U Utsliten och utdömd sanoi:
singel - ”koll.: pyöristyneet pikkukivet (piikivet tai pienet pyöristymättömät kivet tai sora)”

makadam - ”koll.: murskattu kivi, jonka läpimitta on 2—5 cm, joka käytetään erityisesti tienpinnan kovettamiseen; myös tienpinta, joka on päällystetty tällaisella kivellä.”

Missä kohtaa he eivät ole samaa mieltä?
Et pysty lukemaan kokonaista lausetta, joka on lisäksi ensimmäinen?
Vai onko ongelmasi pahempi kuin niin?
Onko kyseessä lyhenne erityisesti, jota et ymmärrä SAOB:ssa?

myös (ja nykyään erityisesti) osittain pikkukivistä tai karkeasta sorasta (tai näiden molempien koostumuksesta) tietyn kokoisista (nykyään yleensä läpimitaltaan 100—7 mm) ja teknisessä käytössä (erityisesti täytemateriaalina betonissa), osittain (mm. päällysteenä poluilla tai pihoilla käytetystä) karkeasta murskesorasta.

U
lunnabo lunnabo sanoi:
Etkö pysty lukemaan kokonaista virkettä, etenkin kun se on ensimmäinen?
Vai onko ongelmasi pahempi kuin niin?
Onko se lyhennys erityisesti, jota et ymmärrä SAOB:ssa?

äv. (ja nykyään erityisesti) tarkoittaa sekä pikkukiviä tai karkeaa soraa (tai näistä koostuvaa materiaalia), jolla on määrätty mitoitus (nykyään yleensä kooltaan 100—7 mm poikkileikkaukseltaan) ja jolla on teknisiä käyttötarkoituksia (erityisesti täytemateriaalina betonissa), että (m.m. kävelyteiden tai pihojen pinnoituksena käytettynä) karkeaa mursketta
SAOL ei näköjään tee eroa singelkrossin ja singelin välillä kuten tehdään rakennusteollisuudessa
Nopea googlaus voi osoittaa jälleenmyyjien hinta/tuoteluetteloista, että he erottavat makadamin, singelkrossin ja singelin.
Kysyit mikä ero oli, mutta et voi sietää vastausta, koska akateeminen teksti ei sano täsmälleen samaa kuin ala, joka hyödyntää raaka-ainetta.
Jos tilaat singeliä mutta haluat jotain, mikä voidaan jyrätä/tiivistää, sinulla tulee olemaan helvetti.

• Tykkään
NSS ja 3 muuta
  • Laddar…
SAOL ei näytä tekevän eroa singelkrossin ja singelin välillä kuten rakennusalalla
Vain nopealla googlauksella voit nähdä jälleenmyyjien hinta/tuotelistoissa, että ne erottavat makadamin, singelkrossin ja singelin.
Kysyit mikä ero oli, mutta et kestä vastausta, koska akateeminen teksti ei sano täsmälleen samaa kuin ala, joka käyttää raaka-ainetta.
Jos tilaat singelin mutta haluat jotain, jota voi jyrätä/tiivistää, joudut helvettiin.
Jos yrittäisit lukea todella hitaasti SAOB:sta.
Ehkä mutta vain ehkä voisit ymmärtää vähän enemmän.

Kokeile mielellään lukea viestini uudelleen.
Mielellään useita kertoja.
Saattaa olla, että ymmärrät mitä "en ole aivan samaa mieltä" tarkoittaa?

lunnabo lunnabo sanoi:
Jos yrittäisit lukea todella hitaasti SAOB:stä.
Ehkä, mutta vain ehkä voisit ymmärtää hieman enemmän.

Kokeile mielellään lukea viestini uudelleen.
Mieluiten useita kertoja.
Ehkä ymmärrät mitä "ei ole täysin samaa mieltä" tarkoittaa?

En ole lukenut hitaasti SAOL:sta, mutta ehkä voisit ystävällisesti tiivistää mitä akatemia ajattelee arkifinskillä ja järjestää äänestyksen täällä Byggahus:ssa, jotta näemme onko se yhtenevä yleisen käsityksen kanssa, jonka mukaan makadam on murskattua materiaalia ilman 0-fraktiota ja singel on luonnonsora ilman 0-fraktiota.

• Tykkään
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Ellei muuta, on aika suuri hintaero makadamilla ja singelillä.
Hintaluettelo, joka sisältää eri rakennusmateriaalien hinnat, kuten makadam ja singel, sekä verottomat ja verolliset hinnat.

U
lunnabo lunnabo sanoi:
Jos yrittäisit lukea todella hitaasti SAOB:ia.
Ehkä, vain ehkä, voisit ymmärtää hieman enemmän.

