuntia unta viime yönä.

Itseluottamus syntyy parhaimmillaan tiedosta. Uskon, että Hasopor ja lattialämmitys ovat erittäin hyviä vanhoissa hirsitaloissa, mutta vesikiertoinen lattialämmitys tulisi mieluiten yhdistää betonilaattaan ollakseen todella kestävä. Puun lujuusluokka on erittäin tärkeä. C 14:llä on vain noin 60 % jäykkyydestä, joka C 24:llä on. Lisäksi palkin geometria vaikuttaa asiaan. Tärkein parametri on niin kutsuttu pinta-alavakio. Sen voi helposti laskea itse kaavalla: bxh^3/12. Koko 45x195 on 2781 cm4, koko 45x145 on 1143 cm4. En pidä BKR:n alakohtaisista säännöistä, koska ne sisältävät useita selittämättömiä oletuksia. Ne esiintyvät lisäksi rakennusmääräyksinä, mitä ne eivät ole. Mielestäni Svenskt träs verkkosivut ovat oikein ja esimerkillisiä.

Kuva rakennuksestasi näyttää erittäin hyvältä!

• Tykkään
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Lattiapalkiston jousto kylpyhuoneessa rasittaa lattiaa/vesieristettä, ei niinkään lujuutta.

Se kantava osa seinissä ja lattiassa täytyy minimoida jouston suhteen.
Kuinka luja se on, ei ole yhtä tärkeää.
Seinien hyvä ankkurointi lattiaan on tärkeää, jotta sauma/vesieristys lattian ja seinän välillä ei liiku.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.