4 553 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Valaminen vai paalutus kiviröykkiön ympärille
Hei!
Minulla on pieni pulma rapistuvan venevajan kanssa, joka tarvitsee huolenpitoa.
Aikaisemmin tukena toimineen kivikasan kanssa paalut ovat menettäneet kehikkonsa, ja kivet ovat alkaneet karata. Tällä hetkellä venevajan puoli järvelle päin pysyy pystyssä kolmen vanhan paalun avulla. Suunnitelmana oli paaluttaa uudelleen kivikasan ympärillä, mutta kallio tulee melko nopeasti vastaan.
Kysymykseni on, että olisiko mahdollista korjata perustaa ja valaa vanhan kivikasan päälle? Sen väitetään myös olevan edullisempi ratkaisu.
Minulla on pieni pulma rapistuvan venevajan kanssa, joka tarvitsee huolenpitoa.
Aikaisemmin tukena toimineen kivikasan kanssa paalut ovat menettäneet kehikkonsa, ja kivet ovat alkaneet karata. Tällä hetkellä venevajan puoli järvelle päin pysyy pystyssä kolmen vanhan paalun avulla. Suunnitelmana oli paaluttaa uudelleen kivikasan ympärillä, mutta kallio tulee melko nopeasti vastaan.
Kysymykseni on, että olisiko mahdollista korjata perustaa ja valaa vanhan kivikasan päälle? Sen väitetään myös olevan edullisempi ratkaisu.
Helpoin tapa on varmaan rakentaa uudet kivikistat? Ne ovat luultavasti sekä kauneimpia että halvimpia.
Muuten, jos kalliota on lähellä, voi kaivaa, tehdä muotti ja valaa muuri tai pylväät suoraan kallion päälle. Jos vedenalainen valu aiotaan tehdä hyvin, täytyy kuitenkin olla mahdollista tulla paikalle betonipumpun kanssa.
Kolmas vaihtoehto, jota olen käyttänyt pari kertaa laitureilla, on ottaa paikalle kaivon poraaja poraamaan reikiä noin puoli metriä kallioon ja asentamaan suojaputket. Putket on sitten täytetty betonilla ja niiden päälle on valettu muuri. Tai hitsattu kiinnikkeet puupalkkeja varten, silloin kun piti tehdä puulaituri.
Muuten, jos kalliota on lähellä, voi kaivaa, tehdä muotti ja valaa muuri tai pylväät suoraan kallion päälle. Jos vedenalainen valu aiotaan tehdä hyvin, täytyy kuitenkin olla mahdollista tulla paikalle betonipumpun kanssa.
Kolmas vaihtoehto, jota olen käyttänyt pari kertaa laitureilla, on ottaa paikalle kaivon poraaja poraamaan reikiä noin puoli metriä kallioon ja asentamaan suojaputket. Putket on sitten täytetty betonilla ja niiden päälle on valettu muuri. Tai hitsattu kiinnikkeet puupalkkeja varten, silloin kun piti tehdä puulaituri.
2:a på den
Se ei ole varmaa, että viranomaiset antavat luvan rakentaa uuden venevajan.
Vinkkini on selvittää se ensin ja hankkia kaikki luvat ennen "polttamista". Muuten saatat jäädä täysin ilman venevajaa...
Olisin kunnostanut vanhan venevajan uudella kivikasalla vanhaan malliin, silloin sinun tuskin tarvitsee huolehtia seuraavaan 50 vuoteen...
Se ei ole varmaa, että viranomaiset antavat luvan rakentaa uuden venevajan.
Vinkkini on selvittää se ensin ja hankkia kaikki luvat ennen "polttamista". Muuten saatat jäädä täysin ilman venevajaa...
Olisin kunnostanut vanhan venevajan uudella kivikasalla vanhaan malliin, silloin sinun tuskin tarvitsee huolehtia seuraavaan 50 vuoteen...
Eikö olekin lähes varmaa, että ei saa lupaa uudelle rannanläheiselle venevajaalle uudessa paikassa?H HSP sanoi:2:a på den
Se ei ole varmaa, että saat rakentaa uuden venevajaan viranomaisilta.
Vinkkini on tarkistaa se ensin ja hankkia kaikki luvat ennen "polttoa". Muuten riskoit olla ilman venesuojaa...
Olisin kunnostanut vanhan venesuojaan uudella kivikorilla vanhalla mallilla, silloin sinun ei tarvitse huolehtia seuraavaan 50 vuoteen...
Olen ollut yhteydessä kuntaan, eikä se olisi ongelma, koska siellä on jo olemassaoleva. Mutta niitä ei pureta ennen kuin on selkeät suunnitelmat ja kunnalta sekä minun puoleltani uudet piirustukset on saatu. Valitettavasti venevaja on niin huonossa kunnossa, että sen pelastaminen voi olla yhtä työlästä kuin uuden rakentaminen. On myös hyvä mainita, että tämä on Ahvenanmaalla eikä Ruotsissa. Jotain paalutusta ei ollut mahdollista tehdä. Kokeilin tänään raudoituksella ja 20 cm jälkeen tuli vastaan kalliota…
Kaivaminen on sallittua 50 neliölle ilman lupaa, mutta ei 14. huhtikuuta jälkeen. En muista tarkalleen, milloin se alkaa jälleen, mutta se pitäisi olla lokakuussa/marraskuussa.H HSP sanoi:
Jos sinulla on vain 20 cm kaivettavaa, pitäisi olla täysin mahdollista porata alas kiilat ja valaa betonipilarit, jos niin haluat.B Bomski sanoi:Olen ollut yhteydessä kuntaan, eivätkä he näe ongelmaa, koska siellä on jo olemassa oleva rakennus. Kuitenkaan sitä ei pureta ennen kuin on selvät suunnitelmat ja kunnalta lupa sekä uudet piirustukset minun puolelta. Valitettavasti venevaja on niin huonossa kunnossa, että sen pelastaminen vaatii yhtä paljon työtä kuin uuden rakentaminen. On myös syytä mainita, että tämä on Ahvenanmaalla eikä Ruotsissa. Pylväitä ei ollut mahdollista käyttää. Tänään kokeilin raudoitustangolla, ja 20 cm jälkeen tuli vastaan kalliota…
Se, että remontointi vaatii yhtä paljon tai enemmän työtä, saattaa olla pieni ongelma myös Ahvenanmaalla, mutta remontoi, jotta et menetä venevajaa.
Teillä on varmasti paremmat tai yksinkertaisemmat säännöt Ahvenanmaalla. Ruotsissa kunta voi antaa lupauksen ja sitten ajan kuluttua lääninhallitus pysäyttää kaiken.
Ja olet varmasti oikeassa siinä, että on vähemmän työtä rakentaa uutta kuin remontoida...
Muutama vuosi sitten remontoitin venevajan, koska tiesin, etten koskaan saisi rakentaa uutta veden äärelle... Kunnan antama neuvo oli remontoida... Olisi ollut helpompaa rakentaa uusi...
Ja olet varmasti oikeassa siinä, että on vähemmän työtä rakentaa uutta kuin remontoida...
Muutama vuosi sitten remontoitin venevajan, koska tiesin, etten koskaan saisi rakentaa uutta veden äärelle... Kunnan antama neuvo oli remontoida... Olisi ollut helpompaa rakentaa uusi...
Ne ovat myös yksi ratkaisu kyllä. Hankalaa tämäF fribygg sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi