Aion asentaa Mitsubishi Ecodan -ulkoyksikön (paino noin 111 kg). Koska minulla on ylimääräisiä vanhoja puutarhalaattoja, ajattelin käyttää niitä. Pitäisi riittää kaivaa 40-50 cm, laittaa soraa, jonkinlainen matto rikkaruohoja vastaan, hiekkaa ja lopuksi laatat. Vieressä on ränni, johon kondenssivesi menee.
Olen nähnyt, että jotkut tekevät laatan valamalla, mutta en ole kovin kokenut siinä. Onko haittoja käyttää laattoja sen sijaan? Painuvatko helpommin? Lisääntyykö rikkaruohojen kasvu?
Se, mitä voin kuvitella tapahtuvan, on mahdollisesti se, että jos kondenssiveden poisto estyy, jää voi siirtää laattoja niin, että ulkoyksikkö ei enää ole tasainen tai että paino jakautuu epätasaisesti ja alkaa kolista, mutta jos voit estää jäätymisen koko matkan lämmityskaapelin avulla, se pitäisi pystyä välttämään, luulen.
Juuri kesällä uuteen LVVP:hen tein yhdistelmän.
Kaivoin noin 10 cm, laitoin sepelin päälle, sitten 30x30 puutarhalaattoja betonista, rakensin kehyksen näiden ympärille ja laitoin ohut raudoitusverkko, sitten kevytbetoni.
Sitten LVVP:n jälkeen plastiksen päälle tehty kaato pois talosta ja asennettu lämmitettävä kaapeli alle estämään jääknölin kasvua alhaalta.
Toimii loistavasti.
Kiitos, eipä siinä sitten ole mitään suurempia ongelmia. Tarkkailin vähän ekstraa korttelissa aamukävelyn aikana tänään. Useimmat näyttävät asettaneen omat suoraan maassa oleville kivetyksille.
Minkälainen maa sulla on? Kuinka kauan se on ollut siellä ilman, että kukaan on kaivanut?
Sitten sun ei ehkä kannata laittaa singeliä vaan sepeliä, joka pysyy paikallaan.
Aha okei. Aivan talon viereen on jo laitettu singeliä ja hiekkaa, en ole kaivanut, joten en tiedä kuinka syvällä. Tarvitsen vain kaivaa hieman nurmikolla. Luulen, ettei kukaan ole koskenut siihen ainakaan 20 vuoteen.
Olin tänään ulkona ja mittasin vähän lisää sekä testasin laattoja.
Ulkoyksikön mitat ovat:
L: 1050mm
K: 1020mm
S: 480mm
Laatat ovat standardi 400x400mm. 3 kpl ovat siis 1200mm leveä, joten kolme mahtuu sinne juuri ja juuri. Voihan niitä jatkaa, mutta tylsää. Korkeudessa minulla on 960mm, joten laatoista saa jakaa. Mutta jaetut palat voivat olla sisimmässä, pitäisi olla 400mm seinästä ulkoyksikön ilmanottoon, mitä olen ymmärtänyt.
Älä monimutkaista, aseta ulkoyksikkö parin puutarhakiven tai lecastenin päälle. Jos valat, se vaikeuttaa sinä päivänä, kun sinun pitää salaojittaa, vaihtaa VP tai vain päästä eroon pumpun jätevedestä.
Jonkin vuoden kuluttua saatat joutua säätämään, silloin riittää vain laittaa alle korotuslevyjä, jos lämpöpumpun jalustajalakia ei voi säätää tarpeeksi.
Sen ska du nog inte lägga singel utan makadam som ligger stilla.
Se toimii kyllä minkälaisella soralla tahansa ulkoyksikön alla. Jos haluaa sen olevan todella "paikallaan", ei valita singeliä tai makadamia, vaan soraa 0-fraktiolla, jotta se on mahdollista tamppia tiiviiksi.
Älä monimutkaista asioita, aseta ulkoyksikkö parille puutarhalaatalle tai lecastenille. Jos valat, siitä tulee vaikeampaa silloin kun sinun pitää tehdä salaojitus, vaihtaa VP tai vain päästä eroon pumpun jätevedestä. Jonkin vuoden kuluttua ehkä sinun pitää säätää, silloinhan ei ole muuta kuin laittaa alle säädettävät tukilevyt jos lämpöpumpun jalusta ei riitä säädettäväksi.
Totta, sillä tavalla se on ehdottomasti etu laattojen kanssa. Mutta teen kyllä kuten yllä olevassa kuvassa, mutta lisään puolikkaan laatan leveyteen (yhteensä 1400mm) niin on marginaalia. Haluaisin ehdottomasti sijoittaa laatat kaadolla kohti nurmikkoa, jotta sadevesi valuu pois.
Millainen maaperä sinulla on? Kuinka kauan se on ollut paikoillaan ilman että kukaan on kaivanut?
Sitten sinun ei pitäisi laittaa singeliä vaan makadamia, joka pysyy paikoillaan.
Mikä on sinun mielestäsi ero singelin ja makadamin välillä?
Pieni leikata ja liittää makadamin myyjältä.
"OM MAKADAM 4-8 MM
Se on kalliomateriaali, jota käytetään viemärimateriaalina sekä ajoteille ja sorateille. Tarjoamme makadamia monissa eri kokoissa/fraktioissa.
Makadam 4-8 käytetään esimerkiksi pintamateriaalina puutarhakäytäville, pihatiloille, puutarhakäytäville, liukkaudentorjuntaan ja koristekasveihin, mutta myös viemärimateriaalina talon perustusten ympärillä."
Singel on luontainen sora, eli usein pyöristettyjä pehmeitä sorarakeita. Mackadam on murskattua ja on kulmikkaita, sillä on vähemmän taipumusta liikkua ja pyöriä.
Singel on varmaankin luontainen sora, eli usein pyöristetyt pehmeät kivensirut. Mackadam on murskattu ja kulmikas, sillä on pienempi taipumus liikkua ja vieriä.
Ruotsin akatemia ei ole aivan samaa mieltä kanssasi.
Kielisanakirjassaan, SAOB:ssa, voi lukea lisää.
Ruotsin akatemia ei ole täysin samaa mieltä kanssasi.
Sen sanakirjassa, SAOB:ssa, voi lukea lisää.
[linkki]
singel - ”koll.: pyöristyneet pikkukivet (piikivet l. pienet pyöristyneet kivet l. särmikivet)”
makadam - ”koll.: murskattu kivi, jonka halkaisija on 2 à 5 cm ja jota käytetään erityisesti tienpinnan kovettamiseen; myös päällystetty tienpinta, joka on tehty tällaisesta kivestä.”
Missä kohdin he eivät ole samaa mieltä?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.