10 001 lukukertaa ·
27 vastausta
10k lukukertaa
27 vastausta
Valaa laatta laatan päälle?
Hei
Minulla on iso autotalli (70 m2) alakerrassa, jonka ajattelin muuttaa pesutupaksi/kylppäriksi/saunaksi/käymäläksi ja isoksi oleskeluhuoneeksi. Alueella, jossa kylpyhuone/pesutupa on (n. 25 m2), haluan lattialämmityksen.
Korkeutta on 3,10 m, joten ajattelin yksinkertaisesti valaa 30 cm lecaharkkoseinän olemassa olevan lattian päälle (maalattu) ja sitten laittaa 20-30 cm solumuovia, raudoittaa, asentaa lattialämmitysputket ja valaa. Mahdollisesti valan epsbetonilla tai vastaavalla, jolloin laitan putket päälle ja tasoitan ne itsetasoittuvalla. Mitä mieltä olette, toimiiko se?
Mainittakoon, että aion purkaa vanhat viemärit ja vetää uudet solumuovin kautta.
Pitäisikö levyt liimata lattiaan/toisiinsa, jos käytetään kevyempää epsbetonia?
Kiitos vastauksesta
Minulla on iso autotalli (70 m2) alakerrassa, jonka ajattelin muuttaa pesutupaksi/kylppäriksi/saunaksi/käymäläksi ja isoksi oleskeluhuoneeksi. Alueella, jossa kylpyhuone/pesutupa on (n. 25 m2), haluan lattialämmityksen.
Korkeutta on 3,10 m, joten ajattelin yksinkertaisesti valaa 30 cm lecaharkkoseinän olemassa olevan lattian päälle (maalattu) ja sitten laittaa 20-30 cm solumuovia, raudoittaa, asentaa lattialämmitysputket ja valaa. Mahdollisesti valan epsbetonilla tai vastaavalla, jolloin laitan putket päälle ja tasoitan ne itsetasoittuvalla. Mitä mieltä olette, toimiiko se?
Mainittakoon, että aion purkaa vanhat viemärit ja vetää uudet solumuovin kautta.
Pitäisikö levyt liimata lattiaan/toisiinsa, jos käytetään kevyempää epsbetonia?
Kiitos vastauksesta
Ei kukaan?
Olen katsonut kellarisäikeitä, mutta en ole nähnyt kenenkään tehneen kuten olen ajatellut. Mattias kaivaa kaiken ylös ja valaa uudelleen tavallisella betonilla, minä ajattelin rakentaa suoraan laatalle. Toisin kuin useimmat muut kellaripeikot, minulla on runsaasti kattokorkeutta enkä siksi joudu repimään kaikkea ylös. Toivottavasti...
Viimeksi muokattu:
epc cemet tarkoittaa, että voit käyttää kaksinkertaista paksuutta verrattuna tavalliseen solumuoviin.
Voit tehdä niin, mutta on riski, että saat pienen "järven" eristyksen alle vanhaa lattiaa vasten.
Olen itse miettinyt tätä ja tullut siihen tulokseen, että lattia pitäisi poistaa.
Voit tehdä niin, mutta on riski, että saat pienen "järven" eristyksen alle vanhaa lattiaa vasten.
Olen itse miettinyt tätä ja tullut siihen tulokseen, että lattia pitäisi poistaa.
En aio käyttää EPScement vaan tavallista betonia. Nyt ongelma on se, että vanhalla lattialla on kaato, joka minun täytyy tasoittaa ennen kuin laitan solumuovin. Miten sen täyttäisi yksinkertaisimmin ja edullisimmin? Voiko kaadon täyttää esimerkiksi kivitauhka eller jotain vastaavaa vai täytyykö valaa betonilla?
->Nik206 sanoi:
Hän siis välttää vaiheen, jossa ensin tasoitetaan lattia ja sovitetaan eristyslevyt.jeppeknaster sanoi:
Lisäksi se on mittatarkka, inertti materiaali.
Krawk, luuletko että voi täyttää tapauksen lekakuula:illa ja sitten laittaa solumuovin päälle?
Se menee totta kai.
Leca ei kuitenkaan toimi kovin hyvin ohuiden kerrosten asettamiseen, minkä vuoksi solumuovikerros on ohut. Eli vain vähän hyötyä, mutta yksi lisätyövaihe.
Edit: Etuna on kuitenkin se, että on helpompaa valaa solumuovin päälle kuin lecan, joka voi siirtyä, jos kaataa liikaa betonia samaan paikkaan. Kuidukangas tai lecan slammaus ennen valua vähentää kuitenkin tätä ongelmaa.
