Muutamaa vuotta sitten tein salaojituksen, ja silloin kellariseinä ja kellariraput purettiin. Kellariseinä on muurattu uudelleen, ja salaojitustyö firma valmisti sorapedin rappujen valua varten. Salaojitus on taloa vasten ja on osittain tiellä, jotta raput voisivat kiinnittyä talon seinään. Mutta itse valuun, onko "vain" rakennettava muotti ja aloitettava valu suoraan sorapedille? Kellariseinä koostuu siis vain yhdestä päädystä ja yhdestä pitkistä seinistä. Missään ei ole muurattua seinää, johon raput voisivat päättyä, vaan tällä hetkellä on vain rinne, jossa on paljon soraa.

Ajatukseni on valaa raput "vapaaksi" sorapedille, jos se toimii, kiinnittämättä niitä seinään tai taloon. Tietenkin ne tullaan raudoittamaan itse askelmissa, mutta en ajatellut kiinnittää raudoitusta seinään tai talon seinään. Ajattelen, että raput ovat niin raskaat, että ne pysyvät paikallaan joka tapauksessa? ... Ja jos raput liikkuvat hieman, ne eivät vie mukanaan muurattua kellariseinää, joka koostuu leca-harkoista. Mahdollisesti raudoittaa raput alhaalta, jossa voin kiinnittää ne sekä taloon että muuriin. Ylempänä se on vaikeampaa, koska salaojitus on tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kukaan jolla olisi pienintäkään vinkkiä?
 
Kuinka suuri rappusista tulee? Pitäisi toimia kuten olet suunnitellut, että se on täysin vapaasti seisova.
 
S Snickarkirre sanoi:
Kuinka suuri portaat tulee olemaan? Luultavasti se toimii, kuten olet ajatellut, että se on täysin itsenäinen.
Kuva kertoo enemmän, liitän yhden tähän :)
Mitoiltaan portaat saattavat olla noin 160 cm "pitkät" ja korkeus on enintään noin 110 cm. Portaiden leveys saattaa olla 80 cm, luulen, että valan yksinkertaisen " polkurampin" johonkin sivuun, jotta pyöriä on helppo rullata ylös ja alas.
Kuvaan merkitty sora täytyy täyttää hieman enemmän. Sorapatjan alla on savea, joka ei tule liikkumaan. Se on ollut näin muutaman vuoden ajan, joten kaikki, mikä tarvitsee asettua, on todennäköisesti tehnyt sen. :)

Portaiden on tarkoitus alkaa heti oven jälkeen, joka näkyy kuvassa. Alhaalla on mahdollisuus kiinnittää ensimmäinen porras sekä talon seinään että kellarimuurin. Alhaalla on myös valettava lattia, joka todennäköisesti tukee portaita hieman.
 
  • Rakennustyömaa, jossa on soraa ja kiviä talon seinän vieressä; näkyy myös terästanko ja keltainen suojalevy.
Okei sittenhän siitä tulee melko suuri kumminkin ja ymmärsinkö sinua oikein että se on noin 160 pitkä ja noin 80 leveä ja suunnilleen 110 korkea? Laskin vähän nopeasti ja silloin siihen menisi suunnilleen 700 litraa ja silloin portaiden paino olisi 1610kg. Oletko tehnyt jonkin oman laskelman? Kuutio betonia painaa noin 2,3 tonnia. Joten ne portaat tuskin liikkuvat yhtään ilman, että valat ne kiinni taloon tai muuta sellaista.
 
  • Tykkään
Snapp76
  • Laddar…
S Snickarkirre sanoi:
Okei, siitä tulee kuitenkin melko suuri, ja jos ymmärsin sinua oikein, siitä tulee noin 160 pitkä, noin 80 leveä ja noin 110 korkea? Laskin nopeasti, ja siihen pitäisi mennä noin 700 litraa, joten portaat painavat 1610 kg. Oletko tehnyt oman laskelman? Kuutio betonia painaa noin 2,3 tonnia. Joten portaat eivät todennäköisesti liiku mihinkään, vaan voit vain valaa sen ilman, että kiinnität sen taloon tai vastaavaa.
Joo, noin mitat, kun mittasin nopeasti. Voi olla hieman pienempiäkin, mutta suurin piirtein siinä. Ei, en ole tehnyt omia laskelmia vielä.. Ajattelin ensin täällä kuulla, mikä olisi sopivaa, ennen kuin alan laskemaan liikaa tai tilaamaan materiaaleja. Olen pohtinut, pitäisikö valaa portaat vai rakentaa puuportaat, jotka ovat huomattavasti kevyemmät. Tämä aiheuttaa kuitenkin tiettyjä ongelmia, kun en oikein tiedä, miten kiinnittäisin ne ylä- ja alapuolelle ja miten pitäisin soran paikoillaan jne. Siksi valu nousi jälleen esiin.. :)

Betonin määrä, kuinka monta säkkiä tämä vastaa muuten? Minulla on sekoituskone, joten sen puolesta kaikki on kunnossa, mutta tarvitsen kuitenkin tilata suunnilleen oikean määrän betonia.
 
