Olen aikeissa vaihtaa kellarin korvausilmaventtiilit mote Fresh -malleihin, joissa on suodatinmahdollisuuksia. Tämänhetkiset venttiilit ovat suuria avoimia levymalleja, joiden koko on noin 20x20 cm.
Uudet, jotka ajattelin laittaa, näyttävät tältä:
Putki on noin 11x11 cm, joten minun täytyy poistaa nykyinen ja lisätä laastia (C-laastia). En ole tehnyt tätä aiemmin, joten kysymykseni on, miten se tapahtuu. Valetaanko putki kiinni, eli sekoitetaanko tarpeeksi paksua laastia, jotta se voidaan muotoilla ja sitten painetaan putki paikoilleen? Vai rakennetaanko laasti ensin, annetaan sen kovettua täysin muutaman viikon ajan ja porataan reikä putkea varten? Miten varmistetaan, että laasti saa hyvän ja kestävän rakenteen, jotta se ei hajoa porattaessa? Ei myöskään haluta liikaa laastia taakse, olisi etu, jos osat voi poistaa vuoden jälkeen ja imuroida käytävä.
Ajatukseni on siis vain siistiä käytävää, tasoittaa, asentaa hyönteisverkko ja lopuksi asentaa uusi sisäosa suodattimella.
Olin tehnyt vaihtoehdon 1 mukaan, eli sekoittanut hieman paksumpaa laastia, johon olin sitten painanut sisäosan kiinni. Vaihtoehto 2 vaikuttaa hankalammalta ja pölyisemmältä ja vaikealta saada sisäosa pysymään kiinni.
Kun olen vaihtanut venttiilejä kellarissa, olen ostanut sekä ulko- että sisäosan muoviputken kanssa ja sitten käyttänyt saumavaahtoa.
Olen tehnyt vaihtoehdon 1 mukaan, eli sekoittanut hieman paksumpaa laastia, johon olen sitten painanut sisäosan kiinni. Vaihtoehto 2 vaikuttaa työläämmältä ja pölyisämmältä ja vaikeammalta saada sisäosa pysymään kiinni.
Kun olen vaihtanut venttiilejä kellarissa, olen ostanut sekä ulko- että sisäosan muoviputkella välissä ja sitten käyttänyt vaahtomuovia.
Kyllä, vaihtoehto 1 kuulostaa parhaalta.
Tiedän, yleensä asennetaan muoviputki, mutta tässä tapauksessa ajattelen, että riittää tasoittaa, osittain poistamalla hieman jäänteitä mutta myös tasoittamalla laastilla. Putken asentaminen vaatii tässä tapauksessa, että siirrän ritilää ulkopuolella saadakseni oikean kaltevuuden, se olisi yksinkertaisesti paljon enemmän työtä hyvin pienellä hyödyllä.
Okei, hakkasin pois vanhan sisäosan, hakkasin pois tarpeetonta laastia käytävässä, satuin hakkaamaan vähän liikaa, joten piti korjata vähän ulkopuoleltakin!
Leikkasin ja liimasin hyönteisverkon (alum) paikalleen MS-polymeerillä.
Aloitin rakentamaan sisäosaa, mutta se ei todellakaan ollut helppoa ilman jonkinlaista runkoa, tarvittiin melko paksua materiaalia ja piti käyttää käsiä, jotta se sai rakennettua tarpeeksi sisäpuolelle. Ylintä osaa ei voinut laittaa nyt, koska alaosa tarvitsee kovettua vähän enemmän, ehkä sen voi laittaa huomenna.
Säädin putken vesivaa'alla niin, että se on suorassa kaikissa suunnissa.
Tässä tapauksessa putken pääty pitää työntyä hieman esiin, jotta sisäosan voi napsauttaa kiinni, äärimmäisessä tapauksessa oletan, että sen voi myös ruuvata paikalleen. Kuitenkin.
Aion kastella sitä hieman huomenna, jotta se ei halkeile.
Minulla on 5 samanlaista venttiiliä, en ole niin varma, että teen niille samalla tavalla, ja jos teen, rakennan todennäköisesti jonkinlaisen rakenteen laastille, joka pitää sisäosan. Ei tuntunut siltä, että ammattilaiset tekevät näin, luultavasti useimmat käyttävät uretaania.
Edit: Käytävän yläreunassa on jonkinlainen puumateriaali, käytävän keskellä on noin 8 cm leveä ura (jossa voi nähdä mustan paperin tms. roikkuvan alas). Yritin täyttää tämän laastilla, mutta se ei tietenkään onnistunut, se vain putosi alas taas. Toivottavasti ei ole ongelma, että ilmaa pääsee sisäseinien väliin siellä. Muussa tapauksessa olettaisin, että voisi rypistää ikääntymisen kestävän muovin ja työntää sen uraan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.