Hei Byggahus!

Olen ajatellut valaa pienen laatan noin 130x70x10 ulkona, koska sen on tarkoitus olla perusta ilma/vesilämpöpumpun ulkoyksikölle. Mutta minulla on muutamia kysymyksiä koskien valamista nykyisissä sääolosuhteissa.

Jos teen kaiken taidolla, kaivan pois kaiken pintamaan ehkä 50 cm syvälle ja teen sorapedin, maasuojan ja asetan vähän solumuovia valumuotin pohjalle, sekä käytän tietenkin raudoitusta. Kuinka kauan kestää, ennen kuin betoni saavuttaa 5 MPa:n lujuuden? Päivisin lämpötila on +5 tai enemmän, mutta voi yöllä laskea nollaan. Betonille tuleva laite painaa "vain" 150 kg. Uskotteko, että voin käyttää tavallista karkearakennusbetonia tähän nyt, vai pitäisikö minun käyttää talvibetoniseosta tai yksinkertaisesti odottaa, kunnes yölläkin on yli 5 astetta?

Olin käyttänyt tavallista karkearakeista betonia tai ottanut peräkärryn ja hakenut valmista betonia betoniasemalta...

Käytä lämmintä vettä, niin "kovettuminen" alkaa nopeammin, ja laita muovia + eristystä (solumuovia tai betonipeittomattoa) betonin päälle. Silloin se säilyttää lämmön ja jatkaa kovettumista, vaikka yöllä olisi alhainen lämpötila. Käytä mielellään myös solumuovia muotissa, jolloin myös reunat ovat eristettyjä.

Muovi säilyttää kosteuden laatassa, eikä sinun tarvitse kastella.

• Tykkään
Walle_skåne
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.