Hei!

En ole koskaan aikaisemmin valanut tai työskennellyt sementin/betonin kanssa. Olen nyt ostanut 12 metrin lasikuitulipun, joka pitää kiinnittää betonijalustaan.
Olemme kaivaneet 120 senttimetrin syvyisen kuopan ja jalustan halkaisijan pitäisi olla 35 senttimetriä.
En löytänyt oikean kokoista valumuottia järkevään hintaan, joten aion rakentaa valumuotin puusta.
Onko jotain, mitä minun pitäisi ottaa huomioon puumuotin suunnittelussa?

Seuraava askel, kun minun pitää sekoittaa sementtiä ja valaa, olen saanut neuvon ostaa sementtisäkkejä ja sitten sekoittaa sementtiä + vettä + soraa/hiekkaa. Miten suhtaudutte tähän? Mikä sekoitus on optimaalinen?
Onko parempi tehdä löysä sekoitus vai kiinteä sekoitus?
Käytössä on betonimylly, mikä luulen helpottavan työtä.

Sitten oletan, että voin kaataa sementtiseoksen valumuottiin. Sen jälkeen työnnän suoria harjateräksiä massaan ja lopuksi kiinnitän lipputangon kiinnikkeen ylimmäksi. Oletan myös, että minun täytyy kiinnittää se kiinnike lautaan, jotta sitä voi säätää korkeuden mukaan niin, että se on vaakasuorassa.

Onko jotain, mitä olen ymmärtänyt täysin väärin? Tulkaa rohkeasti ajatuksianne.

Terveisin

Nissens
S Sanderson_2 sanoi:
Hei!

En ole koskaan valanut tai työskennellyt sementin/betonin kanssa ennen. Nyt olen ostanut 12 metrin lasikuituisen lipputangon, joka kiinnitetään betoniperustukseen.
Olemme kaivaneet 120 senttimetriä syvän kuopan, ja perustuksen halkaisijan tulee olla 35 senttimetriä.
En löytänyt oikean kokoista valuholkkia kohtuulliseen hintaan, joten aion rakentaa valumuotin puusta.
Onko jotakin, mitä minun pitäisi miettiä puumuotin suunnittelussa?

Seuraava askel, kun aion sekoittaa sementtiä ja valmistaa valun, olen saanut vinkin ostaa sementtisäkkejä ja sitten sekoittaa sementti + vesi + sora/sora-hiekka. Mitä mieltä olette tästä? Mikä seos on optimaalinen?
Onko parempi tehdä löysä seos vai kiinteä seos?
Käytettävissä on sementinsekoitin, mikä luullakseni helpottaa.

Sitten oletan, että voin kaataa sementtiseoksen alas valumuottiin. Sen jälkeen upottaa suoria raudoitustankoja massaan ja sitten asettaa lipputangon kiinnikkeen yläosaan. Oletan myös, että minun on kiinnitettävä kiinnike lautaan, jotta sitä voi säätää korkeudella ja se pysyy vaakasuorassa.

Onko jotain, mitä olen ymmärtänyt täysin väärin? Ottakaa mielellään kantaa.

Terv.
https://bolist.se/guide/flaggstang/

Tietysti voi ostaa sementtisäkkejä sekä hiekkaa ja soraa erikseen ja se kannattaa erityisesti, jos aikoo sekoittaa todella paljon betonia.

Sinun tapauksessasi kyseessä on noin 115 litraa betonia, mikä tekee noin 9 säkkiä karkea betonia. Saat huomattavasti paremman sekoituksen, jos ostat valmista karkeabetonia säkissä. Näin minä tekisin, jos olisin sinä. Sekoita pussin reseptin mukaan tai lisää vettä, kunnes saat melko jähmeän puuromaisen koostumuksen. Betoni vahvistuu vähemmällä vedellä (sen täytyy kuitenkin myös täyttää hyvin, joten ei liian paksua myöskään).

V vectrex sanoi:
Toki voi ostaa sementtisäkkejä sekä hiekkaa ja soraa erikseen, ja se kannattaa erityisesti, jos aikoo sekoittaa erittäin paljon betonia.

