Vielä yksi kysymys... :)

Koska aion myös täyttää yllä olevan oikeanpuoleisen kuvan etummaisen puolen, harkitsen nyt täyttämistä solumuovilla ja betonin ostamista autolla. Se on halvempaa ja helpompaa kuin lecamurskeen kanssa puuhastelu, ja minulla ei ole kiire tämän osan kanssa, joten ei haittaa, että sen täytyy kuivua kuukauden verran.

Nyt kysymykseen; tarvitseeko minun raudoittaa, kun valan 30 mm solumuovin päälle, joka on suoraan vanhan laatan päällä? Laatan paksuus on varmaankin noin 3-4 cm paksuimmassa kohdassa. Sen päälle tulee 50 mm uritettu solumuovi + lattialämmitys + parketti.

Paljon kysymyksiä siitä tulee... :)

Hei,

Minulla on säädetty makuuhuone ja eteinen maanpäällisessä kerroksessa, jossa ajattelin jotain vastaavaa, mutta jostain syystä olen huolissani solumuovin valamisesta. Ajattelen, että kosteus pysähtyy siihen ja pakotetaan sitten seinille tai jää "homeiseksi". Jos joku, joka on asiantuntija tässä, voisi kertoa, mikä toimii ja mikä ei, olisi hienoa!

Siksi harkitsen käyttäväni lekaa ja sitten valaa karkea betoni tälle, vaihtoehtoisesti valaa kaiken EPS-betonilla.

Laatan paksuus sen päällä tulee olemaan 10 cm.

Kuinka paksusti valat yhteensä?

Mikä on kustannus per m2?

Miksi et valinnut tasolattiaa tai vastaavaa?

Hei Joel.
Anteeksi, että unohdin vastata viestiisi. Minusta ei ole ongelma valaa sisään solumuovia, kosteutta voi toki nousta seiniin, mutta toisaalta minulla ei ole siellä orgaanista materiaalia, joten ei ole vaaraa. Leca varmasti toimii myös, mutta sen eristysarvo on huomattavasti huonompi kuin solumuovilla.

Laatasta, jonka aion valaa, tulee noin 10-11 cm paksu 2x10cm solumuovin päällä. Kustannuksista minulla ei ole aavistustakaan, siitä tulee mukava yllätys sinä päivänä, kun jaksan katsoa kuitit :)

En pidä tasolattiasta, se vaikuttaa hankalalta ja lisäksi tulen laittamaan sinne kylpyhuoneen ja pyykkituvan, joten minulla ei ole muuta vaihtoehtoa nähdäkseni.

Nyt kysymykseeni.
Nyt kun vihdoin sain aikaiseksi hajoittaa urat viemärille ja täytin ne soralla. Tasoitin lattian kaltevuuden hiekalla. Kuinka tärkeää on, että alusta on täysin tasainen? Onko sillä väliä, jos se vaihtelee +/- 1-2 cm? Betonin paino tasoittanee suurimman osan.

Haluaisin sen hieman sileämmäksi. On vähän riski, että styroksi vahingoittuu muuten raudoituksen ja lattialämmitysvaiheiden aikana. Lisäksi mielestäni on vaikea asentaa lattialämmitys tasaiselle syvyydelle, jos styroksi ei ole tasainen ja pysy paikallaan.

Se, mitä pelkään, on, että jossain on "bom", mutta koska ero ei ole kovin suuri, oletan, että laatan paino pitää solumuovin tiiviisti maata vasten.

Hitto, miten hermostunut sitä tuleekaan:)

Viimeksi muokattu:
Työ jatkuu ja tässä on muutamia kuvia projektista. Tästä tulee siis pesutupa ja suuri kylpyhuone saunalla tulevaisuudessa. Lähinnä kyse on siitä, että saamme lattialaatan valettua, jotta voimme käyttää tilaa väliaikaisena asuntona seuraavan vuoden/vuosien ajan, kun puretaan yläkerta... Huomenna on vuorossa lattialämmitysputken asennus.