Okei joo voit tehdä puusta myös, mutta silloin sinun täytyy luultavasti valaa kaksi perustusmaata alas tai yksi, joka on saman levyinen kuin portaat, jotta päätypalat voivat levätä sen päällä ja sitten pultata ne kiinni. Ylhäällä voi ehkä valaa kaksi pientä perustusta, joihin saat myös päätypalat kiinnitettyä. Se on luultavasti helpompaa kuin valaa portaita paikalleen. Yleensä betoniportaat esivalmistetaan ylös ja alas ja sitten nostetaan paikalleen myöhemmin. Mutta ehkä ei ole huono idea valaa pieni pohja alhaalle, joka on upotettu maahan vastapainona valetulle portaalle. Tai jos itse portaan valu menee maahan asti. Mietin vähän enemmän kun olin nähnyt kuvasi, joten on luultavasti hyvä kiinnittää se alaspäin siten, ettei se ala liukua alaspäin ajan myötä. Ajattelin aluksi vähän väärin, luulen. Onko niin, että maa viettää koko matkan alas niin portaat seuraavat viettoa? Silloin portaat eivät ole niin "paksut" kuin ajattelin aluksi. Joten laskelmani painosta ei pidä paikkaansa.

Aiotko sekoittaa sementtiä ja sitten lisätä sora ja hiekka itse vai aiotko käyttää valmisbetonisäkkejä? Jos käytät valmisbetonia, saat noin 13 litraa betonia per säkki.
 
S Snickarkirre sanoi:
Okei, joo voit tehdä puusta myös, mutta sinun täytyy valaa kaksi perustaa alas tai yksi, joka on portaiden leveys, johon vankkarakenteet voivat tukeutua ja sitten pultata ne kiinni. Ylhäällä voi ehkä valaa kaksi pientä perustusta, joihin saa vankkarakenteet kiinni myös. Se on luultavasti helpompaa kuin valaa portaat paikalleen. Yleensä betoniportaat prefabataan ylös ja alas, sitten nostetaan ne paikoilleen myöhemmin. Mutta ehkä ei ole huono idea valaa pieni antura alimpaan kohtaan, joka on upotettu maahan valettujen portaiden esteeksi. Tai jos itse portaiden valaminen menee maahan asti. Mietin vähän enemmän, kun olin nähnyt kuvasi, niin on luultavasti hyvä saada ne kiinni alaspäin sillä tavalla, etteivät ne ala liukua alaspäin ajan myötä. Mietin aluksi vähän väärin luulen minä. Onko siis niin, että maa viettää koko matkan alas, joten portaat seuraavat viettoa? Sitten portaat eivät ole niin "paksuja" kuin ajattelin aluksi. Joten laskemani paino ei pidäkään paikkansa.

Aiotko sekoittaa sementtiä ja sitten lisätä sepeliä ja hiekkaa itse vai ajattelitko käyttää karkeabetonisäkkejä? Jos käytät karkeabetonia, saat noin 13 litraa betonia per säkki.
Se pitää paikkaansa, että maa viettää koko matkan alas, joten oikeastaan vain portaita täytyy valaa ja raudoittaa toisiinsa, jos valan betonista. Jos valan betonista, ostan valmiita säkkejä ja sekoitan vain veden kanssa. En jaksa sekoittaa kaikkea itse, joku raja sentään ;) Vielä mukavampaa olisi ollut tilata betonikuorma-auto täyttämään muotin, mutta tämä taitaa mennä kultaiselle keskitiellä sekoittaen karkeabetonia luulen minä.

