Hei, aion rakentaa sisäuima-altaan, olen poistanut alapohjan ja aion käyttää alla olevaa huonetta uima-allas huoneena, ongelma on, että uintisyvyys/ veden tilavuus tulee liian suureksi, joten ajattelin rakentaa "ylösalaisin olevan laatikon", ajattelin muurata seinät ja sitten valaa altaan pohjan seinien päälle, tulee myös 2 väliseinää, lasken, että kuormitus on altaan tilavuus 22m3 15 m2 alueella, koska on 2 kpl väliseiniä, kuormitus on 22/3=7 tonnia 5m2 alueella. Kysymys on siten, kuinka paksu altaan pohja (ajattele kattoa) minun pitäisi valaa?
Paljon kiitollinen harkitusta vastauksesta/ Klas
 
Rakennetaan ensin seinät ja sitten täytetään murskeella pohjalle noin 20 cm altaan pohjan alapuolelle. Tiivistä se. Sitten laita suodatinkangas murskeen päälle ja kaada noin 15 cm betonia, jossa on 8 mm:n raudoitusverkko riittää. Silloin sinulla on jäykkä laatta altaalle eikä vapaasti riippuva osa. Betonieristeen laittaminenkaan ei ole väärin, lämmön vuoksi se on varsin hyödyllistä. Mitä aiot käyttää pinnoitteena, liaanit vai kaakeli.
 
Kiitos vastauksesta, ajattelin jättää sen tyhjäksi ja tehdä aukkoja, jotta voin käyttää sitä varastona, en ole kovin hyvä betonissa, mutta ajattelen että 15 cm paksuus pinnalla, joka on 3,2x1,4, tuntuu vähän liioittelulta, korjaa minua mielellään, sillä haluan oppia?
 
Kaikki mitä tiedän on, että tämä vaatii rakennuslokin ja paljon kuvia ;)
 
  • Tykkään
Klas Pettersson
  • Laddar…
K Klas Pettersson sanoi:
Kiitos vastauksesta, ajattelin pitää sen tyhjänä alapuolelta ja tehdä aukot, jotta voin käyttää sitä varastona, en ole kovin hyvä betonissa, mutta ajattelen 15 cm paksuutta pinnalla, joka on 3,2x1,4, tuntuu hieman liioitellulta, korjaa mielelläni, koska haluan oppia?
Vastaus ei, vapaasti roikkuvat holvit ovat tavallisissa vuokrakerrostaloissa 15 - 20 cm kaksinkertaisella raudoituksella 12 mm ja 200 mm ruuduissa.
Jos haluat varaston alle, niin vähintään 20 cm holvi raudoituksella tai 15 cm pilari keskellä.
Sen jälkeen pitää olla hyvin perustetut muurit, jotta ne kantavat sen. Mutta en mene siihen osaan tarkemmin. Koska kysyt etkä tiedä, niin saat vastauksen sen mukaisesti. Luulen, että sinun pitäisi ottaa yhteyttä johonkin, joka laskee sen oikein. Holvin valu ei ole asia, jota tehdään "sinne päin".
 
  • Tykkään
Klas Pettersson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.