Hei,
minulla on vierasmökki, joka on kooltaan 4x6 metriä, ja suunnittelen pidentää sen 4x12 metriin. Suunnitelmana on pidentää 3 metriä eteenpäin ja 3 metriä taaksepäin. Vierasmökki seisoo tällä hetkellä eristämättömällä betonilaattalla.
Tarvitsen siis valaa 2 uutta laattaa, kooltaan 3x4 metriä.

Onko mitään järkeä eristää nämä kaksi laattaa? Esimerkiksi reunaelementti- ja solumuovi jne.?

Vai pitäisikö minun rakentaa muotti puusta ja vain raudoittaa se?

Ajatuksena on, että nykyisen vierasmökin lattia rakennetaan jotenkin tuuletettuna. Ehkä samalla tavalla uusissa osissa?

/K

Jos käytät tuuletettua lattiaa, selviät maankosteudesta ilman ongelmia, mutta toisaalta saat paljon paremman energiatehokkuuden, jos valitset eristää laatat.

Aiotko asentaa vesikiertoisen lattialämmityksen? Siinä tapauksessa voisit ehkä valaa olemassa olevat laatat 15 cm korkeammalle kuin vierasmajan nykyinen laatta, sitten asentaa muovin + 10 solumuovia + 5 cm betonia lattialämmityksellä vanhaan osaan. Näin saat vesikiertoisen lattialämmityksen koko mökkiin ja voit tehdä koko valamisen yhdellä kerralla. Menetät kyllä hieman lattiakorkeutta sisällä, mutta ei paljon enemmän kuin tuuletetuilla lattioilla rakentaessa, ja uskon että tämä ratkaisu voi olla sekä parempi että halvempi kuin esimerkiksi nivelilattia. Nivelilattia maksaa noin 1000 kr/neliömetri, solumuovi ja betoni ovat huomattavasti halvempia.

Mmm. Ok. Olen miettinyt myös noita asioita. Mutta olen hieman huolissani olemassa olevan laatan kosteuden noususta ylöspäin. Mitä tulee tapahtumaan kerroksessa olemassa olevan laatan ja höyrysulun (muovin) välillä? Eikö sinne tule haihtumista?

Saattaa olla, että siellä tulee hieman kosteaa, joten voi olla järkevää käsitellä laatta homeenestoaineella ennen muovin laittamista. Mutta Yleisesti ottaen se ei pitäisi olla mikään ongelma, jos sinulla on vähän kosteutta muovin alla. Se ei kuitenkaan pääse läpi höyrysulusta. Varmuuden vuoksi voit laittaa kaksinkertaiset kerrokset rakennusmuovia solumuovin alle.

Ja lattialämmitys olisi kyllä mukava ainakin mökin puolikkaaseen. Sinne, missä on tarkoitus olla juuri vierasmökki. Toinen puolikas tulee olemaan verstas. Olen lukenut hieman käänteisestä kosteuden siirtymisestä. Ja vaikuttaa siltä, että suurin osa on sitä mieltä, että ei ole sopivaa eristää ja valaa olemassa olevan eristämättömän laattojen päälle yhdessä lattialämmityksen kanssa. Joten olen vähän epävarma...

Mitä ongelmia näet käänteisessä kosteuden siirtymisessä? Ei kai haittaa, jos betonilaatta muovin alla kastuu vähän.

Ajattelen, että jos se kastuu, siitä tulee home. Ja että haju homeesta leviää ylös muovin läpi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.