Leca ei kuitenkaan toimi kovin hyvin ohuiden kerrosten asettamiseen, minkä vuoksi solumuovikerros on ohut. Eli vain vähän hyötyä, mutta yksi lisätyövaihe.
Edit: Etuna on kuitenkin se, että on helpompaa valaa solumuovin päälle kuin lecan, joka voi siirtyä, jos kaataa liikaa betonia samaan paikkaan. Kuidukangas tai lecan slammaus ennen valua vähentää kuitenkin tätä ongelmaa.
Viimeksi muokattu:
Olohuoneen osassa:jeppeknaster sanoi:
Voiko kallistuman täyttää liimaamalla solumuovilevyjä suoraan vanhaan betonilattiaan ja sitten käyttää tasoitemassaa sen päällä? Näin kuluu vähemmän kallista tasoitemassaa. Mitä mieltä olette?
Päälle tulee 50 mm uritettu solumuovi jossa lämmitysputket > parkettilattia.
Uusi idea...
Ehkä toimisi, että täyttäisi soraan tai sepeliin (tyyppi 8-16) ja sitten tasoittaisi sen päälle? Lecakulat taitavat kellua ylös, jos käyttää tasoitemassaa, luulen.
Viimeksi muokattu:
http://www.byggahus.se/forum/golv/75422-lecakulor-och.html
Löysin keskustelun, jossa on käytetty leca ja itsetasoittuva tasoite. Vaikuttaa olevan melodia.
Tai sementin kanssa:
http://forum.byggahus.se/499431-post7.html
Löysin keskustelun, jossa on käytetty leca ja itsetasoittuva tasoite. Vaikuttaa olevan melodia.
Tai sementin kanssa:
http://forum.byggahus.se/499431-post7.html
Viimeksi muokattu:
Nyt olen vauhdissa. Olen valanut raudoitetun sokkelin puoliksi pika-betonilla ja puoliksi leca 8-14mm:llä. Tähän muurataan myöhemmin ei-kantava lecavägg. Huomenna valan kallistuksen lattiakaivoon päin (noin 10-12 cm enimmillään) sementtisidonnaisella leca-koolla 8-14mm. Sinne, missä on paksuimmillaan, liimaan 20 ja 30 mm s80 solumuovilevyt lattiaan ja sitten sementtileca-valu päälle. Toivottavasti muotin voi poistaa huomenna. Valoin pika-betonin/lecan tänään klo 16, voinko poistaa muotin aamupäivällä huomenna? Onko joku, joka tietää?
Sitten mitä tulee tombolan käyttöön valussa, jostain syystä huuhtelin sen jokaisen erän jälkeen, onko se todella tarpeen vai voiko vain jatkaa valamista, kunnes kaikki on valmis ja sitten puhdistaa?
Kuten ensimmäisestä kuvasta näette, valu on hyvin karkea, mutta korjaan sen tasoitemassalla.
Sitten mitä tulee tombolan käyttöön valussa, jostain syystä huuhtelin sen jokaisen erän jälkeen, onko se todella tarpeen vai voiko vain jatkaa valamista, kunnes kaikki on valmis ja sitten puhdistaa?
Kuten ensimmäisestä kuvasta näette, valu on hyvin karkea, mutta korjaan sen tasoitemassalla.
Viimeksi muokattu:
Nyt olen valanut sementtisidotteella leca. Valitettavasti minulla oli liian vähän palloja (meni enemmän kuin luulin), joten koko lattiaa ei tullut valetuksi. Siitä ei myöskään tullut täysin tasaista.
Onko sillä merkitystä, jos alusta on hieman epätasainen, kun laittaa eristyksen (20 cm) ja sitten 10 cm betonikakun?
Vielä yksi kysymys; koska se on vähän sottaista, kun sekoittaa sisätiloissa, mietin, onko ok sekoittaa kaikki ulkona (n. -5 astetta) ja kantaa sisään? Pitäisi pystyä käyttämään vain vähän lämpimämpää vettä.
Onko sillä merkitystä, jos alusta on hieman epätasainen, kun laittaa eristyksen (20 cm) ja sitten 10 cm betonikakun?
Vielä yksi kysymys; koska se on vähän sottaista, kun sekoittaa sisätiloissa, mietin, onko ok sekoittaa kaikki ulkona (n. -5 astetta) ja kantaa sisään? Pitäisi pystyä käyttämään vain vähän lämpimämpää vettä.
Viimeksi muokattu: