Olen hieman utelias tuosta betonista ja kylmästä.

Jonkin aikaa sitten valoin pienen laatan kotona. Näin ohjeita, jotka neuvoivat välttämään valua, jos lämpötila ei ollut yli +5 astetta. Ja se ei ehdottomasti saanut jäätyä.

Kuten monet muutkin, istun päivittäin autoliikenteessä Kista-E18 -välillä, tien vieressä, jota kutsutaan nimellä kymlingelänken, rakennetaan uutta E18-reittiä, ja on mielenkiintoista katsella sitä istuessani jonossa.

Maanantaina he purkivat valumuottia juuri kun ohitin, he olivat valaneet useita sillan pylväitä. Käsittääkseni valu tapahtui ennen viikonloppua, silloin ja viikonloppuna täällä alueella oli -15 - -18 astetta.

Miten on mahdollista, että rakennusyritykset voivat valaa näissä lämpötiloissa?

Tyresö
Hahaha, se johtuu siitä, että he ovat niin tyhmiä, etteivät huolehdi siitä, että sisätilamuotit tehdään talviaikana.

Ei, vakavasti puhuen - betoni ei kärsi siitä, että valetaan, kun on 35 astetta pakkasta - taikatemppu on sekoittaa betoni lämpimään veteen! Niin yksinkertaista se on, sitten se, että ihminen ei kestä työskennellä ulkona siinä pakkasessa, on eri asia.

Valaessa levyä tuossa kylmyydessä tai jo 10 asteen pakkasella, on levityksen ja pinnan silikaatin jälkeen peitettävä betoni pressulla ja johdettava lämpöä Koko-laitteesta, pressun päälle sitten laitetaan makuualusta - juuri niin, makuualusta, malli jättirulla 2 x 50 m. Kun vain palamisprosessi on alkanut betonissa, voi olla 30 astetta pakkasta ulkona - betonin oma lämpö pitää betonin palamassa.

Valaessa seinää äärimmäisessä kylmyydessä, lämpö ei katoa yhtä helposti - muotti eristää ja lämpö nousee tunnetusti ylöspäin - peitä päältä ja päälle Koko-laite.

Aloittelijalle on järjetöntä valaa, jos on kylmempää kuin 5 astetta pakkasta - jokainen aste kylmempää kuin 0 astetta vähentää mahdollisuuksia onnistua valussa, mikä asettaa erittäin kovat vaatimukset betonityöntekijälle tietää ja todella osata työnsä, kun on 10 astetta pakkasta tai kylmempää. Suurvalaminen muotituksineen, raudoituksineen, betoneineen ja betonipumppuineen maksaa useita 100.000 euroa, joten sellaisen valun on ehdottomasti onnistuttava, sillä muutoin joku joutuu vastaamaan siitä = mahdoton tehtävä.

Betonin pumppaaminen kylmässä asettaa äärimmäiset vaatimukset työn osaamiselle, koska jos betoni jäätyy mastossa tai letkuissa, kun odotetaan betonitoimitusta - siitä seuraa totaalinen katastrofi = monta 100.000 euroa kustannuksia ja korvausvaatimuksia asiakkailta. Kaikkeen on oltava tarkka seuranta - pakkomielteinen tarkka seuranta, muuten seuraukset ovat totaalinen katastrofi lompakossa - skenaario on samanlainen toiseen suuntaan kuumana kesäpäivänä.

Olen asettanut rajan betonin pumppaamiselle 20 pakkasasteeseen, koska pumpun männät saattavat haljeta rasituksesta kylmyydessä, metalli haurastuu. Uudet männät = 150.000 euroa + alv. Sitten hydrauliikka ei toimi kunnolla, kun on niin kylmää - sydäntä särkee kuunnella, kuinka pahalta se kuulostaa hydraulipumpussa.

Ainoa tärkeä asia on, että valumuotti on puhdas lumesta ja jäästä. Sen lisäksi, että betonitehtaat sekoittavat betonin lämpimään veteen, he lisäävät myös tietyn prosenttiosuuden ylimääräistä sementtiä, jotta K-arvoa ja betonin omaa lämpöä lisätään.

70-luvulla betonia ei sekoitettu lämpimään veteen talvella - sitten joku neropatti keksi todellisen älynväläyksen - he lisäsivät suolaa, jotta suola sitoutuisi nesteeseen ja käynnistäisi palamisprosessin.

70-luvun neropatti on saanut aikaan sen, että koko Tukholma on romahtamassa, koska raudoitusraudat ovat ruostuneet! Tulee vainoharhaiseksi, kun näkee, kuinka monta purettua parveketta on ollut ruostuneilla raudoitusraudoilla viimeisen 15 vuoden aikana - ja kaikki pysäköintitalot... Voi syntyä useita kerroksia vapaassa pudotuksessa...