Tässä tapauksessa on kyse noin 115 litran betonista, mikä tekee noin 9 säkkiä karkeabetonia. Saat huomattavasti paremman seoksen, jos ostat valmista karkeabetonia säkissä. Näin olisin tehnyt, jos olisin sinä. Sekoita säkin ohjeen mukaan tai lisää vettä, kunnes saat oikean jäykän puuromaisen koostumuksen. Betoni on vahvempaa, jos siinä on vähemmän vettä (sen täytyy kuitenkin pystyä täyttämään hyvin, joten ei liian paksua myöskään).
Kiitos selityksistä!
Onko eroa laadussa, kun on kyse betonista? Ovatko kaikki nämä 3 lajia riittäviä?
https://www.jemfix.se/grovbetong-c-3240-20kg/4172/9016315/
https://www.byggmax.se/ekonomibetong-p0106
https://www.byggmax.se/grovbetong-k40-p0103

Vielä yksi kysymys. Kun asetan valumuotin maahan. Pitäisikö minun täyttää täytemateriaaleilla muotin ympäri ensin ennen kuin valan, jotta se pysyy tukevasti paikoillaan?

Nissens Nissens sanoi:
[linkki]
Kiitos linkistä!

• Tykkään
Nissens
  • Laddar…
Kaadoin juuri betonin reikään meidän 12m 13 vuotta sitten ja se on vielä suora. Ei muotteja tai mitään.

• Tykkään
rifa
  • Laddar…
V Ville_Vessla sanoi:
Kaadoin vain betonin 12m kuoppaamme 13 vuotta sitten ja se on edelleen suora. Ei muotteja tai mitään.
Hyvin kivisen tontin vuoksi meidän piti luopua lapiosta ja kutsua kaivuri paikalle. Tämä johti melko suureen kuoppaan, joka vaatisi paljon betonia :-)

• Tykkään
L-EN
  • Laddar…
Ymmärrän, onnistuin kapealla lapiolla, sitten minulla oli kyllä onnea, kun saavutin kallion reilun metrin jälkeen ja porasin vähän raudoitustankoa kemiallisella ankkurilla kallioon. Noin 12 säkkiä luulen meni. Älä unohda tärkeää, että kaiverrat päivämäärän valun ajankohdalle ennen kuin lapioit betonin päälle. Ostin itse asiassa 2-vaihteisen isomman iskuporan tätä projektia varten ja sekoitin sellaisessa astiassa, jossa hevoset yleensä saavat vettä, noin 60 litraa, jaja kutsutaan kai muurausamaljaksi, mutta käytetään enimmäkseen hevosten juottamiseen täälläpäin.

S Sanderson_2 sanoi:
Kiitos selityksistä!
Onko eroa laadussa, kun kyseessä on betoni? Ovatko kaikki nämä 3 lajia riittäviä?
[linkki]
[linkki]
[linkki]

Vielä yksi kysymys. Kun laitan valumuotin maahan. Pitäisikö minun ensin täyttää täyttömateriaaleilla muotin ympärille ennen valua, jotta se pysyy vakaana?
Kyllä, kaikki nämä lajit ovat enemmän kuin riittäviä. Ensimmäisellä (jemofix) ja viimeisellä on hieman korkeampi VCT-luku ja siksi hieman parempi kestävyys kuin rakennusliikkeen ekonomibetonilla. Kaikki kuitenkin soveltuvat täysin siihen, mitä aiot tehdä.

Muista, että betoni on raskasta ja muottiin kohdistuu voimakas paine, kun täytät sen betonilla, joten rakenna muottisi erittäin vakaaksi, jos aiot rakentaa itse. Vaihtoehtoisesti voit täyttää muotin ympärille, mutta silloin sen poistaminen on melko työlästä.

V vectrex sanoi:
Kyllä, kaikki nämä lajit ovat enemmän kuin riittäviä. Ensimmäisellä (jemofix) ja viimeisellä on hieman korkeampi VCT-luku, ja siksi ne ovat hieman vahvempia kuin se, jota byggmax kutsuu ekonomibetongiksi. Kaikki kelpaavat kuitenkin täysimääräisesti siihen mitä aiot tehdä.

Huomaa, että betoni on raskasta ja muottiin tulee huomattava paine, kun täytät sen betonilla, joten rakenna muottisi erittäin vakaaksi, jos aiot rakentaa itse. Vaihtoehtoisesti voit täyttää muotin ympäriltä, mutta silloin sen poistaminen on melko työlästä.
Nja, alempi vct antaa yleensä korkeampaa lujuutta eikä päinvastoin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattencementtalet

Pohjan kuopan, jota vasten valat, on oltava täysin tasainen. Se, mitä voi tapahtua, jos vain kaivat kuopan, on että se muuttuu pyöreäksi pohjasta, jolloin siitä tulee kuin uniball/lonkkapallo, eli erittäin suuri liikkuvuusriski, ja sitä halutaan välttää.

• Tykkään
Bengt65 ja 1 muu
  • Laddar…
S Sanderson_2 sanoi:
Onko parempi käyttää löysää vai kiinteää seosta?
Kiinteämpi seos antaa vahvempaa betonia. Muista, että betonin on oltava kunnolla muotissa, jotta kaikki ilma häviää. Mieluiten betonivibraattorilla, mutta myös noin desimetri kerrallaan täyttäminen ja painaminen luudanvarrella sekä ulkopuolelta koputtaminen vasaralla toimii.

S Sanderson_2 sanoi:
sitten kiinnittää lipputangon kiinnityskohta ylhäälle.
Varmista, että teet kiinnitykselle ripustuksen ennen kuin alat täyttää betonia, jotta et joudu yrittämään tasapainottaa sitä lopussa.

S Sanderson_2 sanoi:
Vielä yksi kysymys. Kun asetan valumuotin maan sisään, pitäisikö minun ensin täyttää täytemateriaaleilla muotin ympärille ennen valamista, jotta se pysyy tukevasti?
Silloin on vaikea poistaa muottia ja koputtaa sitä valun aikana. Muista tehdä muotti vakaaksi, jotta se ei halkea, kun täytät sen useilla sadoilla kiloilla betonia.

useless useless sanoi:
Tiiviimpi sekoitus antaa kestävämpää betonia. Muista, että betonin on työstettävä muottiin niin, että kaikki ilma poistuu. Mieluiten betonivibraattorilla, mutta se toimii myös laittamalla betonia muutaman senttimetrin kerrallaan ja työstämällä sitä harjanvarrella ja napauttamalla vasaralla muotin ulkopuolelta.

Varmista, että teet kiinnitykselle ripustuksen ennen kuin alat täyttää betonia, jotta sinun ei tarvitse yrittää tasapainottaa sitä lopussa.

Silloin on vaikea poistaa muotti ja napauttaa sitä valetessa. Muista tehdä muotti vakaaksi, jotta se ei halkeile, kun täytät sen useilla sadoilla kiloilla betonia.
Kiitos hyvistä vinkeistä!
Toivon, että tuleva valumuottini on riittävän tukeva.

Onko suositeltavaa, että peitän muotin sisäpuolen jollain, ennen kuin kaadan sementin sisään? Jotta muotin irrottaminen olisi helpompaa jälkeenpäin.

S Sanderson_2 sanoi:
Kiitos hyvistä vinkeistä! Toivon, että tuleva muottiteokseni on tarpeeksi vakaa.

Kannattaako minun peittää muotin sisäpuoli jollakin ennen kuin kaadan sementin? Jotta sen voi helpommin irrottaa myöhemmin.
Laita kuva tänne ennen niin saat apua, on melko helppo nähdä, pitääkö se vai ei. (Mikä se melkein aina tekeekin, muotit ylimitoitetaan usein. Mikä on tosin parempi kuin päinvastainen). Jos et ajatellut käyttää puutavaraa uudelleen, voit voidella sen esim. ruokaöljyllä. Muuten ei ole erityisen vaikeaa purkaa, jos sinulla on sorkkarauta.

Workingclasshero Workingclasshero sanoi:
Kuopan pohjan, johon valat vasten, on oltava täysin tasainen.
Jos vain kaivaa kuopan, voi käydä niin, että sen pohjasta tulee pyöreä, jolloin siitä tulee kuin uniball/lonkkanivel, eli todella suuri liikkuvuusriski, ja sitä halutaan välttää.
Hyvä vinkki siellä!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.