Hei

olen alkanut katsella, mitä maksaisi tehdä muuri aidan sijaan.
Leca-kivet olivat puolet kevytsoraharkkojen hinnasta, mutta mietin valamista ja täyttämistä kivillä, tontilla maassa on paljon kiviä.
mutta mitä minun siinä tapauksessa tulisi käyttää ja valaa?

kiitos etukäteen /Jan
 
Hei Jan

Muurin rakentamisessa kannattaa joka tapauksessa salaojittaa 30-40 cm kerros ja täyttää se sepelillä, jotta vesi ei pääse jäätymään "muurin juurelle".

Leca/kevytsoraharkkojen käyttö on helpompaa, koska ei tarvitse naulata muotteja eikä sekoittaa niin paljon laastia. Lopuksi täytyy ratkaisuun lisätä pelti tai kunnon vedenpoisto.

Betonin kanssahan voit käyttää kiviäsi pesun jälkeen, jos niiden koko on 10-40 mm (riippuen valuleveydestä), itse käytän yleensä 8-16 luonnonsoraa.

Hiekalla, soralla/rouheella ja tavallisella std-sementillä voi vain ryhtyä hommiin. Riippuen altistuksesta, voit valita C-arvon/seossuhteen (lukee yleensä säkin takana).

Sementtiä tarvitaan 300-450 kg/m3, ja on vaikeaa saavuttaa korkeampaa arvoa kuin C30/37, kun sekoittaa itse.

Tärisytä poistaaksesi ilmaa.

Terveisin Jawen
 
Kiitos paljon erittäin hyvästä vastauksesta :)

kivet, joita meillä on maassa, ovat hieman suurempia kuin niin, mutta jos otamme pienemmän lajin, ne ovat noin 1 dm tai hieman suurempia. mutta niiden pitäisi toimia yhtä hyvin sementin kanssa?

terveisin Jan
 
joo, se vaan menoksi :) minä valoin laatan varastoon pari vuotta sitten ja betonimixeri oli tyhjä, mutta puuttui vielä puoli kuutiota betonia... joten käytimme vähän kaikkea "täyttääksemme" sen, laitoin isoja kiviä ja muutamia puutarhalaattoja myös haha
 
Etsi tietoa amerikkalaisesta tekniikasta, jota kutsutaan nimellä "Slip form masonry". Netissä on aika hyvin resursseja siitä. Silloin voit käyttää luonnonkiviä muurien tai seinien tai mihin tahansa rakentamiseen.
 
Valoin tukimuurin kellarikäytävälle viime kesänä ja päätin käyttää betoniharkkoja muotin rakentamisen ja koko muurin valamisen sijaan. Se oli sekä edullista että kätevää, mutta sinulla ei ehkä ole tarvetta kestää maanpainetta muurilla. Joka tapauksessa muotin rakentaminen on sekä kallista että hieman hankalaa saada tiiviiksi ja vakaaksi. Olisin muuraanut lecaharkoilla vaikka joka päivä, koska se on niin kätevää.
 
yksi kysymys on kuinka korkean aiot tehdä muurin ja kuinka paksun?

ja pitääkö sen olla täysin sileä vai pitäisikö sen näyttää siltä, että se on rakennettu kiviblokkeista?

mutta toinen ajatus voi olla tehdä muuri siitä, mitä kivestä on saatavilla, ja kuten jotkut ovat sanoneet, on melko kallista ja aikaa vievää rakentaa muotti, ja erityisesti jos aiot valaa vähän korkeutta niin on tarpeen tehdä siitä kunnollinen
sillä jos aiot sen olevan 1m maanpinnan yläpuolella, tulisi sen mennä 50 cm maan alle, ellei sillä ole leveää jalustaa, jolla se seisoo, voit hieman vähentää sitä mutta kuitenkin

joten mitä voin kuvitella voisi toimia on valaa muotti ensin (eli ottaa muottilasta ja tehdä kehys ja laittaa hieman raudoitusverkkoa ja laittaa hieman raudoitusta, joka työntyy silmukasta esiin sieltä täältä (joka työntyy esiin kun valat sen) ja sitten valat kehykseen (jos käytät kahden tai kolmen tuuman korkeita laitoja) saat osia eikä tarvitse niin monta muottia ja kun olet tehnyt tarpeeksi monta tee muoto niiden kanssa ja tue ylös ja sitten täytät sen tyhjän muodon kivillä siihen korkeuteen, johon aiot tehdä ensimmäisen valun mutta jos sekoitat itse betonia pyörimiskoneessa niin ota pohja vähän ja sitten palaa takaisin, jotta voit v oitella sen edelliseen ja jatkat niin ja kun se vie aikaa, pohja on täysin kuivunut eikä paina muottia vastaan kun alat edetä

mutta se tulee tarvitsemaan useita ihmisiä, jotta homma sujuisi, sillä yksi tarvitaan täyttämään kivillä valamisen aikana ja yksi on havahtunut sekoittamiseen, kun taas vähintään yksi kaataa ja tärisyttää sen

sitten ehkä puolet tilavuudesta on laitettujen kivien ansiota tai ehkä huomattavasti enemmän, joten sekoita sopivan kokoista soraa, jotta se voi tulla joka puolelta helposti

(pitää lisätä, että tämä oli ehdotus, johon toivon saada kommentteja, jos teillä, jotka olette tehneet paljon tällaisia töitä, on mielipiteitä ehdotuksestani):blushing:
 
kiitos vastauksista!

ajattelin noin 1 - 1,2 metrin korkeaa ja ehkä 2,2 dec leveää.

yksi ajatus, jonka olen saanut, on valaa kiinteästi putket, jotka ovat noin 1 dec alemmat kuin muuri samalla kun valan perustuksen, rakentaa muoto, joka muodostaa osion, jokaisen osion väliin muurataan pylväs, osioille tulee rappaus ja valkoinen väri ja pylväille vain valkoinen väri.

putket menevät hieman syvemmälle kuin itse perustus, jotta ne ovat todella vakaita,
putket plus vahvikeverkot riittävätkö stabiloimaan muurin?
ja rakentamalla osiossa voi tehdä vähän kerrallaan.

mitään ajatuksia tästä?
 
keksin nyt =) että jos ensin rakentaa pilarit, voi kiinnittää muotin jotenkin niihin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.