Vinkki kaikille kotinikkareille, jotka haluavat kesällä pitkän avoimen ajan betonisekoitukselle - sekoita YKSI ruokalusikallinen sokeria tombolaan = 3 tuntia viivästystä palamisprosessille, eikä se vahingoita betonia ollenkaan. Se ei ole huijausta - se toimii, koska viivästymisaine, jota betonitehtaat käyttävät, on pelkkä sokeriliuos, ja notkeuttaja, jota ne käyttävät konsistenssin muuttamiseksi, on pelkkää neulasöljyä - se ei ole sen monimutkaisempaa.

Tyresö sanoi:
70-luvulla he eivät sekoittaneet betonia kuumaan veteen talvella - sitten tuli joku neropatti oikealla neronleimauksella - he sekoittivat suolaa niin, että suola sitoisi nesteen ja käynnistäisi kovettumisprosessin.

70-luvun neropatti on saanut aikaan sen, että koko Tukholma on romahtamassa, koska raudoitustangot ovat ruostuneet!!! Tulee vainoharhaiseksi, kun näkee kuinka monta uutta parvekkeita, joissa on ollut ruostuneita raudoitustankoja viimeisten 15 vuoden aikana - ja kaikki pysäköintitalot... Voi tapahtua, että useita kerroksia putoaa vapaasti...
.
Noh, useimmissa tapauksissa se johtuu karbonatisoitumisesta, ilmassa olevasta hiilidioksidista, joka pitkällä aikavälillä alentaa betonin pH-arvoa ja raudoitus alkaa ruostua/kasvaa.

Tukholman osalta suurin ongelma on todennäköisesti tiesuola.

Kylmistä valuksista puheen ollen tiedän, että paikallavalettujen seinien muotti puretaan varsin huolimattomasti, olen itse nähnyt 200 mm paksuja seiniä, jotka on tuettava valua seuraavana päivänä, jotta ne eivät kaatuisi... (Peab...)

Tyresö
Stringfellow Hawke sanoi:
Tukholmasta puhuttaessa suurin ongelma on luultavasti tiesuola.
QUOTE]

Tarkoitatko, että tiesuola on aiheuttanut, että parvekkeiden raudoitukset ovat ruostuneet 8. kerroksessa sisäpihalla?

Olen kuullut, että Betongindustri otti prosessivettä suoraan suolajärvestä, suoraan tehtaaseen.

Mutta sinulla on pointti, että tiesuola on aiheuttanut vakavaa vahinkoa hyvin monille betonirakenteille.

Hahaha, olenko yllättynyt, että Peab purki seinämuotin liian aikaisin... Tuskin ehtii pumpata betonia heidän muotteihinsa ennen kuin muotti pitää purkaa. Muuten minulla on vain hyvää sanottavaa Peabista. Aina hyvin mukavat betonimiehet, jotka ovat todella ammattitaitoisia - mutta he eivät voi tehdä toisin kuin mitä työmaapäällikkö päättää - vaikka he ovat hyvin tietoisia siitä, mitä tapahtuu, kun he purkavat muotin liian aikaisin. He noudattavat vain käskyjä.

Sitä päätöstä ei ehdottomasti ole tehnyt Peabin betonimies - he ovat ammattilaisia.
Ncc:n betonimiehet ovat myös samaa luokkaa - todella taitavia ja miellyttäviä.

Ölandsbron on valettu murtovedellä. Se on korjattu kalliimmalla kuin mitä se alun perin maksoi.

Suola betonin vedessä + liian karkea ja liian harva raudoitus ovat syylliset.

Protte

Tarkoitatko, että tiesuola on aiheuttanut parvekkeen vahvistuksien ruostumisen 8. kerroksessa sisäpihalla?
Ei, siitä syytän karbonatisoitumista...

Hahaha, olenko yllättynyt, että Peab purki seinämuotin liian aikaisin.....Tuskin ehtii pumpata betonin heidän muotteihinsa ennen kuin muotti täytyy purkaa. Muuten minulla on vain hyvää sanottavaa Peabista. Aina todella mukavia betonityöntekijöitä, jotka ovat todella ammattitaitoisia - mutta he eivät voi tehdä toisin kuin työnjohtaja päättää - vaikka he ovat hyvin tietoisia siitä, mitä tapahtuu, kun muotti puretaan liian aikaisin. He tottelevat vain käskyjä.