Mutta sitten on tietenkin tämä puuportaiden vaihtoehto, mitä olen miettinyt pitkään myös. Ajatukseni on valaa ensimmäinen askelma alas ja valaa sitten kiinnikkeet vankkarakenteille, samalla tavalla ylös. Mutta kysymys on, miten valan perustuksen ylös niin, että se pysyy paikallaan eikä liiku mäen mukana. Ei ole mitään, mikä pitää vastaan siinä, missä portaat ovat olevinaan. Paitsi jos portaat itsessään toimivat vastatukena? Yksi ajatus oli valaa kellarimuuriin ja raudoittaa perustukset ylös kiinni kellarimuurissa ja mahdollisesti myös talossa. Sitten minun on rakennettava muotti, joka menee salaojituksen yli, sillä sitä en halua liikutella. Taloa vasten perustukset ovat sitten melko ohuita, mutta syvemmät heti salaojituksen edessä jälleen. Mutta kysymys on, kuinka syvälle vaadin valamaan perustukset ylös jne. Voin kyllä kaivaa jonkin verran ja valaa jotain alhaalta alkaen. Mutta aivan kellarin perustuksen alareunaan voi olla vaikea päästä.

En tiedä, toimiiko tämä, mutta en löydä mitään superhelppoja ratkaisuja tähän sellaiseen kuin se on rakennettu. Ennen salaojitusta oli muuri myös sivulla, jossa portaat ripustivat siihen muuriin. Tyhjää tilaa portaiden alla ilmeisesti. Mutta ne portaat romahtivat nopeasti, kun he laittoivat särkijän siihen..

Jos vain löydän hyvän tavan kiinnittää puuportaat, rakennan sellaiset, sillä ne ovat helpoimpia käsitellä ja rakentaa. Betonilla minun on kuitenkin ostettava puuta, koska minun on rakennettava muotti :D
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa hyvältä idealta valaa ensimmäinen askelma alas ja valaa kiinni tyyppiset palkkikengät porraspuille. Jos kaivat perustuksen noin desimetrin maanpinnan alapuolelle, se pitää portaat paikoillaan, jos soraa on siellä alhaalla kohtuullisesti tiivistettynä. Jos se saadaan vieläkin enemmän maan alle, se olisi vielä parempi. Silloin portaat eivät voi liukua/alaspäin. Ylhäällä riittää tyyppiset pihalaatat tai pienet perustukset, joihin poraat kiinni palkkikengät, esimerkiksi tällaiset https://www.byggmax.se/justerbar-st...0r52XYBCvI_Yi76EI_2-sUaAgktEALw_wcB#913=14408 Näin portaat saavat tukea niistä, kun niillä kävelee, ja samalla ne estävät perustuksia/pihalaattoja liukumasta alas ajan myötä.
 
S Snickarkirre sanoi:
Kuulostaa hyvältä idealta valaa ensimmäinen askelma alas ja valaa kiinni tyyppisiä palkkikenkiä vangkappaleisiin. Jos kaivat perustuksen noin dcm maan alle, se pitää portaat paikallaan, jos sora siellä on kohtalaisen tiivis. Jos se voidaan tehdä niin, että se on vielä enemmän maan alla, se olisi vielä parempi. Silloin portaat eivät voi liukua/alaspäin. Sitten ylhäällä riittää esimerkiksi maanlaatat tai pienet perustukset, joihin poraat kiinni palkkikenkiä, kuten tällaisia [linkki] Silloin portaat saavat tukea niistä kun niitä käytetään ja samalla ne estävät perustusten/maanlaattojen liukumisen ajan myötä.
Mahtavaa, suuri kiitos vinkeistä! :)
Alhaalla oleva sora on tiivistetty, tai oikeastaan, soran alla on savimaata, joten siellä voi kaivaa vielä vähän syvemmälle ja valaa perustuksen. Sitten siihen tulee valettava lattia, joka antaa myös tukea perustukselle. Sitten taidan käyttää puuportaita, se tuntuu kaikin puolin helpommalta, erityisesti jos niitä jossain vaiheessa pitäisi avata tai jotain vastaavaa. Kunhan siihen saisi puutavaraa kesällä....
 
Ei hätää, mukavaa vaan auttaa (y) okei sinne tulee myös lattia, joka valetaan, silloin ei ole mitään hätää ja portaat pysyvät varmasti paikoillaan. Silloin toimii varmasti myös valettu porras, kun levy tukee sitä vastaan. Onhan se toki helpointa rakentaa puusta, mutta täysin toteutettavissa on myös valaminen. Juuri niin, se on myös etu, jos tulee jotain ongelmia salaojituksen tai vastaavan kanssa, niin ei tarvitse purkaa portaita ;) joo, ei ole helppoa, toivotaan vain, että se pian helpottaa ja he saavat hieman sisään. Onnea matkaan!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.