Yritä mielellään lukea viestini uudelleen.
Mieluiten useita kertoja.
Voisit ymmärtää, mitä "en ole aivan samaa mieltä" tarkoittaa?
En ymmärrä, miksi ansaitsen niin huonon sävyn puoleltasi. Kysymyksen, jonka esitin, vastasin ystävällisesti.

Mutta vastauksistasi oli hyvin selvää, että se oli johdatteleva kysymys. Olet löytänyt tekstin luotettavasta lähteestä ja esitit aivan selvästi kysymyksen voidaksesi tulla SAOB:n kanssa ja leikkiä fiksua, koska lähteesi osoittaa päinvastaista kuin kaikki muut viittaavat näiden kahden termin välillä. En usko, että olet narsisti, mutta koska sinulla oli ajatus kysymyksen alusta alkaen, mitä haluat saavuttaa?

En jaksa tätä keskustelua enää, koska se ei johda mihinkään, jos tukeudut täysin SAOB:iin ja minä muuhun kokemukseen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Bowser ja 3 muuta
  • Laddar…
En ymmärrä, miksi ansaitsen sinulta näin huonon sävyn. Sinä esitin kysymyksen, johon ystävällisesti vastasin.

Mutta seuraavien vastaustesi perusteella se oli selvästi johdatteleva kysymys. Olet löytänyt tekstin luotettavasta lähteestä ja esittänyt kysymyksen selvästi tarkoituksenasi hypätä SAOL:in kanssa ja leikkiä fiksua, koska lähteesi osoittaa päinvastaista kuin mihin kaikki muut viittaavat kahden termin välillä. En usko, että olet narsisti, mutta koska sinulla oli ajatus kysymyksestä alusta asti, mihin haluat päästä?

En jaksa enää keskustelua, sillä se ei johda mihinkään, kun sinä luotat täysin SAOL:iin ja minä muuhun kokemukseen.
Olen ollut johdonmukainen viitatessani SAOB:hen. En mihinkään muuhun. Miksi väität minun viittaavan "SAOL:iin" on minulle käsittämätöntä.

U
lunnabo lunnabo sanoi:
Olen ollut johdonmukainen viitatessani SAOB:hen.
En mihinkään muuhun.
Miksi väität minun viitanneen "SAOL:iin" on minulle käsittämätöntä.
Kirjoitusvirhe, se on korjattu nyt. Haluatko vielä jotain muuta?

F
Takaisin aiheeseen. Tein vähän hahmotelmaa. Laatat ovat 400x400. Ulkoyksikkö, joka on 1050 leveä, mahtuu juuri. Joten ajattelin, että lisään 3 saraketta 50mm palasilla, jotta se olisi hieman keskitetympi. Haluan myös hieman varaa, jos ulkoyksikkö vaihdetaan tulevaisuudessa. Esimerkiksi Nibe S2125-8 on 1130mm ja ei mahtuisi 1200mm.
Punainen talon seinä, vieviä askelmia ja sora-alue, jossa on punainen viiva, joka merkitsee mittauksia projektille.
Luonnos kuvistelee laattojen sijoittelua, mitat näkyvissä. Keskellä korostettu alue 1050 mm leveä, ympäröity 50 mm paloilla tasapainon optimoimiseksi.

Tulee varmasti hyvä, itse olisin tyytynyt pariin levyyn, ehkä sankollinen soraa jos alusta on epätasainen.

• Tykkään
Fideliox
  • Laddar…
Näyttää todella hyvältä.
Olisin ehdottomasti valinnut sen.

• Tykkään
Fideliox
  • Laddar…
F
F fribygg sanoi:
Tulee varmasti hyvä, itse olisin tyydyttänyt pari laattaa, ehkä ämpäri soraa jos alusta on epätasainen.
Mietin myös vain kaivaa esiin ja laittaa 4 laattaa, yksi per jalka, ja sitten vain laittaa 1-2 cm singel jotta laatat peittyvät. Tulee vähän helpompi tehdä ja jos tarvitsee myöhemmin nostaa laatan, se on helpompaa.

F Fideliox sanoi:
Mietin myös hieman vain kaivuuta ja neljän laatan asettamista, yksi per jalka, ja sitten vain laittaa 1-2 cm sepeliä niin, että laatat peittyvät. On hieman helpompaa tehdä ja jos tarvitaan nostaa laatta tulevaisuudessa se on helpompaa.
Miksi niin monta laattaa?

F
F fribygg sanoi:
Miksi niin monta laattaa?

4 jalkaa.

F Fideliox sanoi:
4 jalkaa.
Yli 100 kg ulkoyksikkö mahtuu ja kantautuu helposti pari lecatiiltä/puutarhalaattaa, sitä ei tarvitse liioitella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.