Istun ja harmittelen valmiiden betonilaattojen hintoja, kaikki muut paitsi hirveän rumat harmaat 30x30 laatat ovat liian kalliita, enkä halua niitä. Harkitsisin mielelläni 50x50 sileitä betonilaattoja ja mietin, olisiko taloudellisesti järkevää valaa ne itse.

Minulla on 32 neliötä, ehkä enemmänkin, jotka haluan laittaa talon terassin taakse, ja 9 neliötä autotallin eteen. Minulla on varmasti 50-70 neliötä ylimääräistä raudoitusta, jota voisin käyttää.

Joten mitä tarvitsen on betonimylly, laasti ja muotit. Mietin myös, millaista betonia sen pitäisi olla, pitääkö sen olla hienobetonia ja pitäisikö se sekoittaa soran kanssa?

Nyt mietin myös, olisiko mahdollista valaa se yhtenä isona levynä ja vetää siihen uria niin, että se näyttää 50x50 laatoilta? Se on varmasti mahdollista ja urat toimivat ehkä halkeamakeventimenä tai mikä sen nimi nyt onkin, niin että jos ne halkeavat, se tapahtuu urassa eikä näy. Mutta kannattaako se tehdä itse silloin, vai pitäisikö vuokrata betoniauto? Onko joku tehnyt vastaavaa?

Meillä on soraa ja sitten hiekkaa asetettu paikoille, joihin laatat tulevat, olen kuullut, että ei ole optimaalista valaa hiekalle, mutta ehkä voisi laittaa maton alle tai vanhaa kasvihuonemuovia? Tätä jälkimmäistä olimme suunnitelleet laittavamme laattojen alle estämään kasvua saumojen väliin.

Luin täältä, että muotit pitäisi pitää paikallaan useita päiviä, se on ongelmallista:
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/165819-gjuta-plattor-sjalv.html

Olisi paras, jos voisi valaa, poistaa muotin ja antaa kuivua ilman, sitten tehdä toisen, niin voisi sarjatuottaa nopeammin. Voisi ehkä tehdä 8 kappaletta kerralla, jolloin voisi käsitellä 8 laattaa kerrallaan, jos antaa niiden kuivua 2 päivää, tulisi tuotannossa yksi neliö päivässä.

Googla "mönstrad betong".

Näyttää aivan tavallisilta laatoilta, mutta on valettu yhtenä kappaleena (betonilaatta) ja sitten on tehty kuvioita betoniin. Sen voi saada missä tahansa muodossa ja värissä, mitä haluaa.

Jos esityö, raudoitus jne. tehdään oikein, saat puutarhapolun/autotallin ajotien, jota eivät koskaan vaikuta painumat, routa, rikkaruohot saumoissa jne.

Jos et halua tehdä sitä itse, voit tietysti palkata yrityksen. Uskon, että useimmat betonin kanssa työskentelevät firmat voivat auttaa sinua tässä. Tässä kaupungissa mm. Skanska on mainostanut tekevänsä tätä palvelua. Ei aavistusta, mitä se maksaa, mutta se on varmasti kallista... :(

Kuitenkin vaikuttaa siltä, että olet valmis tekemään sen itse? Katsele vähän hakutuloksia. Saat varmasti jonkin verran inspiraatiota ja ideoita. Minä ainakin sain. :)

Olen kyllä googlannut ja tutkinut asiaa useita päiviä, joten ajattelin, että olin tullut siihen pisteeseen, jossa minulla oli perusteltuja kysymyksiä. Kuvat, jotka saa, kun googlaa kuvioitu betoni, ovat kyllä hienoja, mutta en tiedä, miten saa sellaisia ​​efektejä ilman kallista laitteistoa tai ammattilaisen apua.

Jos olisin ostanut betonia, suunnitelmana olisi luultavasti ollut tehdä kaikki työ itse, he vain tulisivat ja kaataisivat sen puolestani.

Minusta tuntuu, että olen lukenut, että koko levyn valaminen ei välttämättä tule kalliimmaksi verrattuna betonimyllyjen ostamiseen, muottien rakentamiseen ja tämän parissa puurtamiseen jonkin aikaa. Se riippuu siitä, miten valmistusprosessi etenee, jos olisi mahdollista valaa levy ja nostaa muotti pois, säästäisi aikaa ja materiaalia. Jos sen täytyy kuivua muotissa useita päiviä, siitä tulee paljon monimutkaisempaa.

Viimeksi muokattu:
Mistä voi ostaa sellaisia betongmönster?

Ehkä vuokraaminen riittää?

Tämä yritys tarjoaa esimerkiksi mallien vuokrausta:
http://www.betonggolv.se/goer-det-sjaelv

Kysy lähistösi betoniyritykseltä, voitko vuokrata. Jos ostat betongin heiltä, ehkä se ei ole mahdottomuus?

• Tykkään
Trollskidan
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.