Sen päätöksen ei ole varmasti tehnyt Peab-betoni, he ovat ammattilaisia. Ncc-betoni on myös samaa kaliberia - todella taitavia ja mukavia.
Koska työskentelen tuotantopäällikkönä/työnjohtajana, minun täytyy puolustaa vähän kollegoitani... ;)

Toisin kuin muuten taitavat ammattityöntekijämme, meillä on koko kuva, kuten tärkeitä välitaitoja ja muita urakoitsijoita... Useimmat betoni-työntekijät elävät omassa maailmassaan omine murheineen (lue: urakkatöissä).. ;)

Valitettavasti lopetusaika on yleensä päätetty jo kauan sitten, kun istuu tekemään ensimmäistä aikatauluaan, täytyy ikään kuin alkaa siitä, milloin pitää olla valmis ja laskea taaksepäin, silloin voi käydä näin hullusti... Joskus ei ole aikaa huonolle säälle...

Tyresö
Stringfellow Hawke sanoi:
Valitettavasti usein käy niin, että loppuaika on selvillä pitkään ennen kuin aloitat ensimmäisen aikataulusi laatimisen, sinun on aloitettava valmiina olevan ajan takaperin laskemisella, ja silloin voi käydä näin hullusti... Joskus ei ole aikaa huonolle säälle...
Voin lohduttaa sinua: Kaikkina näinä vuosina, kun olen pumpannut betonia, vain yksi rakennusprojekti on pysynyt aikataulussaan - YKSI AINOA PROJEKTI!! Se oli Sollentuna Centrum, ja siellä olen pumpannut kaiken betonin.

Mutta kuten rakennustyömaiden aikataulut... Se on aivan järjetöntä, kun työnsuunnittelija kysyy minulta klo 06.00, milloin voin poistua työmaalta rakennustoimitusten vuoksi - ja valu on tilattu alkamaan klo 07.00. Olen siis tiellä betonipumpun kanssa ennen kuin olen edes käynnistänyt sen.

Oli aivan toinen tunnelma, kun olin Kööpenhaminassa pumpun kanssa - siellä työnsuunnittelija tuli ulos vahvan oluen laatikko (Sort Guld) ja asetti sen pumpun viereen ja sanoi: "Du er sku pumpemeistret så du har fri tilgang til öl"!
Ei stressiä ja kaikki joivat omat oluensa työn aikana.

Kuuluu asiaan, että se oli Skanska-projekti.......

• Tykkään
Croneland
  • Laddar…
Kiitos tiedoista.

Mitä tulee valamiseen. Olin Intiassa ja työskentelin siellä jonkin aikaa. Delhissä rakennettiin kaikkialla, kuljin ohi rakennustyömaan, jossa pystytettiin useita 22-kerroksisia taloja, jotka olivat noin 2000 m² per kerros. Siellä oli jo valmiina 12-13 kappaletta, ja useita muita oli rakenteilla. Kun kävelin ohi, 4. kerroksen lattiavaluformia purettiin, ja siellä oli kaikkialla nyrkinkokoisia ilmarakkuloita betonissa.

Tyresö
hempularen sanoi:
Kiitos informaatiosta.

Valusta puheenollen. Olin Intiassa ja työskentelin siellä jonkin aikaa. Delhissä rakennettiin kaikkialla, kävelin erään rakennustyömaan ohi, missä pystytettiin useita 22-kerroksisia taloja, jotka olivat noin 2000 neliömetriä pohjalta. Siellä oli jo 12-13 valmista ja työn alla oli kymmenkunta lisää. Kun kävelin ohi, neljännen kerroksen lattian valumuotti purettiin, ja betonissa oli kaikkialla nyrkin kokoisia ilmakuplia.
Silloin he ovat valaneet "S2"-nimisellä koostumuksella (painumamitta 50 - 90) eikä heillä ole ollut käytössä vibraa. Ongelma on silloin se, että betoni ei tartu kunnolla raudoitusverkkoihin = huonompi vääntöjäykkyys. Lisäksi heillä ei ole koskaan vuorottelevia miinus- ja plusasteita ilmastossaan, ja silloin ei aseteta edes lähellekkään yhtä korkeita vaatimuksia betonille ja raudoitukselle.

Tällainen valu ei olisi koskaan selviytynyt meidän ilmastostamme, eikä se olisi siten saanut hyväksyntää. Jos haluaa valaa ilman vibraa ja saada valu hyväksytyksi meidän ilmastoomme, on vähintään oltava koostumukseltaan "S5" (painumamitta 220 - 280).

Viimeksi muokattu:
Jos peität muovilla ja 10 cm eristyksellä, kestät monia pakkasasteita.

Valoin itse muutama vuosi sitten 10 cm paksun laatan, peitin sen muovilla, 10 cm eristyksellä ja pressulla. Päivällä oli 0 astetta mutta seuraavana yönä oli -8 astetta, tarkistin silloin lämpötilan eristyksen alla, siellä oli +25. Tämä tapahtui lokakuussa, joten he eivät toimittaneet talvibetonia.

Tyresö
Eld sanoi:
Jos peität muovilla ja 10 cm eristeellä, kestät monia pakkasasteita.

Itse valoin muutama vuosi sitten 10 cm paksun laatan, peitin sen muovilla, 10 cm eristeellä ja pressulla. Päivällä oli nollan tietämillä, mutta seuraavana yönä oli -8 astetta, sitten tarkistin lämpötilan eristeen alta, siellä oli +25 astetta. Tämä oli lokakuussa, joten he eivät toimittaneet talvibetonia.
Ero on siinä, kuten tapauksessasi, kun palamisprosessi on käynnistynyt - silloin voi olla 20 astetta pakkasta ja laatta kestää silti - palamisprosessi luo omaa lämpöä.

Ongelma on, kun betoni on juuri levitetty eikä palamisprosessi ole vielä käynnistynyt - silloin on riskiraja, että betoni jäätyy jäähän, jos suojana on vain pressu -8 asteessa. Kaikki riippuu tietenkin siitä, mikä lämpötila betonilla on toimitettaessa - onko se 35 +astetta - tämä on tilattava erikseen vain -8 asteessa - mutta silloin betoni selviää vain pressun avulla.

Siinä on ero. Kunhan palamisprosessi on alkanut, on betonille erinomaisen hyvä olla 5 - 10 astetta pakkasta vain muovisuojalla.

Tyresö
Ehdottomasti pahinta nopeasti virtaavaa betonia, jota olen pumpannut, oli kun minun piti toimia kokeilukaniinina ja olin lainassa Maxitilla pumppaamassa jotain myrkkyä, jonka he olivat sekoittaneet. Betoni oli pumpattavaa ja todella hienoa ja homogeenista koostumukseltaan.

Viiden minuutin kuluttua betoni oli niin kovaa, että pystyi kävelemään pinnalla jättämättä kengänjälkiä - se oli vähällä maksaa minulle täyteen valuun jääneen betonipumpun - silloin sykkeeni oli vähintään 300 lyöntiä/minuutti, hi%#! kuinka stressaantunut olin. Se ratkesi 40 minuutissa porakonetta ja valtavaa korkeapainepesuria käyttäen.

Maxit ei ollut varoittanut minua, joten se tuli yllätyksenä minulle. Aika kummallista oikeastaan - kun on niin stressaantunut, silloin hiki todella pursuaa kehosta itsestään.

Vaikka se oli epämiellyttävä kokemus, en voi olla olematta vaikuttunut betonista, jonka he olivat sekoittaneet.

Tyresö sanoi:
Vinkki kaikille kotinikkareille, jotka haluavat kesäkuumalla pitkää aukioloaikaa betonisekoittimelle - sekoita YKSI ruokalusikallinen sokeria betonisekoittimeen = 3 tunnin hidastuminen kovettumisprosessissa eikä se vahingoita betonia lainkaan.
Tämä ei ole huijausta - se toimii, koska viivästämisaine, jota betonitehtaat käyttävät, on yksinkertaisesti sokeriliuos ja juoksutusaine, jota he käyttävät muuttaakseen koostumusta, on yksinkertaisesti mäntyöljyä - ei se ole sen monimutkaisempaa.
Mahtavaa, kuinka paljon voi oppia lukemalla erilaisia viestejä.

Yksi ruokalusikallinen per 1, 2 vai 3 säkkiä?

Ystävällisin terveisin

/PC

Tyresö
PCLarsson sanoi:
Uskomattoman paljon voi oppia lukemalla erilaisia viestejä.

Ruokalusikallinen per 1, 2 tai 3 säkkiä?

Mietin

/PC
Ruokalusikallinen/100 L valmista sekoitettua betonia se tulisi olla. Jos kaadat 1 L sokeria, joudut odottamaan vähintään 2-3 päivää ennen kuin betoni kovettuu - riippumatta siitä, seisooko betoni paahtavassa auringonpaisteessa.

Sokeri toimii vielä paremmin mitä löysempi betoni on - älä tee betonista liian löysää, kun lisäät sokeria, koska silloin betoni voi erota - lisää sokeri (TÄRKEÄÄ) aikaisessa vaiheessa, kun sekoitat betonia, niin saat paremman hallinnan koostumuksesta.

Jos betoni erottuu, sekoita sitten paksu kevyt laasti (standardisementti/vesi) toiseen ämpäriin ja sekoita sitten laasti erilleen menneeseen betoniin - näin olet "pelastanut kuorman". Laasti nostaa K-arvoa ja sitoo seoksen yhteen ja tekee siitä homogeenisen - lisää sitten myös lapio hiekkaa, joka sitoo nestettä vielä enemmän.

>Tyresö
Sun pitäisi tehdä kirja ;)d^_^b vaikka olet melkein tehnyt sen jo vain kokoamalla viestisi foorumilla :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.