3 023 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Valaa lattialämmitys betonilaattaan APUA!!!!!
Aion muuntaa sähkölämmityksen vesikiertoiseen lattialämmitykseen huoneistossa (95 m²) ullakkokerroksessa. Haluaisin valaa putken betoniin noin 70 mm syvyyteen. Kysymys kuuluu, vuotaako lämpö ulkoseinän läpi, koska koko laatta lämpenee ja oletan, ettei mikään pysäytä lämpöä ulkoseinässä (tiilirakennus, joka on eristetty ja jossa on nykyisin peltiulkoverhous). Nykyään uudisrakennuksissa käytetään solumuovia seinän reunassa. Riittääkö 70 mm? Minulla on haaveena kiillotettu betonilattia asunnossa. Jos tämä ei toimi lämpöhäviön kannalta, käytän uritettua solumuovia ja putkea ja sitten parkettia. Voiko sisätiloissa valaa huomioiden kuivumis-/kovettumisaika? Kysymyksiä tuli paljon, mutta olisin kiitollinen, jos jollakulla on mielipiteitä tai faktoja tästä. /Jonas
Jäsen
· Stockholm
· 4 650 viestiä
Spontaanisti se kuulostaa raskaalta 70mm.
Eikö lattiatason nosto olekin liian suuri?
Eikö olemassa olevan lattian letkujen kiinnittäminen ja tasoitemassa ole oikea menetelmä tähän?
Haluaisin itse tietää enemmän paras menetelmä tästä?
Eikö lattiatason nosto olekin liian suuri?
Eikö olemassa olevan lattian letkujen kiinnittäminen ja tasoitemassa ole oikea menetelmä tähän?
Haluaisin itse tietää enemmän paras menetelmä tästä?
Hei taas. Sain neuvoja LVI-ammattilaiselta tasoitevalusta, mutta silloin en voi käyttää betonia "siinä pinnassa". Muuten laitoin 70 mm, koska letkua ei pitäisi olla liian lähellä pintaa, vai kuinka? Ja joka tapauksessa haluaisin tasoittaa tai valaa, mutta mietin, häviääkö paljon lämpöä seinää kohti, kun koko laatta lämpenee. /Jonas
Jäsen
· Stockholm
· 4 650 viestiä
Älä valaa seinää vasten, vaan laita pala styroxia seinää vasten. Jos voit valaa 70 mm, sinun pitäisi tietenkin tehdä niin, mutta kestääkö nykyinen lattia sen painon?
Hei, ja kiitos vastauksesta. Riittääkö, jos laitan styroksia seinää vasten?, kun otetaan huomioon, että nykyinen laatta myös lämpenee ja menee seinään, joten en voi tehdä mitään sille. Muuten haluaisin valaa niin ohueksi kuin mahdollista, mutta kuten sanottu aiemmin, haluaisin betonin hiotun pintaan. Muuten käytän tasoitusmassaa, mutta se tulee kalliimmaksi ja sitten minun täytyy laittaa parketti. Kuinka ohueksi voi valaa, jos käytän 15 tai 16 mm putkea ottaen huomioon painon? Ehkä aikaisemmin ei ole käynyt ilmi, että tänään on betonilattia. Kiitollinen lisäpalautteesta kysymykseen/ Jonas
Se pitääkö se paikkansa vai ei, en voi vastata siihen. Mutta koska kyseessä ei ole mikään vähäpätöinen paino (kyseessä on noin 16 tonnia ylimääräistä betonia), ottaisin mukaan rakennesuunnittelijan laskemaan sen. Uskon muuten, että 50 mm betonia riittää lämmönjakautumisen kannalta.
Klikkaa tästä vastataksesi