Moi, olen ajatellut, että puutarhan rakentamisen yhteydessä tuen maata ja poistan rinteitä käyttämällä L-tukia eri kokoisina!

Mikä on edullisinta? Tehdä tuet itse vai ostaa valmiit? En siis halua tietää mikä on paras ratkaisu, tiedän että ostetun L-tuen laatu on todennäköisesti parempi kuin itsetehdyn!

Olen laskenut yhden suuren tuen: 2m korkea, 2m leveä, 1.2m syvä jalka, 10/15cm paksu materiaali! Tämä antaa tilavuudeksi 740 litraa betonia/soraa! Se tekee noin 57 25 kg säkkiä karkeabetonia hintaan 40 kr = 2280 kr/tuki

Se on karkeasti puolet halvempaa kuin saman kokoinen ostettu! Olenko laskenut väärin? Tietenkin mukana on myös raudoituksen ja valumuottien muita kustannuksia. Mutta välttyy kuljetuksilta ja jos miettii tarkkaan, voi valaa tuet siihen missä ne pitää olla, joten välttää myös siirtotyön!

Minkä tyyppistä betonia pitäisi käyttää tässä projektissa?

S
se helpottaa sinua valmiiden kanssa.
säästät ajan, jonka voit käyttää muuhun.

Muottien rakentaminen tällaisille projekteille on sekä vaikeaa että kallista.....Siinä on valtava paine, jonka muotin pohjan on kestettävä.

SBH sanoi:
se helpottaa sinua valmiilla.
säästät aikaa, jonka voit käyttää muuhun.
Mutta aikaa onhan paljon ;-)

• Tykkään
OskarDavidsson
  • Laddar…
jhenrikj sanoi:
Att bygga gjutformar för sådana projekt är både svårt och dyrt.....Det är ett enormt tryck du skall klara i botten på formen.
Näytät olevan kokenut, entä jos valat osissa sitten? Eli ensin valetaan pohja ja vähennetään paine valulaatalle! Annat raudoituksen nousta ylös ja valat seinän jälkikäteen! Tuleeko siitä huonoa/hyvää? Kestävyysongelmia?

S
näyttää siltä, että haluat mielelläsi valaa.
tarkoitan vain, että jos sinulla on valmiita, voit tasoittaa pinnan nopeasti.

Ei ole ongelmia valaa pohjaosa ensin ja sitten seinälevy. Totta, saat ruman valetun sauman, mutta lujuuden kannalta se ei ole ongelma.

Se ei kuitenkaan ole paikka, jossa kohtaat ongelmia muottirakenteessa. Seinälevy on ongelma, koska siinä on korkea betoni pylväs, jossa alhaalla on valtava paine, joka haluaa painaa muottia sivulle. Sinun täytyy siis rakentaa kunnollinen vastatuki, joka pitää muotin paikallaan... jos se pettää, käytännössä homma on pilalla ja betoni on kaivettava pois ja aloitettava alusta.

Paras vaihtoehto on valaa elementit makaavasti... mutta sitten sinulla on käsittelyongelma, kun ne pitää nostaa pystyyn.

Jos ensin valetaan seinä makaavassa asennossa, jossa ulkoneva raudoitus on kohdassa, jossa laatta pitäisi olla. Sitten nostetaan se oikeaan asentoon ja valetaan laatta. En ole koskaan kokeillut, ajatus vain tuli mieleeni nyt :)
Seinän paino on varmaan tonni, mutta siihen on olemassa ratkaisuja.

Sent from my X10i using Tapatalk

Seinä, rakennettu skalblockista, korkeudella 180 cm, paksuudella 20 cm ja 70 cm "sänkegrund", maksaa noin 1000 kr/m materiaalikustannuksina. Siihen sisältyy molempien puolien saumointi ja betonitiilet yläosassa. Ensin valettiin sänkegrunden, sen jälkeen valu puoleen korkeuteen ja lopuksi valu täyteen korkeuteen.

• Mies työntää lapiota maahan suojamuurin vieressä, joka on rakennettu kuorilohkoista, taustalla näkyy keltainen kaivinkone ja kaksi taloa.
  • Tykkään
tobkate
  • Laddar…
Nyt pidin itseni hillitymmissä mitoissa kuin 1X1 metriä, 60 cm jalka mutta toisaalta valoin 33 kpl.

Ne tehtiin vaakatasossa ja kaadettiin sitten muotista. Laitettiin paikoilleen kaivurin avulla.

Sitten tein noin 35 juoksumetriä T-muuri 60 jalka ja vaihteleva korkeus jopa 1.20. Ne valettiin paikan päällä.

Hmm, ok ehkä olen ylimitoittanut tuet, mutta olen insinööri, niin minä työskentelen ;-)

Minkä tyyppistä betonia pitäisi käyttää? Karkea betoni?

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
Sinun täytyy valita C35/45 vct 0,40. Sellaiseen laatuun et pääse tavallisella karkearakennusbetonilla, se täytyy ostaa betoniasemalta.

Ymmärrätkö, mihin olet ryhtymässä nyt?
2 m korkeus maanpaineella ei ole leikin asia kotona lasketulla raudoituksella ja valuilla kotitekoisessa karkeabetonissa...

Mielestäni sinun pitäisi harkita oikeiden tukien ostamista.

pjfj sanoi:
Ymmärrätkö mihin olet ryhtymässä nyt?
2m korkeus maapaineella ei ole vitsi kotona lasketulla raudoituksella ja valuonsilla kotisekoitettuna karkealla betonilla...

Minusta sinun pitäisi harkita oikeiden tukien ostamista.
Voittajat löytävät ratkaisuja! Näkevät mahdollisuuksia siellä missä toiset näkevät ongelmia!

Mitä maksaa valmis block/tuki?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.