On tärkeää, ettette huomauta mahdollisista kuvissa näkyvistä virheistä, en jaksa alkaa purkamaan ja aloittaa alusta :D

• Keskeneräinen rakennusprojekti, jossa viemäriputket ja vesijohtoputket asennettu betonille, valmistautuen lattialämmitykseen ja väliaikaiseen asumiseen remontoidessa.
  • Kellarin lattia, joka on eristetty vaahtolevyillä, johdot ja putket näkyvät levyn alla.
  • Viemäriputki valmiilla betonialustalla keskeneräisessä rakennusprojektissa, jossa rakennetaan tulevaa kylpyhuonetta ja saunaa.
  • Betoniraudoitus verkolla ja korkeussäätimillä lattiavalua varten, osa kylpyhuone- ja saunaprojektin rakentamista.
  • Rakennusprojekti: Lattialevyyn asetetut metalliverkot ja kiinnikkeet valua varten, taustalla putkisto ja seinä.
Kiva nähdä kuvia. Näyttää hyvin tehdyltä, sinulla on jopa symmetrisesti sijoitetut etäisyyspalat ;)
Aiotko kiinnittää lattialämmitysputken raudoitukseen yläpuolella? Lämmön kannalta se on järkevää, mutta vaatii paljon työtä ja kiinnittämistä, jotta se ei nouse ylös mistään. Monet järjestelmät perustuvat klipseihin tai hakasiin, jotka kiinnitetään suoraan solumuoviin.

Viisas idea, johon näytät jo tarttuneen, on vaahtotiivistää tai valaa lattiakaivot kiinni paikalleen ja vaateriin jo ennen betonikuorma-auton saapumista.

Miten aiot muotoilla kaatoja kaivolle? Käsin vai vetoputkien avulla?

Mukava kuulla, että se näyttää hyvin tehdyltä, kun ei ole aiemmin tehnyt tällaista :)
Lattialämmitysputki kiinnitetään raudoituksen päälle, koska haluan putken olevan melko lähellä pintaa eikä pohjalla. Se on varmasti paljon mukavampaa tehdä näin. Aion kamppailla putken kanssa päivän aikana, joten on mielenkiintoista nähdä, miten se sujuu. Muuten, ostin putken (2x200m) lähes puoleen hintaan verrattuna rinkaby:iin kaverilta Avanista. Hän myi myös muita lattialämmitysjärjestelmän tarvikkeita. Aion soittaa ja kysyä jakajasta.

Kyllä, se on vaahdotettu aina. Voisin sanoa, että se on ilmatiiviisti suljettu :) Itse valuamisen ajattelin ulkoistaa niille, jotka osaavat. Tunnen, että se on vähän liian suuri työ minulle ja sekoittimelleni (24m2), varsinkin kun pitäisi tehdä kaadot ym. Jos olisin itse valanut, olisin laittanut vedonraitoja/rautoja.

Miten sujuu Unbynissä?

No niin, nyt on lattialämmitysletku murrettu ja voitettu. Oli helpompi käsitellä letkua kuin luulin. Ainakin kun onnistuin tekemään kaapelikela vanhasta kirjoituspöydästä ja sähkökaapelikiekosta:)

• Kuva autotallista, jossa näkyy betonimylly, kottikärryt ja rullattu golvlämmitysslange keskellä lattiaa, hansikat ja työkaluja ympärillä.
  • Lattialämmitysputket asennettuna metalliverkkoon lattian valua varten rakennustyömaalla.
  • Lattia valmiina lattialämmitysputkien asentamiseen rakennustyömaalla, ympärillä verkko ja putkia.
jeppeknaster sanoi:
Muuten, letkun (2x200m) ostin yhdeltä kaverilta Avanissa melkein puoleen hintaan verrattuna rinkabyyn. Hän myi myös muita asioita lattialämmitysjärjestelmiin. Meinaan soittaa ja kuulla jakajasta.
Mielenkiintoista kuka hän oli, oliko hänen nimensä Landfors? Asunhan niin lähellä, mutta olen silti tilannut tavarat Rinkabyn kautta.q(;^;)p Mutta lisätäydennyksiä tarvittaneen luultavasti, ehkä sitten suoraan Avanista?

Miten menee Unbynissa?
Kyllä vain, valuimme laatta kahden viikon takaperin. Teimme kaiken käsin, kaltevuus putkien mukaan, hiertaminen/siloittaminen sekä kaato viemäreihin. Tulos ei ole täydellinen, mutta täysin amatöörille ihan ok. Kastelu on suoritettu ja runko pystytetty. Kattotuolit saapuivat paikalle eilen illalla.

Soitin hänelle toissapäivänä ja hän on ilmeisesti lopettanut krääsän myynnin, koska hänen "kontakti" on muuttanut etelään... Tyypillistä kun tarvitsee paljon krääsää. Joten täytyy mennä rinkabyyn

Kuinka iso on sinun platta?

Kuinka paljon rakensit kaiken kaikkiaan?

Tarkoitatko korkeudelta? 2x10 cm solumuovi ja sitten 10-12 cm betoni

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.