11 823 lukukertaa ·
11 vastausta
12k lukukertaa
11 vastausta
Valaa betonipilarit pilarianturalla
Aion valaa kolme betonijalustaa plinttijärnulla 115x115-tolpille, jotka kannattelevat 6x5m2 katetta. Suurimmat putket näyttävät olevan halkaisijaltaan 200mm, mikä antaa plinttijärnille etäisyydeksi noin 40mm betonireunaan.
Kysymys1: Onko tämä etäisyys (40mm) riittävä, vai pitäisikö minun rakentaa oma valetut muotit?
Kysymys2: Alusta on maata noin 40cm, sitten tulee hiekkaa. Ajattelin kaivaa, laittaa soraa ja valaa kahdessa vaiheessa, jossa leveämpi kanta on alhaalla. Vahvikeraudat. Kuinka syvä jalusta pitäisi tehdä?
Kysymys1: Onko tämä etäisyys (40mm) riittävä, vai pitäisikö minun rakentaa oma valetut muotit?
Kysymys2: Alusta on maata noin 40cm, sitten tulee hiekkaa. Ajattelin kaivaa, laittaa soraa ja valaa kahdessa vaiheessa, jossa leveämpi kanta on alhaalla. Vahvikeraudat. Kuinka syvä jalusta pitäisi tehdä?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 047 viestiä
Plinttangot ovat hyvin galvanoituja, joten betonia ei tarvita korroosiosuojaksi.
Taivuta tangot niin, että ne kallistuvat sisäänpäin betonissa.
Eli se toimii 40 mm:llä.
Kuinka syvä riippuu maasta, roudasta ja kuormituksesta.
Kaiva pois, tee tasainen pohja, laita betonilaatta ja aseta putki siihen.
Mitä puoleksi pakattu sora voisi tehdä paremmin kuin koskematon maa?
Protte
Taivuta tangot niin, että ne kallistuvat sisäänpäin betonissa.
Eli se toimii 40 mm:llä.
Kuinka syvä riippuu maasta, roudasta ja kuormituksesta.
Kaiva pois, tee tasainen pohja, laita betonilaatta ja aseta putki siihen.
Mitä puoleksi pakattu sora voisi tehdä paremmin kuin koskematon maa?
Protte
Hei protte. Kiitos vastauksestasi. Koskien plintjärnet oli kyse vakaudesta, eli mikä on pienin etäisyys, jottei riskeerata murtumista. Mitä tulee soraan, olen lukenut että se on hyvä kuivatusnäkökulmasta, mutta olet sitä mieltä, että se tulisi jättää pois?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 047 viestiä
Kun tolppa on kiinnitetty ruuveilla, voima suuntautuu vain alaspäin.
Jos pelottaa, kiinnitä raudat tolpan palaan ja kierrä galvanoitua lankaa 10 kierrosta rautojen ympäri, jotta se menee alas betoniin.
Kierretanko rautojen välissä betonin sisällä toimii myös.
Jos se on tarkoitettu salaojitukseen, veden täytyy pystyä valumaan alas ojaan tai muuhun hulevesijärjestelmään. Kuoppa on kuoppa.
Protte
Jos pelottaa, kiinnitä raudat tolpan palaan ja kierrä galvanoitua lankaa 10 kierrosta rautojen ympäri, jotta se menee alas betoniin.
Kierretanko rautojen välissä betonin sisällä toimii myös.
Jos se on tarkoitettu salaojitukseen, veden täytyy pystyä valumaan alas ojaan tai muuhun hulevesijärjestelmään. Kuoppa on kuoppa.
Protte
Onko joku, joka voi antaa hyvän vastauksen siihen, miten jakaa sokkelirautojen pituuden?
Minulla on muutamia, jotka ovat 50cm, ja ajattelin laittaa pultit tolppaan 5 ja 15cm nollan yläpuolelle. Tämä tarkoittaa, että noin 30cm sokkeliraudasta pitäisi olla betonissa. Pitäisikö minun siirtää pultteja ylemmäs vai säilyttää mahdollisimman paljon betonissa?
Minulla on muutamia, jotka ovat 50cm, ja ajattelin laittaa pultit tolppaan 5 ja 15cm nollan yläpuolelle. Tämä tarkoittaa, että noin 30cm sokkeliraudasta pitäisi olla betonissa. Pitäisikö minun siirtää pultteja ylemmäs vai säilyttää mahdollisimman paljon betonissa?
Jos luet Joman oppaan rakennuskiinnikkeistä (http://joma.se/file/handbok-2013.pdf), voit sivuilta 251-252 lukea, että tolpparaudat tulee upottaa vähintään 200mm C25/C30 laatuiseen betoniin. Betonista ensimmäiseen läpikäyvään pulttiin etäisyyden tulee olla vähintään 60mm 6mm pultille ja 80mm 8mm pultille.Bösahus sanoi:Onko joku, joka voi antaa hyvän vastauksen siihen, miten pitäisi jakaa plinttirautojen pituus?
Minulla on muutamia, jotka ovat 50cm, ja ajattelin asettaa pultit tolppaan 5 ja 15cm nollan yläpuolelle. Tämä antaa suunnilleen sen, että 30cm plinttirautasta pitäisi sijoittaa betoniin. Pitäisikö minun siirtää pultteja korkeammalle vai säilyttää mahdollisimman paljon betonissa?
Lyhyesti sanottuna syvyys on ok, mutta etäisyys ensimmäiseen pulttiin ei ole. Jos kuitenkin asetat 25cm betoniin. Mutta sitten on syytä miettiä, että tämä on valmistajan neuvo omalle tuotteelle, ei alan standardi (käsittääkseni).
Kuten protte kirjoittaa, ei ole niin tarkkaa, onko kyseessä taloon kiinnitetty terassikatto tai vastaava (kiertojäykkä). Voit käyttää tolppakenkiä, jos haluat. Jos se on katto tai aita tai jotain, joka tarvitsee ottaa vastaan sivuvoimia (momentti), on tärkeää käyttää kaksinkertaisia betonijalkoja riittävällä etäisyydellä päätypinnasta ja riittävällä valetulla syvyydellä.
Minun tapauksessani kyse on grindstolpareista, joten nostan plintjärniäni muutaman cm, mutta yritän pitää 25 cm betonissa.
Viimeksi muokattu:
Bösa: Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, portinpylväät (jos sinulla on portit) saavat paljon osumaa. Näkee monia aitoja ja portinpylväitä asennettuina jalustakenkien tai vastaavien kanssa jotka kallistuvat. Tarvitaan vähän rautaa perustukseen ja hyvä pito ruuveihin...
Nyt ovat portinpylväät kuin veitsi maanviljelijässä!
Mutta tulin ehkä hieman katumapäälle, kun upotin pylväät muutaman millimetrin betoniin, joten ne voivat mädäntyä. Ehkä voisi naputella pienen uran, josta vesi voi valua pois ja ilma pääsee sisään kuivattamaan.
Mutta tulin ehkä hieman katumapäälle, kun upotin pylväät muutaman millimetrin betoniin, joten ne voivat mädäntyä. Ehkä voisi naputella pienen uran, josta vesi voi valua pois ja ilma pääsee sisään kuivattamaan.
Joo pylväät eivät saa olla betonissa, niiden tulisi sen sijaan olla suojattuna päätypuun ja anturan välissä - esimerkiksi huopakatto.Bösahus sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi