7 984 lukukertaa ·
11 vastausta
8k lukukertaa
11 vastausta
Valaa levy vanhan autotallin levyn päälle?
Minulla on vanha autotalli, jossa on ohut laatta, ja haluaisin rakentaa leveämmän autotallin (toiselle pitkälle sivulle).
Mikä olisi sopivaa/taloudellista tehdä? Onko mahdollista valaa uusi laatta, joka "nielee" vanhan laatan, ja jos on, kuinka paksusti se täytyy valaa vanhan laatan päälle?
Mikä olisi sopivaa/taloudellista tehdä? Onko mahdollista valaa uusi laatta, joka "nielee" vanhan laatan, ja jos on, kuinka paksusti se täytyy valaa vanhan laatan päälle?
Uskoisin, että saat ongelmia, jos valat uuden laatan osittain vanhan päälle. Maa uuden laattaosan alla painuu hieman, mikä johtaa siihen, että laatta halkeaa uuden/vanhan laatan saumakohdassa. Tämän voi ratkaista armeroimalla laatan niin, että se on vapaakantoinen. Tämä armerointi tarkoittaisi sekä ylä- että alakantarmerointia ja suhteellisen paksua noin 200 mm laattaa.
200mm on enemmän kuin haluan nostaa autotallin vanhaa osaa. Minulla on asfaltti ulkopuolella ja jo nyt vaikeuksia ajaa sinne muuta kuin jeepit ilman ramppia.
Pienen halkeaman tuleminen ei ole maailmanloppu.
Tekemään asian hankalammaksi: Vanha laatta on tänään epätasainen ja tarvitsisi tasoittaa samalla kun edellinen omistaja on yrittänyt tasoittaa sen ohuella kerroksella, joka on halkeillut ja nyt makaa vapaana päällä.
Onko olemassa tapa, jolla voin yhdistää uuden/laajentamalla levyä ja korjata niin, että vanha lattia tulee tasaiseksi? Sen ei tarvitse olla täysin täydellinen, koska kyseessä on vain harrasteautotalli, mutta haluaisi yrittää saada sen niin hyväksi kuin voi, kun kumminkin on käynnissä.
Pienen halkeaman tuleminen ei ole maailmanloppu.
Tekemään asian hankalammaksi: Vanha laatta on tänään epätasainen ja tarvitsisi tasoittaa samalla kun edellinen omistaja on yrittänyt tasoittaa sen ohuella kerroksella, joka on halkeillut ja nyt makaa vapaana päällä.
Onko olemassa tapa, jolla voin yhdistää uuden/laajentamalla levyä ja korjata niin, että vanha lattia tulee tasaiseksi? Sen ei tarvitse olla täysin täydellinen, koska kyseessä on vain harrasteautotalli, mutta haluaisi yrittää saada sen niin hyväksi kuin voi, kun kumminkin on käynnissä.
Olen alkanut ymmärtää, että autotallin täytyy olla aika korkea, jotta siitä tulisi hyvä.
Nykyinen laatta on 10 cm paksu ja eristämätön. Olen lukenut, että minun pitäisi olla 200 mm eristys laatassa, koskeeko tämä myös platta päällä platta vai voinko pihistää siinä osassa, joka ei ole "uusi" laatta? Jos haluan 200 mm eristyksen, kuinka paksu täytyy valaa?
Miten tehdään vaihe vaiheelta, kun valetaan platta päällä platta? Täytyykö minun käsitellä vanha laatta? Poraa sisään raudoitus?
edit: Voiko moderaattori siirtää keskustelun omakotitaloihin, autotalliin, piharakennuksiin?
Nykyinen laatta on 10 cm paksu ja eristämätön. Olen lukenut, että minun pitäisi olla 200 mm eristys laatassa, koskeeko tämä myös platta päällä platta vai voinko pihistää siinä osassa, joka ei ole "uusi" laatta? Jos haluan 200 mm eristyksen, kuinka paksu täytyy valaa?
