Miten tehdä valumuotti tavallisille 40 x 40 cm betonilaatoille? Voiko tällaisia valaa itse ja saada ne näyttämään samanlaisilta? Tarvitsen hieman erikoisia kokoja ja muotoja uima-altaan ympärille, ja ajattelin valaa ne itse. Miten etenen?

Mieluiten muotovaneri, sitten 2 kiinteää ja 2 irtonaista (ruuvattua) rimaa, jotta muodostuu 40x40 tila, jonka täytät betonilla ja tömätät ja ravistat kasaan, raudoitusta ei ole ostolevyissä, joten oikealla betonilla et tarvitse sitä myöskään.

Protte

Kiitos sekä ketjun aloittajalle että prototyypille - olen juuri ajatellut samaa itse.

/Jörgen

Levyt, jotka ostat, ovat yleensä valmistettu korkealla paineella. En tiedä tarkalleen, miten se toimii, mutta olen lukenut, että muottia puristetaan noin 100 tonnilla. Oletan, että se on vain tilapäinen paine, ei suinkaan koko kovettumisajan aikana.

Se tekee niistä kestävämpiä.

Kun levyt otetaan muotista, olen joskus nähnyt, että ne asetetaan pystyasentoon viimeistä kuivumista varten. En kuitenkaan tiedä, kuinka tärkeää tämä on, mutta se säästää tilaa.

Tehdasvaletut on valmistettu niin kuivasta betonista, että ne voidaan heti poistaa muotista, joten on tarpeen puristaa ne, jotta kaikki ilmakuplat saadaan pois.

Betoni ei saisi koskaan kuivua liian nopeasti, joten niiden pinoaminen seuraavana päivänä ei varmasti ole väärin, ja kastelu päivittäin.

Protte

Voiko valaa isompia paikan päällä, esimerkiksi 1 x 1 metriä? Voisi valaa yhden joka ilta, luultavasti parempi kuin laatoitus. Voi tampata koko sepelialueen kerralla ja muotoilla neliön ja rakentaa kolmella sivulla seuraavana päivänä. Silloin voi raudoittaa jokaisen "laatan" erikseen. Ne, joita harkitsen valavani itse, ovat ne, jotka haluan laittaa uima-altaan ympärille, 20 000:- vähän kiviä varten ei ole OK minun kukkarolleni!

Olen valanut paljon laattoja itse erikokoisina. Valan itse, koska mielestäni ne kestävät paremmin (aina vahvistan raudoituksella), voi saada haluamansa mitat, niistä tulee yleensä siistimpiä ja hiomaan käytän timanttihiomakonetta, mikä ei onnistu ostetuilla, koska ne ovat liian huokoisia.

Vakiolaattaani teen yleensä 40x40 cm kokoinen kuten sinä ajattelit, rakennan kehyksen 45x45 mm rimoista, jotka sitten ruuvaan muottivaneriin (tavallinen vaneri ja lastulevy käyvät myös, mutta ne eivät kestä yhtä monta valua). Valan aina karkealla tai hienolla betonilla. Leikkaan ja lisään raudoitusverkon, jos muistan, öljyän muotin tavallisella ruokaöljyllä, jotta laatat irtoavat helpommin. Vedän pinnan teräskellolla ja teen pienen kallistuksen keskeltä, jotta vesi valuu pois. Tämä on siis se pinta, joka jää yläpuolelle, en käännä niitä ympäri. Niiden annetaan kuivua muovin alla 20 asteen lämmössä 3 päivää, kastelen niitä päivittäin ennen kuin irrotan muotin. Jos haluat viistoreunat suoraan, voit levittää lateksitiivisteen tai silikonin muotin reunoihin, itse viistän ne kulmahiomakoneella myöhemmin. Lisäksi timanttihiomaan joitakin laattoja, kun ne ovat täysin kuivuneet.

Jos aiot valaa 1x1 metrin kokoisia laattoja, sinun kannattaa lisätä paksuutta vähintään 6-8 cm ja käyttää sekä raudoitusverkkoa että muutamia paksumpia raudoitustankoja, muuten se halkeaa, jos sen päälle hyppii. Jos aiot tehdä suuria määriä, kannattaa tilata 1 tonnin kuivabetonisäkki, sillä se on kätevämpää, mielestäni riittää vain lapioida se betonimyllyyn. Yhden 100x100x8 cm laatan tekemiseen tarvitset noin 160 kg kuivabetonia.

Valitettavasti minun on todettava, että itse tehtynä ei tule halvemmaksi, kun kaikki (betoni, rimat, ruuvit, muottivaneri, raudoitus, työkalut ja aika) lasketaan mukaan, verrattuna itse ostamatta ostettaviin halvimpia betonilaattoja, mutta saat varmasti ainutlaatuisia laattoja, jotka kestävät pidempään kuin ostetut.

• Tykkään
TickyNucker
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.