Hei, Olen teettänyt aukon portaita varten hallin kattoon, joka johtaa ylös vintille, ja sisustanut sen. Katto koostuu betonilaatasta. Portaat on nyt asennettu, ja minun pitäisi valaa umpeen aukko, jossa meidän vinttitikkaat (luukku taitettavilla tikkailla) olivat. Aukko on noin 50x110 cm. Koska aukon tekeminen on rakenteellinen muutos kantavassa rakenteessa, olen tehnyt rakennusilmoituksen tästä. K-ritauksemme mukaan, jonka rakennuslupayksikkö vaati tätä muokkausta varten, aukko pitää valaa umpeen karkeabetonilla. Olen nyt hankkinut karkeabetonia ja raudoitusrautaa, mutta mietin seuraavia asioita:
1: Kuinka minun tulisi menetellä katossa, johon luukku oli kiinnitetty, voinko asettaa levyn kiskoilla alle ja tukea sen? Voinko valaa vähän kerrallaan, jotta siitä ei tule niin raskasta?

2: Kuinka katossa tehdään siisti pinta, joka muistuttaa ympäristöään?

3: Kuinka kauan kestää, että betoni kovettuu tarpeeksi, jotta voin asentaa lattian sen päälle? Betonilaatan päällä oleva lattia koostuu styrofoamista ja lastulevystä. Sen päälle asennetaan laminaattilattia. Betonilaatat välipohjassa ovat noin 20 cm paksuja.

Kiitollinen ehdotuksista ja ideoista, kuinka edetä.

Hankkisin paksun vanerilevyn ja tukisin sen lattiaa vasten jonkinlaisilla tukipylväillä. Ehkä on paikallaan ruuvata jonkin verran koolauksia levyn vahvistamiseksi, jotta se ei taittuisi.
Porata raudoitusraudat siihen, mihin aiot valaa kiinni, ja tee kaikki kerralla.
Vuokraa betonivibraattori saadaksesi siitä täysin homogeenisen ilman ilmakuplia.
Ovatko talon muissa osissa olevat katot rapattuja vai miltä ne näyttävät?
Ota huomioon, että kestää pari viikkoa ennen kuin se on tarpeeksi kuiva eristettäväksi styroksilla ja muulla.
Fredrik

Kyllä, katot on kiillotettu. Miten sitten voi kiillottaa valetun pinnan, pitäisikö minun laittaa jotain ihan alas, aivan vanerin viereen niin sanotusti?

Aseta ohut (noin 5-10 mm levy) valuun pohjalle, jonka poistat myöhemmin, jolloin sinulla on tilaa laittaa rappaus.

OK! Kiitos vastauksista.

Muista tehdä muotin tukeminen vakaaksi, sillä betoni painaa ja vibraattorista tulee melko suuria voimia. Jos asetat 4 - 6 pylvästä, yhdistä ne myös sivusuunnassa, jotta ne eivät pääse taipumaan kun värisyttelet.

Yritä myös tiivistää valumuotti, sillä betonissa on paljon likaista vettä. Esimerkiksi lateksisauma on helppo poistaa myöhemmin tarvittaessa.

AXS
Ja, kastelkaa pinta etukäteen!

Kun kyseessä on näin pieni reikä, voi nopeastikovettuva betoni olla hyvä vaihtoehto, se on kalliimpaa mutta nopeampaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.