Miten tehdään vaihe vaiheelta, kun valetaan platta päällä platta? Täytyykö minun käsitellä vanha laatta? Poraa sisään raudoitus?
edit: Voiko moderaattori siirtää keskustelun omakotitaloihin, autotalliin, piharakennuksiin?
Jäsen
· västerbotten
· 273 viestiä
Olen valanut autotallin kahteen laattaan. Ne ovat reunakkain 10mm solumuovin kanssa välissä. Sitten täytin viimeiset 20mm saumassa itsestään tasoittuvalla lattiatasoitteella. Ensimmäisen talven jälkeen syntyi hiuksenhieno halkeama niiden välille, jota tuskin edes näen.
Voisit myös tasoittaa vanhan karkeapintaisen laatan itsestään tasoittuvalla lattiatasoitteella, mutta yksi haitta on, että se on kallista. Ehkä voi löytää jonkun halvan merkin alennuksesta, joskus K-Rauta tarjoaa halpoja merkkejä. Lattiatasoite vaatii 10-20mm min.
Tarttuvuudesta (betonia pohjustetaan ennen) ei tarvitse olla huolissaan, tarttuu kuin vuoreen.
Voisit myös tasoittaa vanhan karkeapintaisen laatan itsestään tasoittuvalla lattiatasoitteella, mutta yksi haitta on, että se on kallista. Ehkä voi löytää jonkun halvan merkin alennuksesta, joskus K-Rauta tarjoaa halpoja merkkejä. Lattiatasoite vaatii 10-20mm min.
Tarttuvuudesta (betonia pohjustetaan ennen) ei tarvitse olla huolissaan, tarttuu kuin vuoreen.
Tuhannet kiitokset vastauksesta. Cellplastin lisääminen kuulostaa todella hyvältä vinkiltä. Olen nyt suunnittelemassa valaa 200mm eristettä + 100mm betonia vanhan laatan päälle ja nostaa uusi osa samalle tasolle.
Jos aiot laittaa lattialämmityksen, niin "täytyy" olla eristystä alla. Tietysti sinun ei ole pakko, mutta muuten köyhdyt.fulingbusen sanoi:
Jos eristät laattojen väliin hieman (kenties ne 10mm, joista Benny kirjoitti voisi riittää), voisit todennäköisesti käyttää lattialämmitystä, ainakin jos et lämmitä liian paljon, vaan tyydyt ehkä 18 asteen lämpimään lattiaan.
Eristämätön laatta on tietenkin kylmempi, mutta myös kosteampi. Tiettyä sellaista kylmän kosteaa betonin hajua syntyy yleensä kylmällä eristämättömällä laatalla.
Okei, sitten valetaan 200mm eristettä + 100mm betonia (vedessä kiertävällä lämmitysputkella) sekä uuteen osaan että vanhan päälle.
Onko olemassa riskiä, että vanha laatta ei siedä "sisään valamista"?
Onko olemassa riskiä, että vanha laatta ei siedä "sisään valamista"?
Kiitos palautteesta, oliko vanha levy aiemmin eristetty vai katsotteko, että 100 mm eristys/solumuovi riittää siellä?
Ei se ollut aiemmin eristetty. Muistaakseni se oli kattokorkeus, joka määräsi eristysmäärän. Nostimme taloa kolmella kerroksella leka, mutta emme voineet nostaa enempää ilman, että se näyttäisi oudolta.
Kaikki on kuitenkin toiminut hyvin tähän asti. Meillä on klinkkerilattia koko kellarissa, joten mahdollinen kosteus voi haihtua.
Kaikki on kuitenkin toiminut hyvin tähän asti. Meillä on klinkkerilattia koko kellarissa, joten mahdollinen kosteus voi haihtua.
Ok, kiitos. Sitten ehkä tyydyn myös 100mm cellplast.
Klikkaa tästä vastataksesi